Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Zeiss Ikon Contaflex Super

Produkter
(logga in för att koppla)

Tickolas

Aktiv medlem
Hej alla!

Gjorde ett litet fynd i husets soprum i morse... Någon hade kastat ut en kamera av modell Zeiss Contaflex Super (överst på denna sida) med väska, växelkassett, extra objektiv samt en avståndsmätare.

Ett par frågor följer så klart detta fynd...
  • Är den värd att prova att fota med?
  • Går det i så fall att hitta film som passar?
  • Finns det något speciellt knep för att plocka loss bakstycket? Det verkar som att en av spakarna under inte går att rotera. Hittade en bruksanvisning här, men den ger ingen direkt ledtråd till varför spaken sitter fast. Det är spaken i figur 1 på sidan 9 som sitter fast.
  • Om den inte är så rolig, är den värd att försöka sälja, eller ska man lämna in den till närmaste second hand?

Tack på förhand! =)
 
Skyddslocket kvar?

Du skrev med växelkassett – sitter den på och då naturligtvis ser helt annorlunda ut än på bruksanvisningens bild, i så fall vill jag minnas att skyddslocket måste sättas in ordentligt. Den detaljen skall ju se till att filmen inte blir utsatt för ljus vid växling.
Finns inte den detaljen kvar är det nog kört.
Hoppas Du får ordning på det hela, för kameran är verkligen bra och rolig att fotografera med. Trots att spegeln inte går tillbaka förrän Du drar fram till nästa bild.
Blir alltså en ren blackout när Du trycker av.
Även om Du inte hittar skyddslocket så är kameran och tillsatsobjektiven säljbara på Tradera.
 
Du skrev med växelkassett – sitter den på och då naturligtvis ser helt annorlunda ut än på bruksanvisningens bild, i så fall vill jag minnas att skyddslocket måste sättas in ordentligt. Den detaljen skall ju se till att filmen inte blir utsatt för ljus vid växling.
Finns inte den detaljen kvar är det nog kört.

Nu ska vi se... Jag är total nybörjare på sånt här. Det är inte växelkassetten som sitter i, utan originalbakstycket (tror jag!). Växelkassetten ligger separat med egen bruksanvisning. Pillade lite på växelkassetten och lyckades få samma spak på den att fastna, så jag antar att det är något som är menat att hända? Kan ta lite foton på kameran (ironin sprudlar) om det hjälper?

Uppdatering: Det var mycket riktigt en av de två (!) växelkassetterna som satt i. Orsaken till att den ena såg annorlunda ut var att skyddsplåten satt i det yttre läget. Nu verkar set som att jag skulle kunna få liv i kameran igen. Tack för hjälpen! =)
 
Senast ändrad:
Grattis! Kameran använder helt vanlig film, nr 135.

Haha, det var mycket riktigt nästa fråga jag hade. Tackar! Ska gå förbi nån fotobutik imorgon och se vad sånt kostar nu för tiden =)

En sak som oroar mig lite är att det är några små "fläckar" i objektivglaset som bara syns när ljuset träffar från rätt vinkel. Skulle kunna vara repor eller något dylikt... Vad tror ni? Bild på fläckarna här

Och för skojs skull, bilder på hela fyndet här.
 
Kan fläckarna kanske vara svamp/fungus?

Svårt att säga... Skulle kunna vara. Men i så fall sitter den hårt, har putsat linsen både en och två gånger.

Kan även rapportera att jag har lyckats ladda kameran och börjat fota med den. Ska bli spännande att framkalla rullen när jag är klar =)

Frågan kommer säkert upp ofta, men finns det något särskilt bra/billigt ställe att köpa film och framkalla bilder?
 
Svårt att säga... Skulle kunna vara. Men i så fall sitter den hårt, har putsat linsen både en och två gånger.

Kan även rapportera att jag har lyckats ladda kameran och börjat fota med den. Ska bli spännande att framkalla rullen när jag är klar =)

Frågan kommer säkert upp ofta, men finns det något särskilt bra/billigt ställe att köpa film och framkalla bilder?

Jaha, det sitter på utsidan? Då är det nog något annat :)
 
Bländare/slutare

Nybörjare som jag är så har jag ingen aning om vad bländarlameller är =) Hur märker jag av det?

Snygga bilder! Får se hur mina blir...

Bilderna blir överexponerade ( får för mycket ljus )

Utan film i kameran kan du kolla följande :
Ta lös bakstycket och håll upp kameran mot ljuset.
Mata fram " filmen " spegeln åker ned
Tryck på avtryckaren då skall spegeln åka upp igen och slutaren/bländaren blinka till och stängas
igen.
 
Bilderna blir överexponerade ( får för mycket ljus )

Utan film i kameran kan du kolla följande :
Ta lös bakstycket och håll upp kameran mot ljuset.
Mata fram " filmen " spegeln åker ned
Tryck på avtryckaren då skall spegeln åka upp igen och slutaren/bländaren blinka till och stängas
igen.

Aha, ok! Det verkar den göra utan några problem. Såvitt jag kan se funkar det dessutom att ställa in slutartid osv.

En sak som jag märkte av med det lösa objektivet (märkt PRO-TESSAR 1:4 85mm) är att det finns en ring att rotera på det märkt med meterantal, vissa i vitt och vissa i rött. Dock går det att rotera den här ringen hela vägen runt utan motstånd, och jag ser ingen förändring när jag tittar in i objektivet. Innebär detta att det är trasigt eller missförstår jag vad det gör?
 
Det är inget fel på tillsatsobjektivet. Det är konstruerat så. Contaflex är ju en speciell kamera med utbytbar optik på så sätt att den har centralslutare istället för ridå. Det betyder att det bara är de främre linselementet som skiftas när du byter optik. (Det kallas satsoptik) Du fokuserar med hjälp av sökarens snittbild, men de dubbla avståndsskalorna kan du ha nytta av om du vill ställa in fokus med hjälp av meterskalan.
 
Det är inget fel på tillsatsobjektivet. Det är konstruerat så. Contaflex är ju en speciell kamera med utbytbar optik på så sätt att den har centralslutare istället för ridå. Det betyder att det bara är de främre linselementet som skiftas när du byter optik. (Det kallas satsoptik) Du fokuserar med hjälp av sökarens snittbild, men de dubbla avståndsskalorna kan du ha nytta av om du vill ställa in fokus med hjälp av meterskalan.

Hehe, tackar! Jag får nog läsa på lite för att förstå allt det där =)

Det jag egentligen undrade var om inställningen på objektivet (inte på kameran) på något sätt påverkar bilderna? Eller är det hjälpmedel för att beräkna hur jag ska ställa in fokus för just detta objektiv?

Exempel: Om jag ställer in kamerans fokus på 1.5 och vrider ringen på objektivet till den vita 1,5 så hamnar pilen strax innan röda 4. Innebär detta att jag med detta objektiv och denna inställning ska fota på strax under 4 meters håll? Se bild =)

2013-11-14105611_zps5e3e14d4.jpg
 
Det sitter såvitt jag kan se på standardobjektivet, som jag antar är en enda lins?
Det består nog av flera linser. Växelobjektiven till Contaflex är "framdelen" av hela objektivkonstruktionen. Bakdelen är fast monterad i kamera, tillsammans med centralslutaren.

De här tyska spegelreflexkamerorna med centralslutare (det finns liknande kameror från flera tillverkare, t.ex. Voigtländer, Agfa och Kodak (ja, faktiskt!)) är finmekaniska små underverk, men i längden gick det inte att få lönsamhet i dem. Under 1960-talet dog de ut.
 
Det består nog av flera linser. Växelobjektiven till Contaflex är "framdelen" av hela objektivkonstruktionen. Bakdelen är fast monterad i kamera, tillsammans med centralslutaren.

De här tyska spegelreflexkamerorna med centralslutare (det finns liknande kameror från flera tillverkare, t.ex. Voigtländer, Agfa och Kodak (ja, faktiskt!)) är finmekaniska små underverk, men i längden gick det inte att få lönsamhet i dem. Under 1960-talet dog de ut.

Aha, ok. Var inne på LP-Foto i fredags och kollade upp fläckarna. Såvitt de kunde se var det antagligen fråga om att den legat dåligt till och att något UV-filter hade blivit skadat. Återstår att se om det påverkar bilderna. Om inte annat är ett "nytt" objektiv sorgligt billigt från tyska ebay ^^

Vad gäller framkallning funderade jag på att skicka färgrullarna till Fuji Direkt. Om man skickar flera rullar verkar det löna sig då det rör sig om enhetsfrakt och att man får ny film i retur. Eller finns det anledning att inte göra det? =)
 
Beror väl lite på hur noga du är med vilken sorts film du vill använda. För att bara prova lite spelar nog inte filmtypen så stor roll, men så småningom kanske du blir kräsnare.

Å andra sidan är ju inte längre filmutbudet riktigt vad det en gång har varit ...
 
Beror väl lite på hur noga du är med vilken sorts film du vill använda. För att bara prova lite spelar nog inte filmtypen så stor roll, men så småningom kanske du blir kräsnare.

Å andra sidan är ju inte längre filmutbudet riktigt vad det en gång har varit ...

Jodå, vill definitivt bara prova till en början =)

Tänkte mer om de gör ett dåligt jobb med framkallningen eller nåt sånt, så man får fel bild av hur kameran (och fotografen!) sköter sig.

Helt separat... Det är tydligen lite olja och damm i optiken på kameran, så slutartiderna blir betydligt längre än de borde vara. Om man vill ha kameran rengjord för ett inte alltför dyrt pris, var ska man gå då? Hörde att Werner på LP Foto inte blir alltför glad om man kommer med en Contaflex... ^^
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.