ochusbochus
Ny medlem
Jag undrar om det är någon som
vet vart man kan köpa
en Zenitar 16/f2.8 fisheye
här i sverige?
Tackar för svar
vet vart man kan köpa
här i sverige?
Tackar för svar
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Makten skrev:
Egentligen ska man väl inte lägga sig i andras affärer, men i och med att det står att du har en 400D i din profil så vill jag bara påpeka att 16 mm fisköga är tämligen meningslöst på en sådan kamera. Du får bara en "dålig" vidvinkel med tokmycket distorsion eftersom den mindre sensorn ändå klipper bort hela fisköge-effekten. Köp ett Peleng 8 mm istället.
ochusbochus skrev:
Jag undrar om det är någon som
vet vart man kan köpa
här i sverige?
Tackar för svar
Ja, om man inte vill ha särskilt mycket vidvinkel och jävligt krökta bilder så... Men någon ordentlig fisköge-effekt får man inte.cale skrev:
Det där håller jag inte alls med om.
16mm fisk på mellanformat funkar kanon, det blir lagom krökt så att det blir mysigt =)
Jag menar absolut inte att man ska undvika fisheye. Men varför köpa ett fisheye som är gjort för helt fel sensor- eller filmformat? Då går man ju miste om hela grejen, nämligen tokvidvinkel. Annars kan man ju lika gärna göra tvärtom; använda en raktecknande vidvinkel och kröka bilden i efterhand.cale skrev:
ok, fel av mig där då. det jag talar om avser 350d och 30d som har samma brännviddsförlängning som sannas 400d.
om man inte vill ha krökta bilder ska man undvika fisheye, så är det bara..
visst kan man räta ut bilderna med diverse program men det förtar ju nöjet.
Makten skrev:
Jag menar absolut inte att man ska undvika fisheye. Men varför köpa ett fisheye som är gjort för helt fel sensor- eller filmformat? Då går man ju miste om hela grejen, nämligen tokvidvinkel. Annars kan man ju lika gärna göra tvärtom; använda en raktecknande vidvinkel och kröka bilden i efterhand.