Torda
Aktiv medlem
Efter att tidigare haft min Z8 inskickad för kontroll av fabrikationsfelen av bajonett och remöglefäste, så har jag upptäckt att det nu blir som röda och gröna glorior och ränder runt vissa motiv i EVF:en, vilka syns tydligast när man fotar då det är lite mörkt. De syns även tydligt när man går in i "inställningsmenyn" och vidare till "sökarens ljusstyrka" och där ändrar ljusstyrkan för EVF upp och ner, då fälten flyttar sig mellan de 10 olika nivåerna Det är inte så lätt att fota in i sökaren, men bilden kanske ger en uppfattning om hur det ser ut.
När jag upptäckte problemet, så kontaktade jag Nikon och kameran skickades iväg och nu har det gått exakt två veckor och jag kunde hämta ut min kamera igår. Full av förväntan att den skulle vara reparerad och fullt fungerande igen, så blev jag rätt rejält besviken när jag slår på kameran och upptäcker att det är precis lika dant fortfarande. Nikon skriver såhär i sin åtgärdsbeskrivning:
"This is normal, it´s possible to turn off the noise from CUSTOM SETTINGS MENU Focus/Focus peaking. Rengöring av bildsensor."
Detta har absolut ingenting med Focus Peaking att göra, för det syns oftast tydligast i områden som är rejält UR fokus.
Jag har haft Z6, Z7, Z7II, Z9 och nu även Z8 och jag har aldrig sett detta på någon kamera tidigare, men är detta verkligen normalt?, eller kanske ett accepterat uppträdande från EVF:en?
Kameran fungerar för övrigt alla tiders, men det är otroligt störande med dessa gröna och röda fält.