Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Z3 Brusreducering

Produkter
(logga in för att koppla)

slammis

Aktiv medlem
Eftersom Z3 har inbyggd valbar brusreducering antar man att bilderna ska bli hyffsat brusfria men detta är ju uppenbarligen inte fallet när man fotar under mörkare förhållanden.

Finns det någon möjlighet för KM att fixa till detta med ytterligare uppdateringar av firmware genom att förstärka brusreduceringen? Känns som det inte borde vara en omöjlighet eftersom man med lätt kan förbättra detta m.h.a diverse program som i så fall skulle kunna göras i kameran redan när bilden tas. Eller är kanske en minneskapaciteten för kamerans mjukvara för liten för att en effektiv brusreducering ska få plats?
 
Fotade nyligen under hästshowen Levade då den var i Göteborg. Har som du upptäckt att Z3s noisereduction inte är fullt så verksam i mörkare förhållanden som man kanske önskat.

Dock - nånstans i huvudet sas det att man ändå kunde ställa ner ISO-balansen för att få bort noisen. Så det gjorde jag (har för mig att jag använde ISO 100 istf de högre tal som kameran själv ville ha) och tycker själv att bilderna blev bättre.

De kommer att hamna i mitt fotoalbum här så småningom.
 
Brusreduceringen används väl bara på bilder med slutartid längre än 1s?

Man kan ju, om man inte redan gjort det, göra som Jenny och ställa ner ISO-talet så mycket kan klarar utan att man får skakningsorskärpa pga för lång slutartid.
 
Robert,

du satte fingret precis på pricken, för det var nämligen det som blev mitt problem istället på bilderna från Levade. Stativ hade varit bra. Ibland lyckades jag vara still dock :)
 
Fast om motivet rör sig spelar det ju iofs ändå inte så stor roll, för man måste ju ha någorlunda snabb slutartid för att "frysa" händelserna. Här har mer eller mindre alla kompaktkameror en nackdel med att bilderna blir rätt brusiga på högre ISO-tal.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.