Annons

Ytterliggare en fråga om studioblixtpaket.

Produkter
(logga in för att koppla)

battisti

Medlem
Jag har läst igenom tidigare inlägg om samma fråga, men ändå inte riktigt fått det svar jag söker. Jag har tänkt att skaffa mig ett blixtpaket för hemmabruk. Jag har kikat på kaffebrus på olika paket men inte riktigt kommit fram till något.

Jag kommer att använda grejerna hemma, i huvudsak för modellfoto. Mest närbilder, som ansiktsporträtt men också kunna fota helfigur. Nu undrar jag, vad ska jag köpa? behöver jag två eller tre blixtar, och vilken styrka behöver jag? Hur viktigt är det att kunna ställa ner effekten på blixtarna? ser att det finns 1/8, 1/16, 1/32 mm. Jag kan lägga max 5000 kr., men gärna mindre.

Jag förstår att det inte finns ett enkelt svar på detta, men är ändå tacksam för lite åsikter.

mvh,
Kristoffer
 
Köp ett paket med två 300Ws blixtar som går att ställa ner till 1/8 eller bättre. Det svåra är att få lite blixtljus! Köp till ett par softboxar 140x70cm så att du även kan ta bilder i helfigur. Om du har pengar till det så köp en åttakantig bouncer på 170cm så får du en hel sol i din studio. Du behöver även ett par stativ och en radiosändare för att lösa ut blixtarna (i studion - inte på posten). På min sida finner du lite exempel på vad jag har åstakommit med 2 st 300Ws Kaffebrusblixtar och 170cm bouncer. Förlåt om du får pengar över till något annat roligt...
 
Tack för tipsen!
Vad menar du med "åttakantig bouncer" ? är det samma som octabox? Såg att du kör starfotoblixtar - är du nöjd med dem?

/Kristoffer
 
åtta = octa på grekiska tror jag!
Jag är mycket nöjd med mina Starfoto blixtar från Kaffebrus. Jag har haft dem i två år och det har varit helt problemfritt i över 100 fotosessioner.
Ljus är ljus så länge du fotar med digitalkamera och kan ställa vitbalansen i Photoshop Camera Raw.
 
tjenna.
jag köpte 2st 110w kaffebrus blixtar att köra i min lilla studio, är hel nöjd man får väldigt mkt för pengarna, vad gäller styrkan har ja aldrig varit i behov av starkare snarare tvärt om önskat att ja kunat skruva ner styrkan ännu mera.
De funkar perfekt för ansikts bilder, vill man ta helkropp får man investera i en större softbox.
tycker de är utmärkt att börja med detta paketet och efter de när man vill avancera köpa til yterligare blixtar stativ osv.
lycka till
 
Tack för tipset Linus! Nu har jag redan köpt ett set, det blev QH 300w, lite kraftigare men väldigt reglerbara. Har inte fått dem ännu - men jag tror att det blir bra! Jag återkommer om den saken..
/Kristoffer
 
Har dom som du beställt! Du kommer att bli nöjd. Det är bra att de går att ställa ner ända till 1/32 dels effekt. Oftare att jag haft det än full effekt. Samtidigt räcker de till att lysa upp lite större tillställningar också, vilket inte är fel!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.