Annons

Zoom-egenskaper på kompaktkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Marie_1

Aktiv medlem
Hej!
Hur jämför man olika kameror? Finns det en tabell med modeller av ungefär samma klass?

Jag ska köpa en kamera och läste i annons att Olympus SP800UZ som kallas för långzoomskamera har 30 x optisk zoom. Det är väl ganska bra?. Canon G12 har mycket sämre zoomegenskaper. Tacksam för konkret råd (dock inte för tekniskt)......

mvh Marie-Claire

Googla lite, kolla in http://www.dpreview.com/reviews/compare.asp etc.

Oly's 30x zoom känns löjligt lite, Canon SX30 IS har 35x zoom med sina 24-840mm ;)
Lumix FZ40 &100, Samsung HZ50W, Pentax X90, Nikon P100 etc når sådär 600-680mm

I min bok kommer superzoomomfång långt ner på listan av saker som jag prioriterar. Bästa möjliga bilder i sämre ljus rankar jag mycket högre. Skarpa, rena och fina bilder är viktigt för mig. Vad vill Du fotografera där du behöver nå så långt? Jag kan betala 10K för ett bra objektiv med en enda fast brännvidd.

...men visst är det lite coolt med 35x zoom!

Hej!
Hur jämför man olika kameror? Finns det en tabell med modeller av ungefär samma klass?

Jag ska köpa en kamera och läste i annons att Olympus SP800UZ som kallas för långzoomskamera har 30 x optisk zoom. Det är väl ganska bra?. Canon G12 har mycket sämre zoomegenskaper. Tacksam för konkret råd (dock inte för tekniskt)......

mvh Marie-Claire

Det enda liknande en sådan tabell som finns det inga tabeller annat än listorna med produkter hos olika handlare - med tanke på hur ofta alla kameramodeller uppdateras och byts ut är handlarna de enda som har motivationen att hålla en sådan lista uppdaterad :)

En sak att tänka på: Alla positiva egenskaper hos en kamera har ofta en baksida av något slag.
(Det gäller väl för fler saker än kameror, men det är en annan diskussion ... :)

Detta gäller även stort zoomomfång som ofta ger en klumpigare kamera, sämre ljusstyrka (=kameran behöver mer ljus för att ta bra bilder) och inte alltid så bra bildkvalitet (t.ex. dålig skärpa i hörn osv).

För "normal" fotografering (ta bilder av människor omkring sig själv, bilder av platser och situationer) klarar man sig ofta bra med ett zoomomfång från vidvinkel till kort tele. Nu uttrycker man ju ofta zoomomfång som siffror, och ett sådant omfång jag tänker på skulle kunna vara 24-120 (som råkar vara ett trevligt omfång). Siffran 24 säger att zoomen börjar på ganska kraftig vidvinkel och siffran 120 att den slutar på kort teleobjektiv.

Just Canon G12 som du kikade på har 28-140 vilket då innebär lite mindre vidvinkel än i mitt exempel (28 mot 24), men i gengäld lite mer tele (140 mot 120). Superzoomen Olympus SP800UZ har motsvarande 28-840, alltså lite mindre vidvinkel än i mitt exempel (28 mot 24), men rejält mycket mer tele (840 mot 120).

Vilket vill man helst ha? Ja, det beror på vad man vill fotografera. Mycket av zoomomfånget i superzoomarna ger jättelångt tele vilket i teorin är bra om man vill fotografera små saker långt bort (sport, fåglar, djur osv), men i praktiken är det svårt att hålla en sådan kamera stilla med så mycket tele och det blir lite poänglöst - suddiga bilder på fotbollsspelare eller fåglar blir ingen glad av ...

Jag skulle kika efter kameror med minst 28 mm vidvinkel, gärna lite mer som 24 mm. För tele är det sällan man har så jättestor glädje av mer än 120-150 mm i en kompaktakamera, med längre tele än så får man så stora problem att hålla kameran stilla.

Om jag inte tar fel har du haft en Sony DSC F828 som har ett zoomomfång motsvarande 28-200 mm, så du vet ju ungefär hur mycket det är. Canon G12 har alltså lite mindre tele, Olympusmodellen mycket mer.

zoomomfång

hej!
Jag har nog tänkt fel.....
Jag trodde faktiskt att zoom-funktionen hade med att man kan ta bilder på nära hål och små detaljer....
Tack för info om detta med vidvinkel och teleobjektiv. Det var intressant att få veta.
Jag ska se om jag kan hitta info på Internet om vad alla olika tekniska benämningar betyder innan jag ska köpa en kamera....Allra best är att gå på en fotokurs med man måste ju ha en kamera till att börja med....
tack för hjälpen!
mvh, Marie-Claire

Är du intresserad av foto och vill lära dig mer och utvecklas är en systemkamera med utbytbara objektiv bästa köp. Nytt eller beg spelar ingen roll. En begagnad Canon EOS 450D t.ex. ger mycket fotoglädje för 2500kr. Gillar du att köpa nytt är Nikon D3100 ett bra val, kostar runt 5K.

Alla kameror och objektiv är kompromisser på olika sätt. Vill man ha både vidvinkel och långt tele i samma är en långzoomkamera bra. Men den långa zoomen medför vissa nackdelar. Antagligen lite sämre skärpa i bilderna jämfört med kortare zoomar, det är priset för det stora zoomomfånget. Sämre ljusstyrka kan också vara något som följer med långa zoomar, men nu tycker jag att SP800UZ egentligen inte kan lastas för detta, då den håller 2,8-5,6, vilket inte är dåligt, likvärdigt med Canon G12. Däremot är ju objektivet större på Olympusen, av naturliga orsaker.

Canonen och Olympusen är olika typer av kameror. G12 är mer en kamera för den medvetne fotoentusiasten som brinner för maximal bildkvalitet och kontroll över bildresultatet. Olympusen är kanske lite mer konsumentinriktad och fotoentusiaster tittar inte sällan lite snett på denna typ av kamera, då de ibland menar att det extrema zoomomfånget är lite för mycket att flirta med genomsnittskonsumenten som inte vet bättre att med zoomomfånget följer kompromisser entusiasten inte är beredd att ge sig in på, det är just detta som gör entusiasten till entusiast. Dessa kompromisser är inte sällan för subtila för att genomsnittskonsumenten ens skall uppfatta dem, då denne kanske inte riktigt vet vad denne skall titta efter, bilderna blir ju bra.

Alltså, behöver du en entusiastkamera är G12 bättre. Vill du ha en kamera med stort zoomomfång som ger bra bilder (för det otränade ögat) är kanske Olympusen bättre.

Om du vill se en lista på kameror med olika egenskaper kan du klicka in dig på Cyberphotos sida under rubriken kompaktkameror och där bocka i de egenskaper du är ute efter längst upp på sidan. Då listas alla kameror i sortimentet med de valda egenskaperna: http://www.cyberphoto.se/.

Sony

Om jag inte tar fel har du haft en Sony DSC F828 som har ett zoomomfång motsvarande 28-200 mm, så du vet ju ungefär hur mycket det är. Canon G12 har alltså lite mindre tele, Olympusmodellen mycket mer.

Ja, det stämmer. Dock har jag inte använt den. Testat lite bara. Den kamera jag använder är en Casio EX-Z85. När man ska zooma detaljer med den då det bara att vrida på en knapp.
mvh, Marie-Claire

tips på kamera

Är du intresserad av foto och vill lära dig mer och utvecklas är en systemkamera med utbytbara objektiv bästa köp. Nytt eller beg spelar ingen roll. En begagnad Canon EOS 450D t.ex. ger mycket fotoglädje för 2500kr. Gillar du att köpa nytt är Nikon D3100 ett bra val, kostar runt 5K.

hej!
Tack för tipset. Jag vill gärna ha en bra kamera dock inte för stor så att jag kan ha den i handväskan. Det är kanske en sådan du föreslår? mvh, Marie-Claire

kameraval

Titta lite på en Canon S95, man kan kalla denna en entusiastkompakt och den är i det mindre formatet. Tar närbilder ner till 5 cm, din gamla kom du ner till 10 cm med.

Hej!
Det stämmer exakt det du säger. Jag provade nyss att ta en bild. Jag ska titta på Canon S95.
Är den bra också om man vill ta bilder på barn som rör sig? kan man även ta bilder snabbt efter varandra? mvh, Marie-Claire

Är den bra också om man vill ta bilder på barn som rör sig? kan man även ta bilder snabbt efter varandra? mvh, Marie-Claire

För att vara en kompakt är den bra på att ta bilder på barn i rörelse. Detta då den har lite större bildsensor än andra kompakter så ljuskänsligheten går skruva upp lite mer innan bruset blir för störande (gryniga bilder). Detta gör att slutartiderna kan hållas lite kortare, och det motverkar barnens rörelseoskärpa som kan bli annars. Dessutom har kameran ljusstark optik, vilket också minskar risken för rörelseoskärpa om man fotograferar inomhus.

Däremot kan det ta lite tid för kompaktkameror att fokusera, så det är inte säkert att bilden tas i samma ögonblick som knappen trycks ner. Detta kan göra att man missar rätt ögonblick för bilden. Nu vet jag inte hur fort S95 fokuserar, men jag har svårt att tänka mig att den skulle vara sämre än andra kompakter, då den är lita av top of the line.

Kompakter är inte alltid så snabba på seriebildstagning, S95 klarar 1,9 bilder per sekund.

Ja, det stämmer. Dock har jag inte använt den. Testat lite bara. Den kamera jag använder är en Casio EX-Z85. När man ska zooma detaljer med den då det bara att vrida på en knapp.
mvh, Marie-Claire

Du har tydligen missuppfattat begreppet zoom, som betyder att objektivet har variabel brännvidd som betyder att objektivet kan se olika brett.
Med ”zooma detaljer” kanske du menar fota på nära håll som kallas macro och ställs in med en knapp på en del kameror.

Mitt råd är att du går in till en fotoaffär och säger att du är nybörjare och behöver råd, men köp inte förrän du vet säkert vad du vill ha.

Vad som är en bra kompakt för dig är ju lite svårt att säga. Det behöver ju inte vara en entusiastkompakt, det finns billigare och ändå mycket bra kameror.

kompakt

Vad som är en bra kompakt för dig är ju lite svårt att säga. Det behöver ju inte vara en entusiastkompakt, det finns billigare och ändå mycket bra kameror.

Tacksam för alla tips och förklaringar ni har gett mig. Som sagt jag får gå till fotoaffären och titta närmare på alla dessa kameror ni har tipsat om. Egentligen så tror jag faktiskt att jag kanske kan börja med att köpa en begagnad som jag köper på fotosidan och provar mig fram med olika finnesser. mvh/Marie-Claire

Om du vill fotografera barn inomhus, där det ofta är lite skum belysning, och ändå vill ha en kompaktkamera (systemkameror är bättre för detta) rekommenderar jag att du köper en så ny kamera som möjligt. Ljuskänsligheten ökar hela tiden för nya modeller, och all ljuskänslighet som kan fås behövs inomhus, speciellt med en kompaktkamera (där bilderna lätt blir brusiga när ljuskänsligheten skruvas upp).

Jag ska titta på Canon S95. Är den bra också om man vill ta bilder på barn som rör sig? kan man även ta bilder snabbt efter varandra?

Tack för tipset. Jag vill gärna ha en bra kamera dock inte för stor så att jag kan ha den i handväskan. Det är kanske en sådan du föreslår?

Canon S95 är den bästa kompaktkameran, väger 200 gram och tar bra bilder. Men INGEN kompaktkamera är snabb nog att ta bilder på barn som rör sig. Det handlar om start-upp-tid, autofokushastighet, autofokusträffsäkerhet, fördröjd visning av verkligheten från sensor till LCD-skärmen (jämfört med optisk sökare som är omedelbar), avtryckarknappfördröjning, tid bild-till-bild, att AF funkar mellan bild-till-bild då motivet rör sig mellan bilderna, buffertstorlek för flera bilder i rad utan att kameran svimmar. Alla systemkameror klarar detta galant!

Nikon D3100 med ett AF-S 35/1.8 objektiv väger 500+200=700 gram. Väldigt lite för att vara en riktig systemkamera som gör att dina bilder blir så som du vill ha dem. Köp en större handväska... ;)

kameraval

Om du vill fotografera barn inomhus, där det ofta är lite skum belysning, och ändå vill ha en kompaktkamera (systemkameror är bättre för detta) rekommenderar jag att du köper en så ny kamera som möjligt. Ljuskänsligheten ökar hela tiden för nya modeller, och all ljuskänslighet som kan fås behövs inomhus, speciellt med en kompaktkamera (där bilderna lätt blir brusiga när ljuskänsligheten skruvas upp).

Hej!
Vad skulle du rekommendera för kamera som har bra ljuskänlightet?
mvh, Marie-Claire

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto