Annons

Zeiss ZM 35/1,4 till Leica M

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan Carlström

Aktiv medlem
Zeiss har nu släppt en 35/1.4 till Leica.
http://www.zeiss.com/content/dam/Ph...nloadcenter/datasheets_zm/distagont1435zm.pdf

Den här nyheten har gått mig helt förbi, men pdf'en verkar vara daterad till denna månad.
Enligt MTF är den bland det skarpaste som finns. Jämför med Leica:

http://www.cyberphoto.se/leica/m/pdf/3514.pdf

Nu är ju Zeiss tyvär mycket större, men förhoppningsvis också billigare. Jag har inte sett några priser, men jag gissar på 12-14 tusen kr i Sverige? Själv har jag länge velat ha en 35 lux men inte haft råd så för mig kommer det lägligt!

//
Johan
 
BH brukar inte vara så billiga jämf med tex cyberphoto trotts den låga momsen i USA. Sedan så har dom ju sänkt priset på en hel del av sina ZM objektiv. Listpriser är väl ofta lite i överkant?
Summicron 50/2 kostar tex 2350 USD på BH medan cyberphoto tar 16900 :-
Så det vore inte otroligt om det hamnade runt 17000...

Jo jag har kollat på CV 35/1.2 som ju är lite billigare och även mer ljusstarkt. Dock skulle jag tro att Zeiss är bättre... Man hittar sällan MTF'er för CV's objektiv av någon outgrundlig anledning.

Storleken verkar vara ungefär densamma, dvs drygt 6 cm?
 
Jo jag har kollat på CV 35/1.2 som ju är lite billigare och även mer ljusstarkt. Dock skulle jag tro att Zeiss är bättre... Man hittar sällan MTF'er för CV's objektiv av någon outgrundlig anledning.
Anledningen torde vara att det objektivet inte är i närheten av skarpt förrän man bländat ner till f/2 och/eller fotar på nära håll. Jag skulle gissa att Zeissen är enormt mycket bättre.
 
Såg att Robert White vill ha 1680 Euro inkl UK-moms. Den som har företag kan handla för 1400 euro plus svensk moms.

Den svenske agenturen Focus Nordic har inte listat objektiv än. Som nämnts brukar de svenska priserna ligga bra till. Jag har handlat mina ZM-gluggar på Cyberphoto till bra pris.
 
Såg att Robert White vill ha 1680 Euro inkl UK-moms. Den som har företag kan handla för 1400 euro plus svensk moms.

Den svenske agenturen Focus Nordic har inte listat objektiv än. Som nämnts brukar de svenska priserna ligga bra till. Jag har handlat mina ZM-gluggar på Cyberphoto till bra pris.
Jag har för mig att Robert White inte vill sälja till Sverige längre, eftersom volymerna då skulle överstiga det som kräver att man betalar svensk moms, vilket kanske kan medföra massa byråkratiskt arbete för dem.

För stockholmare kan jag tipsa om att Wibergs brukar kunna erbjuda riktigt bra priser om man frågar (prutar). Jag har köpt alla mina (icke begagnade) Zeissobjektiv där.
 
Jag har för mig att Robert White inte vill sälja till Sverige längre, eftersom volymerna då skulle överstiga det som kräver att man betalar svensk moms, vilket kanske kan medföra massa byråkratiskt arbete för dem.

Jag har handlat där utan problem. De har haft en Voigtländer-gluggar som inte gått att få tag på i Sverige.

Jag tror att det där du refererar till är ett tillfälligt problem som är överstökat. Har lite svårt att tro att andelen svenska företagare skulle vara så brutalt stort jämfört med deras inhemska kundkrets.

Prices listed include VAT (UK sales tax @ 20%) which is payable only on UK & EU purchases* on the prices shown on the web site. (*unless you are VAT registered in an EU country outside the UK, and can supply valid VAT registration details).
 
Intressant kombo...

Såg denna Leica M i Leicas hall på Photokina. Det är en vanlig Leica M med adapter så att deras cinema-objektiv passar. Tydligen har kombon använts för att komplettera vissa scener i Iron man 3 och någon av transformers filmerna. Tycker man att deras Noctilux är lite för billig och nätt kan ju detta vara något. Längre brännvidd dock
 

Bilagor

  • Leica M.jpg
    Leica M.jpg
    42 KB · Visningar: 74
Jag har handlat där utan problem. De har haft en Voigtländer-gluggar som inte gått att få tag på i Sverige.

Jag tror att det där du refererar till är ett tillfälligt problem som är överstökat. Har lite svårt att tro att andelen svenska företagare skulle vara så brutalt stort jämfört med deras inhemska kundkrets.

Det är för privatpersoner det inte längre går att handla där, är du momsregistrerad ska det inte vara något problem.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.