Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Zeiss Distagon eller biogon till NEX-7

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej,

har en fråga som är följande;

Tänkte köpa ett Zeiss 35mm + NEX 7 och har i dagsläget en 7D och därför undrar jag om det blir nån skillnad mellan distagon och biagon? Tänker att jag kan använda objektivet på både 7dn och NEX-7an om jag väljer zeiss distagon.

Behövs ju bara en adapter då till nexen,

Någon med koll och tips på detta val?

Mvh

De är helt olika och har egentligen bara brännvidd och största bländaröppning gemensamt. Biogonen är gjord för Leica M-bajonett och har ett kort avstånd till sensorplanet, vilket gör att designen kunnat göras mycket, mycket mindre. Distagonen är för spegelreflexkameror och därför betydligt större, plus att den adapter som används är längre, vilket ytterligare ökar skillnaden.

Vidare är Biogonen bättre på långa avstånd och vice versa. Distagonen är skarpare vid full bländaröppning och funkar troligen bättre med sensorn i NEX-7. Själv hade jag dock aldrig valt ett så stort objektiv till en så liten kamera. Betänk att det väger ett halvt kilo!

Vitsen med att köpa en NEX-7 när du redan har en 7D måste väl ändå vara storleken, så då är Biogonen given. Det är också ungefär den kortaste brännvidd som funkar bra på den sensorn när det gäller M-objektiv, så tänk på att det kan bli knepigt om du senare vill komplettera med en vidvinkel som är liten.

Tillägg: Förresten tror jag det blir knepigt med Distagonen ändå om du köper ZE-varianten (för Canon), då den har elektronisk bländarmekanism och lär kräva en speciell adapter. Om det ens finns sådana.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar