Hej!
Hur jämför man olika kameror? Finns det en tabell med modeller av ungefär samma klass?
Jag ska köpa en kamera och läste i annons att Olympus SP800UZ som kallas för långzoomskamera har 30 x optisk zoom. Det är väl ganska bra?. Canon G12 har mycket sämre zoomegenskaper. Tacksam för konkret råd (dock inte för tekniskt)......
mvh Marie-Claire
Det enda liknande en sådan tabell som finns det inga tabeller annat än listorna med produkter hos olika handlare - med tanke på hur ofta alla kameramodeller uppdateras och byts ut är handlarna de enda som har motivationen att hålla en sådan lista uppdaterad
En sak att tänka på: Alla positiva egenskaper hos en kamera har ofta en baksida av något slag.
(Det gäller väl för fler saker än kameror, men det är en annan diskussion ...
Detta gäller även stort zoomomfång som ofta ger en klumpigare kamera, sämre ljusstyrka (=kameran behöver mer ljus för att ta bra bilder) och inte alltid så bra bildkvalitet (t.ex. dålig skärpa i hörn osv).
För "normal" fotografering (ta bilder av människor omkring sig själv, bilder av platser och situationer) klarar man sig ofta bra med ett zoomomfång från vidvinkel till kort tele. Nu uttrycker man ju ofta zoomomfång som siffror, och ett sådant omfång jag tänker på skulle kunna vara 24-120 (som råkar vara ett trevligt omfång). Siffran 24 säger att zoomen börjar på ganska kraftig vidvinkel och siffran 120 att den slutar på kort teleobjektiv.
Just Canon G12 som du kikade på har 28-140 vilket då innebär lite mindre vidvinkel än i mitt exempel (28 mot 24), men i gengäld lite mer tele (140 mot 120). Superzoomen Olympus SP800UZ har motsvarande 28-840, alltså lite mindre vidvinkel än i mitt exempel (28 mot 24), men rejält mycket mer tele (840 mot 120).
Vilket vill man helst ha? Ja, det beror på vad man vill fotografera. Mycket av zoomomfånget i superzoomarna ger jättelångt tele vilket i teorin är bra om man vill fotografera små saker långt bort (sport, fåglar, djur osv), men i praktiken är det svårt att hålla en sådan kamera stilla med så mycket tele och det blir lite poänglöst - suddiga bilder på fotbollsspelare eller fåglar blir ingen glad av ...
Jag skulle kika efter kameror med minst 28 mm vidvinkel, gärna lite mer som 24 mm. För tele är det sällan man har så jättestor glädje av mer än 120-150 mm i en kompaktakamera, med längre tele än så får man så stora problem att hålla kameran stilla.