Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Zoom eller fast optik

Produkter
(logga in för att koppla)

Carl Svante

Aktiv medlem
Hej,

Har plåtat djur och fåglar med en 300/2.8(ibland med 1.4 konverter) och är hyfsat nöjd. Ett problem som uppstår i mörka och kontrastlösa miljöer är att det kan vara svårt att hitta en fågel i ett stort träd i sökaren. Sitter man dessutom i en båt/kanot blir det än värre.

Har funderat på att byta till ett zoom tex Sigma 120-300. Inbillar mig att det skulle vara lättare hitta fågeln i "120-läge" och sedan zooma in. Har någon erfarenhet?

Det har funnits olika synpunkter på Sigmans AF. Är den senaste versionen jämförbar med Canons?

Hälsningar,
Svante

Jag tror att du har det du behöver för att få bra bilder. Det där är ju en drömkombo (300 f/2,8 + 1,4TC) - så länge den presterar optiskt!

Det hjälper ibland att kunna zooma in men då förlorar du bildkvalitet, i stynnerhet om du parar zoomen med converter. Men det finns såklart zoomobjektiv som presterar fint också med TC..

Jag tror helt enkelt att vi får leva med att det inte är så enkelt att fånga in fågeln alla gånger.

Man kan också lära sig att sikta med blixtskon, men skall det gå snabbt så måste det gå snabbt..
/N

Ps, jag har dock inte haft 120-300mm själv men andra zoomobjektiv som tex 100-400IS, 70-200 2,8IS samt en hög med stora vita fasta telen med och utan IS.

Jag har inte heller provat Sigmas 120-300/2,8, men enligt tester så lär den prestera i nivå med fasta 300/2,8 objektiv. Den ska även prestera bra med Sigmas 2x telekonverter.
Även Nikons nya 80-400 lär vara väldigt skarp även om ljusstyrkan gör att den svåreligen kan kombineras med en konverter.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar