Annons

Zonsystemet, gör jag nåt fel?

Produkter
(logga in för att koppla)

Andreas F.

Medlem
Ok!

Jag har läst Adams "The Negative" och "The Print", jag har hajat det.
Allt jag behöver göra nu är att sätta allt i praktik.

Det första jag har försökt att göra är att finna "min" filmhastighet. Jag gör det genom att försöka hitta zon I, dvs liiiite ljusare än filmbasen.

OK, nu till problemet. Det är ju väl känt att filmtillverkare ofta överdriver filmhastigheten så den verkliga hastigheten brukar vara lite långsamare än vad det står på paketet. Problemet är att mina test visar på det raka motsatta!

Jag måste skruva upp kodak TMAX100 (120-format) till över iso 400 för att min zon I ska bli svart!(med samma exponering i förstoringsapparaten som filmbasen)

Jag framkallade i XTOL 1:1, 20 C i 8 min...

Finns det risk att jag gjort nåt fel som jag inte tänkt på? Eller ska jag dra slutsatsen att spotmätaren på min kamera (mamiya 645 super) kategoriskt överexponerar minst 2 steg?! Jag har märkt att mina negativ ofta har väldigt hög densitet men dragit slutsatsen att det resulterats av överexponering i kombination med överframkallning..

Vad kan jag ha gjort för fel?
(Bortsett från att jag inte skaffat en separat ljusmätare)

MvH. Andreas
 
Det är ju inte omöjligt att din mätare visar fel. Kalibrera i så fall efter den och strunta i paketen.

Men har du kollat var dina högre zoner ligger? Om du överframkallar så rör sig också de lägre zonerna en smula (även om två steg låter väldigt mycket). Nu var det ett bra tag sen jag använde TMX sist men jag vill minnas att den tid jag fick med Xtol 1+1 var 6,5 min i 20 C.

Vad använder du för metod för att fastställa zon I-densiteten? Har du provat att mäta upp neggen på ljusbordet med spotmätaren? 0.1D är ett tredjedels steg.

Sen skriver du lite oklart i stycket "Jag måste skruva upp kodak TMAX100 (120-format) till över iso 400 för att min zon I ska bli svart!(med samma exponering i förstoringsapparaten som filmbasen)". Det låter som om du eftersträvar en zon I-densitet som ligger på samma som filmbasen. Eller har jag missförstått?
 
Andreas F. skrev:
Det är ju väl känt att filmtillverkare ofta överdriver filmhastigheten så den verkliga hastigheten brukar vara lite långsamare än vad det står på paketet.

Jasså...?

Vad skulle syftet vara med detta?
 
Har bara läst "The Print" översiktligt ännu. Men jag har dock kalibrerat min T-max 100 120 film utifrån förfaringssättet beskrivet i "The Negativ". Hade ingen densitometer för att göra det men byggde en själv utifrån Mikael Pertmans beskrivning av en spotmätare, ett reverserat normalobjektiv och en distanskloss i papp för att få rätt fokuseringsavstånd på spotmätaren. Med den kan jag mäta relativa densiteter då ett tredjedels exponeringssteg motsvarar ca 0.1 i densitetsskilnad. I 24^o Tmax framkallare fick jag en känslighet på ett halvt steg över det givna.

När jag i helgen körde en testruta såg jag dock att den blev för tunn, Zon I knappt mätbart över bas+slöja. Men då har var det sista slatten av den koncentrarade framkallaren som börjat gulna en aning och dessutom hade spotmätaren varit i backen en gång däremellan. Jag skall nog göra om testet ändå då jag misstänker att jag hade någon felkälla i första kalibreringsförsöket. Skall se om jag får fram några bilder på min "densitometer". Du kanske kan bygga en liknande anordning till din inbyggda spotmätare.
 
Delarna

Den blå pappdistansen är täckt mot filmen förutom på mätytan och ett område som måste vara ljust för att man skall kunna läsa av just min spotmätare
 

Bilagor

  • uppradat.jpg
    uppradat.jpg
    38.7 KB · Visningar: 531
Hela grejen

Med främre linsen håld på normalen mot ljusmätaren. Pappdistansen sitter påklämnd på normalobjektivets bajonett.
 

Bilagor

  • hela.jpg
    hela.jpg
    37.3 KB · Visningar: 527
Ett försök att fota med digitalkameran genom sökaren på spotmätaren (därav vinjetteringen):
 

Bilagor

  • view.jpg
    view.jpg
    22.4 KB · Visningar: 522
Jag har fått väldigt olika bud på framkallningstider för XTOL. Antagligen för att det är inte alltid det anges om framkallaren är utspädd eller inte. Så jag chansade, och de övre zonerna blir väldigt mörka. (På Kodaks hemsida påstås att framkallningstiden är 9 1/2 minut med 1:1 utspädning.)

Jag försöker hitta en zon I som ligger så nära filmbasen som möjligt.

Jag gör det genom att etablera den kortast möjliga exponeringstid som behövs för att filmbasen ska bli kolsvart på ett fotopapper. Målet är att zon I ska bli marginellt ljusare men ändå svart med exakt samma exponering.

(Det är inte Adams metod utan från någon annan källa) Jag har inte tillgång till så mycket pålitlig mätutrustning att jag ger mig på att försöka densitetstesta negativen.
 
Tack för all engergi du lagt ner på min fråga!

Det var ett mycket bra tips! Jag ska se om det går att göra samma sak med kameran. Annars planerar jag inom kort att omvandla skatteåterbäringen till en spotmätare.
 
Har du en småbildskamera och ett ljusbord?

Lägg då mellanformatsnegativet på ljusbordet med kameraobjektivet direkt på så det täcker hela negativet.

Jämför exponeringen du får när du byter filmrutor under objektivet.
1/3 steg innebär en svärtningsskillnad på 0,1D.
 
Skicka dem till mig med ett frankerat svarskuvert idag så mäter jag upp dem åt dig.

Mejla mig via [email protected] så får du adress.

Jag sitter med lite filmtester som måste vara färdiga innan helgen nämligen.
 

Bilagor

  • densitet.jpg
    densitet.jpg
    16.7 KB · Visningar: 413
mipert skrev:
Skicka dem till mig med ett frankerat svarskuvert idag så mäter jag upp dem åt dig.

Mejla mig via [email protected] så får du adress.

Jag sitter med lite filmtester som måste vara färdiga innan helgen nämligen.
OffTopic!
Jag har en likadan densitometer, fast blå!
Tyvär så har den börjat driva, vet du någon som kan laga gamla rörgrejor?
 
Tjena Hasse

Jag vet en kompis-kompis som bodde i Gnosjö som är duktig på rörförstärkare till ljudanläggningar.

Ska jag kolla om jag kan få tag på honom?
/Erik
 
Strunta i vad jag skrev om min känslighet på T-max. Jag undersökte min spotmätare nogrannare och det visade sig att den hade en på tok för flack kurva (låga ljusvärden var gav för höga EV och höga gav för låga EV). Brantheten verkad inte heller gå att justera. Har nu beställt en mätare som ska vara av lite bättre kvalitet.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar