Annons

Zeiss Contarex "Bulls eye"

Produkter
(logga in för att koppla)

Zoltrix

Ny medlem
Hej!

Jag är ny här och undrar om någon kan hjälpa mig med att ge en lite fingervising om ett ca värde på denna kamera - Zeiss Contarex "Bulls eye" (arvegods).

Kameran har följande S/N 90625
Objektivet är 50mm Carl Zeiss Planar s/n 2369402.

Enligt s/n på kameran så är det den första utgåvan som gjordes 1959/60.

Kameran är i ett bra skick med tanke på åldern och allt ska ha fungerat sist den har används, ett tag sedan nu.

Bilagor

• IMGP1183.jpg
    IMGP1183.jpg
    11.1 KB · Visningar: 613
  • IMGP1187.jpg
    IMGP1187.jpg
    13.9 KB · Visningar: 615
  • IMGP1188.jpg
    IMGP1188.jpg
    14 KB · Visningar: 614
Ett tips är att kolla avslutade auktioner på tyska och amerikanska eBay. Såg en med Planar 2/50 som gick för 378 Euro, men den hade ett annat bakstycke (utbytbart magasin?). Vet inte hur det påverkar priset, men säg 2500-3000 kr i alla fall.

Det gick en sån på LPfoto.se auktion 37 för en tid sedan, den såldes för 2500:-
Man kan gå in där och kolla på gamla auktioner, och få en ganska bra bild av vad saker är värda.

På ett sätt förstår jag att du vill "casha in", men kommer du inte att ångra dig? Det du kommer att tjäna är snart borta, men det du håller i handen tillhör ju en oerhört intressant era av produkter som knappast blir mindre värdefulla med åren. Fast det kanske bara är jag, en gammal stofil uppvuxen med bl.a. denna typ av missfoster ;-)

På ett sätt förstår jag att du vill "casha in", men kommer du inte att ångra dig? Det du kommer att tjäna är snart borta, men det du håller i handen tillhör ju en oerhört intressant era av produkter som knappast blir mindre värdefulla med åren. Fast det kanske bara är jag, en gammal stofil uppvuxen med bl.a. denna typ av missfoster ;-)

Hej!

Du får gärna lägga bud på den så den kommer i rätta händer.

Hej!

Du får gärna lägga bud på den så den kommer i rätta händer.

Jo det kliar faktiskt i mina nostalgiska fingrar att klicka in ett bud. Men jag är som man säger mellan 2 jobb, så jag bör nog prioritera andra värden. Jag önskar dig lycka till med försäljningen.

/Lennart

Hej!

Jag är ny här och undrar om någon kan hjälpa mig med att ge en lite fingervising om ett ca värde på denna kamera - Zeiss Contarex "Bulls eye" (arvegods).

Kameran har följande S/N 90625
Objektivet är 50mm Carl Zeiss Planar s/n 2369402.

Enligt s/n på kameran så är det den första utgåvan som gjordes 1959/60.

Kameran är i ett bra skick med tanke på åldern och allt ska ha fungerat sist den har används, ett tag sedan nu.

Hej
Om den är i "mint condition" skulle jag vilja säga 3500-4000 SEK. Men då ska också mekaniken glida bra ( det är uppbyggt på remmar som kan mista sin elasiticitet med åren. Pröva med om det känns trögt att spänna slutaren - den ska glida lätt!) Ljusmätarern ska vara pigg. Oftast monterade man in ett filter i denna vid tillverkningen för att den var "alltför" vital. Detta kan tas bort och du får en perfekt funktion. Bakstyckena ger också information om användnings/begagnat-graden.
Men...varför göra dig av med den över huvudtaget.. använd den själv på söndagspromenaden..en riktigt cool och tuff maskin som ger bilder med superkvalitet tack vare de fina zeissobjektiven!
Tomas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar