Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Zeiss ikon Contarex

Produkter
(logga in för att koppla)

ämil

Ny medlem
Hallå hallå.
Jag kan inte ett smack om kameror eller fotografering. Och då undrar ni säkert vad jag gör här.?!
Jo, det är så att jag köpte ett gammalt hus för inte så länge sedan. Huset köptes från ett dödsbo och kvar i huset fanns massor och åter massor av skräp och gamla prylar, vilket förstås säljarna skulle ha tagit hand om. Men då de var helt ointresserade av att ta hand om detta och jag var ivrig till att börja renovera huset, kom vi överens om att jag kunde ta hand om och slänga den sista skiten som fanns på bland annat vinden och i källaren.

Men det var inte bara skit utan jag hittade även denna.

Jag har googlat och kollat lite. Har förstått att det är en Contarex Special. Men mycket mer än så kan jag inte hitta. Skulle vilja ha tag i lite info om den. Eller ett expert-utlåtande från någon :p
Så jag skaffade mig ett konto här och hoppas ni kan hjälpa mig. (och hoppas jag postade detta i rätt tråd nu)

Så det jag undrar är helt enkelt:
vad finns det att säga om en sådan här kamera?
Hur gammal är den uppskattningsvis?
Är den värd några summor pengar?
Brukar det va några problem/ kostsamt att få den fullt fungerade?
Vad tycker ni jag ska göra med den? Spara? sälja? använda? ställa i bokhyllan?

Alla svar uppskattas :D

Bilagor

• IMG_1712.jpg
    IMG_1712.jpg
    14.8 KB · Visningar: 187
Contarex Special

Denna modell tillverkades i sammanlagt 3000 exemplar och var i huvudsak avsedd för vetenskapligt bruk. Den fick inte någon exponeringsmätare inbyggd och olika sökarskivor kan/kunde användas. Den har också utbytbar sökare ljusschakt eller prisma. Gjordes i 3 olika varianter mellan sept. 1960 till november 1963. Kan Du skicka fler uppgifter om optiken så tror jag mig kunna berätta mer om den.
Kameran har ett ansenligt värde och om Du vill ha kassaförstärkning eller en snygg pryl i vitrinskåpet är upp till Dig. Du hittar mig på www.museikameror.olofstrom.net om Du vill veta lämplig försäljningskanal.
Nils-Harald Ottosson
[email protected]
PS Vet Du vilket yrke den föregående ägaren hade så går det kanske att lista ut inom vilket vetenskapligt fack den har använts.DS

Omdömet om Contarex, när den var ny, var att den var stor, tung och dyr att reparera. Men optiken var den bästa tänkbara. Lite av kamerornas Rolls-Royce. Men proffsen valde i regel Nikon F och Leica M2 istället i början av sextiotalet som var smidigare att använda.

ANNONS