Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Zenit 12 xp, får inte ut filmrullen

Produkter
(logga in för att koppla)

DanielHedberg

Aktiv medlem
Som rubriken Zenit 12 xp, får inte ut filmrullen. Någon som vet hur man får ut film rullen ur en gammal Zenit 12 xp kamera?

MVH Daniel

Jag har själv en Zenith 11, återspolningvredet funkar precis som på de flesta andra gamla kameror från 60 och 70-talen. Men det brukar finnas en knapp till som man ska trycka in innan man börjar veva. Blir inte klok på var den spärren sitter.

Hittar inte det häller. Sen i den manualen som ErlandH skicka så visar dom inte hur man tar ut filmen, bara hur man sätter in den.

Hittar inte det häller. Sen i den manualen som ErlandH skicka så visar dom inte hur man tar ut filmen, bara hur man sätter in den.
Vet inte riktigt vad det är du inte förstår. En bit ner i manualen finns avsnittet "Removing Exposed Film - Step by step instructions" med vad jag uppfattar som väldigt tydliga instruktioner och bilder. Fast jag har ju ingen Zenith så det som står där kanske inte stämmer...

Edit: Ser nu att det står "Zenith 11" över just det avsnittet. Men det kanske funkar likadant på Zenith 12?

Edit: Ser nu att det står "Zenith 11" över just det avsnittet. Men det kanske funkar likadant på Zenith 12?
Det står bl a så här:
"The Zenith 11 incorporates a built-in selenium exposure meter which needs no batteries. See pages 36/37 for operating controls. Apart from this it is identical to the Zenith 12 XP described throughout the rest of this booklet. Zenith 11 owners, therefore, should carefully study and follow all the instructions for the 12 XP apart from the meter."

Det verkar alltså endast vara exponeringsmätaren som skiljer.

Olle

Vet inte riktigt vad det är du inte förstår. En bit ner i manualen finns avsnittet "Removing Exposed Film - Step by step instructions" med vad jag uppfattar som väldigt tydliga instruktioner och bilder. Fast jag har ju ingen Zenith så det som står där kanske inte stämmer...

Får det inte att funka ifall... Kan det vara batterierna som är slut i kameran? finns 2 små. Har de nå betydelse?

Som rubriken Zenit 12 xp, får inte ut filmrullen. Någon som vet hur man får ut film rullen ur en gammal Zenit 12 xp kamera?

MVH Daniel

Kan kanske vara som på äldre kameror att funktionen sitter i höljet runt avtryckaren!?
Man kan vrida höljet i två lägen! Det ena läget frikopplar slutaren.
Men är inte säker.. :)
/B

Fungerar det hät momentet efter att du tryckt ner avtryckaren?
"With the finger tip depress the Film Rewind Sleeve (arrowed above) into the cut-out portion of the surrounding sleeve. It will click and stay down."
Jag är osäker på om de menar att man skall hålla kvar avtryckaren i nedtryckt läge eller inte när man gör ovanstående.

Olle

Nu fattar jag! Under avtrycket sitter det en kromad ring som ska tryckas nedåt. Står faktiskt i manualen. Sedan kan du mata tillbaka filmen!

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto