Annons

Zenitar fisheye till Canon EOS

Produkter
(logga in för att koppla)

abbebus

Aktiv medlem
Hej,

Jag har läst om ett ryskbyggt fisheye med EOS-fattning som jag blev lite intresserad av.

Objektivet heter Zenitar 16 mm 2,8 fisheye. Är det någon här på Fotosidan som har erfarenhet av detta objektiv eller vet om man kan få tag på det i Sverige?

Objektivet lär vara mkt billigt, ca 110$, vilket man ju kan tänka sig att betala för en sådan här "leksaksglugg".

Bildresultatet ser i alla fall riktigt bra ut, se länk nedan:

http://bobatkins.com/photography/reviews/fisheye.html

Det skulle vara kul att ha ett fisheye att leka med i vissa situationer, men att köpa Canons är ju uteslutet (Jag vet att detta diskuterats i en annan tråd här på Fotosidan).
 
hmm...

Håller med, det skulle vara kul att prova nåt liknande, skriv gärna in ett till inlägg ifall du hittar var man kan köpa ett, och om du får det att funka..
 
Ja, se där finns den ju. Är det en rysk firma?

Jag kan inte hitta något pris på Zenitaren.
 
I prislistan finns den enbart för Nikon och Pentax för 179-200 USD. Men i texten står det att den finns för Canon EOS.
Trots namnet är adressen i USA.
 
photozone.de

kolla med Klaus som bla rattar www.photozone.de :s forum . Han har adress till en tysk handlare som säljer den med canonfattning (i varje fall gjorde han det i vintras när jag kollade senast-jag har precis formaterat om min hårddisk och tappat alla länkar, du får gärna lägga ut länken här om/när ni får den). jag det verkar vara ett rimligt pris (typ 2000 :- har jag för mig det skulle gå på )för ett objektiv som man egentligen inte har så stor nytta av- efter ett par bilder man blir rätt trött på att titta på fisheye...
 
Här kommer ytterligare en länk till en handlare i Tyskland som även säljer en 8mm(!) för 249 euro.

16mm kostar 199.

http://www.foto-walser.de sök och sedan på zenit

Jag har inte köpt från honom men sett att han har sålt rätt mycket på ebay, så han verkar seriös med ett något udda sortiment.

Vänligen //Stergios
 
Zenitar Fisheye linsen finns som 16 mm för K-bajonett, N bajonett och M42. Kostar i Ryssland cirka 100 dollar. Lär vara betydligt dyrare om den går att få tag på i Sverige.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.