Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Zeiss Ikophot
- Trådstartare Filipito
- Start datum
SH-101
Aktiv medlem
så här
1. ställ in ASA-talet på något fint (alltså ISO)
2. mät ljus och gör punkt 3
3. Vrid yttre ringen så båda "pinnarna" är på samma ställe. Vrid ringarna till max - tills det bildar ordet f.l.a.x (dålig bobboreferens).
4. läs av lämplig kombination av bländare och tid.
Nu har jag en fråga.
Det finns en lös del med till Ikophot-prylen.
Den sitter i locket och går alltså att ta bort.
Det är någon slags genomskinlig plastgrej som passar över ljusinsläppet.
Någon som vet vad man ska ha den till?
Bild bifogas
1. ställ in ASA-talet på något fint (alltså ISO)
2. mät ljus och gör punkt 3
3. Vrid yttre ringen så båda "pinnarna" är på samma ställe. Vrid ringarna till max - tills det bildar ordet f.l.a.x (dålig bobboreferens).
4. läs av lämplig kombination av bländare och tid.
Nu har jag en fråga.
Det finns en lös del med till Ikophot-prylen.
Den sitter i locket och går alltså att ta bort.
Det är någon slags genomskinlig plastgrej som passar över ljusinsläppet.
Någon som vet vad man ska ha den till?
Bild bifogas
Bilagor
Fotografia
Aktiv medlem
Inte 100 men jag läste någonstans att den var till för att mäta infallande ljus.
svwa
Aktiv medlem
still going strong
använder fortfarande den zeiss ikophot som min far köpte i början av 1960-talet. den fungerar fortfarande helt okladerligt, behöver inget batteri och mäter rätt. noggrannheten i mkt svagt ljus är dock inte den allra bästa.
om man tar fram mätaren ur det bruna fodralet så kommer man åt en justeringsskruv på undersidan som man kan skruva på om mätaren inte är rätt kalibrerad. du kan kalibrera din ikophot om du har en kamera eller annan ny mätare som mäter rätt. när jag gorde en jämförelse med ny fin mätare med 10-dels noggranhet så kunde jag konstatera att den gamla ikophoten "was spot on".
kvaliten återspeglas också i auktionspriserna på tradera och ebay, men de ca 200 de kostar där är ett helt OK pris tycker jag.
den mattvita glasskivan som går att skjuta in framför mätglaset är till för mätning av infallande ljus, helt 100 % rätt.
använder fortfarande den zeiss ikophot som min far köpte i början av 1960-talet. den fungerar fortfarande helt okladerligt, behöver inget batteri och mäter rätt. noggrannheten i mkt svagt ljus är dock inte den allra bästa.
om man tar fram mätaren ur det bruna fodralet så kommer man åt en justeringsskruv på undersidan som man kan skruva på om mätaren inte är rätt kalibrerad. du kan kalibrera din ikophot om du har en kamera eller annan ny mätare som mäter rätt. när jag gorde en jämförelse med ny fin mätare med 10-dels noggranhet så kunde jag konstatera att den gamla ikophoten "was spot on".
kvaliten återspeglas också i auktionspriserna på tradera och ebay, men de ca 200 de kostar där är ett helt OK pris tycker jag.
den mattvita glasskivan som går att skjuta in framför mätglaset är till för mätning av infallande ljus, helt 100 % rätt.