Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Z-I Ikoflex 1a 6x6 TLR och Z-I 515 4,5x6

Produkter
(logga in för att koppla)

blj

Aktiv medlem
Fick mörkare negativ 2-3 cm in på negativet höger sida när jag fotade med mina Zeiss Ikon kameror Ikoflex TLR 6x6 och bälgkameran 515 4,5x6.
Det måste vara slutaren på kamerorna som ej hänger med,märker inget när jag kollar genom objektivet under utlösning av slutaren att den saktar in.
Några provbilder från filmen.

Bilagor

• gif015ny115.jpg
    gif015ny115.jpg
    17.8 KB · Visningar: 319
  • gif01ny116.jpg
    gif01ny116.jpg
    26.2 KB · Visningar: 355
  • gif015new115.jpg
    gif015new115.jpg
    16.8 KB · Visningar: 308
  • gif03ny117.jpg
    gif03ny117.jpg
    15.9 KB · Visningar: 393
Jag är ytterst tveksam till att det skulle bero på slutaren då dessa kameror har sk lövslutare, inte fokalplanslutare.
Kan det bero på för liten mängd framkallare i dosan?

Filmerna är ej framkallad vid samma tillfälle den sista filmen nån månad senare får provfota igen och se hur resultatet blir.Tack för svaret.

Det här har definitivt inte med slutaren att göra. Det är centralslutare på Ikoflex. Jag antar att det antingen är en ljusskada på filmen eller något som uppstått vid framkallningen.

Ja det är nog som du och Viktor säger att det är framkallning eller evt ljusskada på filmen.
ska fota igen med 515 kameran gillar för den det smidiga storleken.Får tacka för informationen.

Det är nog för lite framkallningsvätska som har gett det här resultatet ljus läckage brukar se
annorlunda ut.Det var bra att det ej var kamera fel utan den mänskliga faktorn Tack för tips.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar