Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Zenitar + Canon = :(

Produkter
(logga in för att koppla)

DJ_Laszlo

Aktiv medlem
Häromdagen köpte jag ett fisheye från Ryssland - en Zenitar f16/2.8. Den har fått ganska hyffsad kritik med tanke på priset (1100 sek)...jag är helnöjd med gluggen vad gäller fotande i dagsljus, MEN problemet är att 98% av mina foton som jag tar är festfoton. Kameran jag använder är en 300D och till den har jag en 420EX...eftersom Zenitar-gluggen är helt manuell så har den inget som helst sätt att kommunicera med kameran och blixten - och detta resulterar i helt avtändande mörka bilder...det spelar ingen roll om jag så höjer ISO:n till 1600 och ökar slutartiden till högsta möjliga, bilderna blir fortfarande för mörka (hösta möjliga = 0,5 sek, sen blir det alldeles för suddigt - blixten är även i detta fall för svag för att kunna lätta upp förgrunden så den blir skarp - bländaren är förstås helt öppen).

Finns här någon som vet hur jag skulle kunna råda bot på detta dilemma? Det är ju främst blixten som är boven i dramat, då den inte har några manuella inställningar...finns det något sätt att "fuska sig till mörker" så att blixten utlöses starkare? Idag hade jag med mig kameran ut på en studentpub och då polarna roade sig så var där ett tillfälle då blixten slog fullt ut, och då var jag tvungen att sänka ISO:n till 100 samt att öka slutartiden ordentligt för att bilderna inte skulle bli utfrätta....hur detta fenomen uppstod har jag ingen aning om, men då fick jag i alla fall ett par skitbra bilder - precis sådana jag vill ta med min glugg....I morgon åker jag till Malmö på en jättefest som jag väntat på i månader och hade gärna velat använda mitt nya FishEye där - men som kameran och blixten beter sig nu så lär det inte bli några speciellt bra sådana....någon som har några konkreta idéer för hur jag skulle kunna lösa detta??

Detta är gluggen jag pratar om: http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=3001

skulle verkligen uppskatta all hjälp...

mvh
Laszlo
 
Inte för att jag kan bidra med mycken hjälp men inte skulle jag betrakta blixten som boven i dramat i den kombination som du har valt:)

Det enklaste är väl att köpa en billig manuell blixt och använda den istället.

--jalle

DJ_Laszlo skrev:
Häromdagen köpte jag ett fisheye från Ryssland - en Zenitar f16/2.8. Den har fått ganska hyffsad kritik med tanke på priset (1100 sek)...jag är helnöjd med gluggen vad gäller fotande i dagsljus, MEN problemet är att 98% av mina foton som jag tar är festfoton. Kameran jag använder är en 300D och till den har jag en 420EX...eftersom Zenitar-gluggen är helt manuell så har den inget som helst sätt att kommunicera med kameran och blixten - och detta resulterar i helt avtändande mörka bilder...det spelar ingen roll om jag så höjer ISO:n till 1600 och ökar slutartiden till högsta möjliga, bilderna blir fortfarande för mörka (hösta möjliga = 0,5 sek, sen blir det alldeles för suddigt - blixten är även i detta fall för svag för att kunna lätta upp förgrunden så den blir skarp - bländaren är förstås helt öppen).

Finns här någon som vet hur jag skulle kunna råda bot på detta dilemma? Det är ju främst blixten som är boven i dramat, då den inte har några manuella inställningar...finns det något sätt att "fuska sig till mörker" så att blixten utlöses starkare? Idag hade jag med mig kameran ut på en studentpub och då polarna roade sig så var där ett tillfälle då blixten slog fullt ut, och då var jag tvungen att sänka ISO:n till 100 samt att öka slutartiden ordentligt för att bilderna inte skulle bli utfrätta....hur detta fenomen uppstod har jag ingen aning om, men då fick jag i alla fall ett par skitbra bilder - precis sådana jag vill ta med min glugg....I morgon åker jag till Malmö på en jättefest som jag väntat på i månader och hade gärna velat använda mitt nya FishEye där - men som kameran och blixten beter sig nu så lär det inte bli några speciellt bra sådana....någon som har några konkreta idéer för hur jag skulle kunna lösa detta??

Detta är gluggen jag pratar om: http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=3001

skulle verkligen uppskatta all hjälp...

mvh
Laszlo
 
En gissning: Kna det vara så att kameran inte vet vilken bländare objektivet har (skulle i så fall märkas genom att bländaren aldrig skriv uti kamerans display, står 0.0 istället). Och om blixten tror att objektivet harden enorma bländaren 0.0 istället 2.8 eller vad du nu ställt in objektivet på så blir ju bidlerna för mörka (Att ändra slutartiden spelar inte så stor roll när du använder blixt). Om det är så här så kan det finnas det två lösningar:
1. Den bästa om den går (fortfarande gissning): Kan du i något av programläge ställa in rätt bländare? I så fall borde det lösa problemet på bästa sättet.

2. Skaffa en blixt med auto-läge som mäter ljuset själv istället för att blanda in kameran och objektivet. Den typen av blixtar brukar kosta några hundralappar nya (tror photax har ett par modeller), de säljs även begagnade för spottstyvrar. Se bara till att blixten inte har för hög spänning över synk-uttaget om du köper en gammal modell.
 
Precis som du säger så tror kameran att bländaren står på 0.0...kanske hade varit värt att lägga ut den där extra tusenlappen för en 550EX trots allt.. :|

Jag har inte kunnat luska ut hur jag skulle kunna ställa bländaren i något programläge...däremot hittade jag något intressant när jag bläddrade igenom bilderna från igår kväll...från alla bilder som blev för mörka så finns en liten blixtikon brevid all data om kortet, och där står det +/-0. Jag antar att det är någon form av blixtkompensation - vid de korten som blev bra så nämns inte denna informationen...hur jag har lyckats med detta har jag dock ingen aning om...någon som kan tänkas veta, eller måste jag vända upp och ner på hela lägenheten för att hitta instruktionsboken? ;)
 
Intressant... Det låter väl nästan som om att det inte var någon blixt alls vid de korten.

Bilxt+-0 innebär att det är en blixtbild utan FEC (flash exposure control)

Om du nu ska vända upp och ner på lägenheten för att leta efter instruktionsboken så leta efter blixtens instruktionsbok. Det går inte att ställa FEC från en normal 300D. Om du har laddat ner det ryska hacket så kan man ställa in FEC från kameran (men jag minns inte hur)

--jalle


DJ_Laszlo skrev:
Precis som du säger så tror kameran att bländaren står på 0.0...kanske hade varit värt att lägga ut den där extra tusenlappen för en 550EX trots allt.. :|

Jag har inte kunnat luska ut hur jag skulle kunna ställa bländaren i något programläge...däremot hittade jag något intressant när jag bläddrade igenom bilderna från igår kväll...från alla bilder som blev för mörka så finns en liten blixtikon brevid all data om kortet, och där står det +/-0. Jag antar att det är någon form av blixtkompensation - vid de korten som blev bra så nämns inte denna informationen...hur jag har lyckats med detta har jag dock ingen aning om...någon som kan tänkas veta, eller måste jag vända upp och ner på hela lägenheten för att hitta instruktionsboken? ;)
 
Om du ställer om blixten i HS (Higspeed Sync (eller nått) Ser ut som en H med en blixt..

Då blixtrar den för för allt vad den är värd.. Du kan ju testa i alla fall..
 
En 550EX hade inte hjälpt dig så mycket. Med den hade du förvisso kunnat ställa styrka eller kompensation manuellt, men det kräver att du själv räknar på bländare och ledtal för att kunna göra rätt inställning (vilket är lite bökigt vid festfotografering).

Vad du behöver är en blixt med egen ljusmätning för automatiken. Möjligtvis att en blixt med klassisk TTL istället för den mer avancerade E-TTL-mätningen skulle funka bra också (du behöver testa för att veta det). Dessa blixtar går som sagt att få relativt billigt, men det är ju en nackdel att behöva byta blixt när du byter objektiv (med "riktiga" objektiv kommer du att få bättre bilder med E-TTL-mätningen i 420 EX). Ett alternativ att överväga är att byta din 420 EX mot en Sigma 500 superdupervariant. Den går att köra i samma avancerade E-ttl-läge som 420EX, men går även att ställa om till klassiskt auto-läge (tror jag, annars harden i alla fall TTL-läge). Eftersom 420EX står ganska bra i begagnatpris behöver ett sånt byte inte bli så mycket dyrare än att köpa en kompletterande enkel autoblixt. (Mellanskillnaden mellan beg 420EX och ny Sigma borde vara nånstans mellan 500 och 1000kr). Men som sagt var, testa att det funkar först. Värt att nämna i sammanhanget är att sigmablixtens hjälpbelysning för autofikusen bara fungerar med mittpunkten, men det kanske inte är så stor uppoffring att skippa övriga punkter.
 
Superdupersigman har inget "klassiskt" autoläge utan bara manuellt eller E-TTL.

TLL hjälper väl inte eftersom kameran inte stödjer TTL.

--jalle

tobias.e skrev:
Ett alternativ att överväga är att byta din 420 EX mot en Sigma 500 superdupervariant. Den går att köra i samma avancerade E-ttl-läge som 420EX, men går även att ställa om till klassiskt auto-läge (tror jag, annars harden i alla fall TTL-läge).
 
Hur fungerar det med bara den interna blixten?

Jag har så vitt jag kan minnas inte haft några större problem med att använda blixt med min D30 + Zenitar. Det kan iofs vara så att kamerans blixtautomatik (E-TTL) blir förvirrad av den stora bildvinkeln och därför inte krämar i ordentligt - men i såfall så borde åtminstone mitten av bilden bli ok exponerad - för det är där E-TTL mäter med ett manuellt objektiv.

Det var ett tag sedan jag fotade med Zenitar:en så jag minns inte om jag behövde använda någon FEC/blixtljuskompensering.
 
Mer tips:

Läs artiklarna om blixtfotografering med Canon här
http://photonotes.org/articles/eos-flash/
om du inte har gjort det förut för E-TTL har en del oväntade egenheter.

Fotografera i RAW format - att jag inte har upplevt några problem kan bero på att jag vid RAW konverteringen kan ha kompenserat för en viss underexponering utan att tänka närmare på det.
 
en snarlik fråga!

jag har letat igenom manualen till min eos 5:a men hittar inte någon info om hur man ställer in bländarvärdet manuellt (bara om man har canons original). jag använder som ovanstående textförfattare ett zenitar fish 16mm och i displayen står det "0.0".
Nu har jag köpt en blixt (540ez) och måste ändra "0.0" till det tal jag fysiskt ställt bländaren på.

Någon som vet hur man gör?

tidigare utan blixt har jag struntat i detta eftersom det inte spelar någon roll i M eller AV -läget.

kanske ska berätta att jag köpt blixten begagnat nyligen och har ännu inte erhållit manualen till den. så jag vet inte hur eller om man kan göra någon inställning direkt på blixten.

väldigt tacksam för svar! mvh / makkan
 
har samma problem som makkan, vilken tur att jag sökte lite innan jag la en ny tråd, nu är det bara att vänta på svar från någon kanonkunnig canon kunnare ;) !! / erik
 
Ni ska inte ändra bländaren på kameran. Den ska visas som 0.0 (eller 1.0 på några av de äldre EOS).

Blixten måste kunna avfyras med manuella inställningar och ha en egen ljussensor för mätning av blixtljuset.

Proceduren blir då följande:
- välj arbetsbländare på blixten
- välj samma bländare på objektivet (rör inte kamerans bländarinställning)
- slutartiden ställs in automatiskt (i AV-läget) iom att kameran mäter ljuset i sk "stoped down" läget.

Väljer du att köra i M-läget så skall du själv ställa in slutartiden på kameran.

Efter detta är det bara att skjuta. Iom en egen ljussensor så kan blixten själv bestämma när den släppt ut tillräckligt med ljus för att bilden ska exponeras rätt.

Mer information om detta finner ni här.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.