Annons

Zoom-Nikkor 35-105 mm 1:3,5-4,5

Produkter
(logga in för att koppla)

Helmetrock

Aktiv medlem
Är det någon som har erfarenhet av det här objektivet?

Zoom-Nikkor 35-105mm 1:3.5-4.5

Det är alltså det helmanuella med macro-läge och skjutzoom med olikfärgade linjer som visar på skärpedjupet utefter zoomskalan. Jag kan nog fixa en bild på det om det behövs för att identifiera det.

Det är så att en kompis till mg har kommit över ett sånt och hon får ingen vidare skärpa på det. Hon använder det på en Nikon D5000, totalt utan automatik alltså.

Det ser ut att vara i väldigt bra skick.

Borde det vara riktigt skarpt på en D5000 eller är det så att det inte räcker till för 12 mpix på en DX-sensor?

Tacksam för alla idéer!
 
Jag hade ett sånt till en Nikon FA en gång i tiden. Det var ett bra, eller åtminstone helt ok objektiv. Däremot kan jag tänka mig att det är bedrövligt svårt att ställa skärpan rätt på en enkel digitalkamera.
 
Tack!

Nej så är det ju, en D5000 är ju inte alls lätt att fokusera manuellt med med tanke på den lilla sökaren. Jag sa till henne att göra lite tester på något diagonalt mot kameran så fokus iallafall hamnar någonstans :) Då kan man ju iallafall bestämma om det är möjligt att få skarpa bilder eller inte.

Någon som har tips på andra tester man kan göra för att se om den är skarp?
 
Tack!

Nej så är det ju, en D5000 är ju inte alls lätt att fokusera manuellt med med tanke på den lilla sökaren. Jag sa till henne att göra lite tester på något diagonalt mot kameran så fokus iallafall hamnar någonstans :) Då kan man ju iallafall bestämma om det är möjligt att få skarpa bilder eller inte.

Någon som har tips på andra tester man kan göra för att se om den är skarp?

Hej

Jag har precis fått till mig ett sådant här objektiv. Min pappa hade ett liggandes i skåpet och nyfiken som jag är så lånar jag detta och testar lite.

Tycker att det på min D90 blir överraskande bra bilder med detta. Man får ju som sagt göra allt manuellt men om man ger det tid och lär sig det kan man ha mycket glädje av det. Lägger upp lite bilder på min sida här så ni kan se och avgöra själva vad ni tycker.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.