** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ytterligare en död D70

Produkter
(logga in för att koppla)

Eva R

Aktiv medlem
Min D70 slutade fungera idag. Plötsligt gick den inte att stänga av, ej heller att fota med, kort sagt inget fungerade. Den gröna lampan blinkade. Jag bytte batteri och då var den avstängd tills jag satte på den igen. Då var jag tillbaka till ruta ett, den gick inte att stänga av.

OK, detta är ingen nyhet och jag är inte den första att drabbas men hur gör jag? Ska jag låta den vara som den är eller ska jag ta ut batteriet? Jag tänkte ringa Nikon i morgon och vad jag förstått repareras detta gratis även om garantin tagit slut men jag hittar inte mitt kvitto. Kameran hade problem med fokusering och var inne för byte av AF-sensorn när den var åtta, nio månader. Jag tog då en kopia på mitt kvitto och skickade med men originalet har jag inte hittat sedan dess. Kommer det att ge mig problem? Kan det vara så att de har den första kopian kvar och det räcker med den? Vad tror ni?

Det låter kanske konstigt, men jag är riktigt nöjd med min D70. Ja, inte idag kanske.

Eva R skrev:
Min D70 slutade fungera idag. Plötsligt gick den inte att stänga av, ej heller att fota med, kort sagt inget fungerade. Den gröna lampan blinkade. Jag bytte batteri och då var den avstängd tills jag satte på den igen. Då var jag tillbaka till ruta ett, den gick inte att stänga av.

OK, detta är ingen nyhet och jag är inte den första att drabbas men hur gör jag? Ska jag låta den vara som den är eller ska jag ta ut batteriet? Jag tänkte ringa Nikon i morgon och vad jag förstått repareras detta gratis även om garantin tagit slut men jag hittar inte mitt kvitto. Kameran hade problem med fokusering och var inne för byte av AF-sensorn när den var åtta, nio månader. Jag tog då en kopia på mitt kvitto och skickade med men originalet har jag inte hittat sedan dess. Kommer det att ge mig problem? Kan det vara så att de har den första kopian kvar och det räcker med den? Vad tror ni?

Är du registrerad ägare på kameran hos Nikon Support, (web), bör det gå bra ändå dåp kameran varit inne tidigare.

Är oxå nöjd ; -)

Jag tycker inte alls det låter konstigt. Visst är D200 en fin kamera men om du nu kan få din D70 reparerad känns det som dumt att bara "uppgradera" och slänga sin D70. Lyssna inte på det örat. Reparera den istället om det inte kostar för mycket (eller tom inget som du säger). Kanske köper du en D200 ändå i framtiden och då har du ju ett backuphus.

Nikon reparerade snällt min D70 när ljusmätaren huxflux lade av och visade allt annat än den borde. Jag hade visserligen med mig kvittot när jag var upp och pratade med teknikern, men han tittade inte på det. Prata snällt med dem och se vad de kan göra, D70 är en lika fin kamera idag som den dagen du köpte den. Möjligtvis finns det mer kompetenta modeller idag men det är en annan historia.

Det hade jag inte tänkt på. Ja då, jag är registrerad som ägare till kameran. Tack Erik, nu känns det lite lättare.

Eva R skrev:
Det hade jag inte tänkt på. Ja då, jag är registrerad som ägare till kameran. Tack Erik, nu känns det lite lättare.

Alltid kul när någon blir glad. Kikade på dina bilder också. Helt ok. - lite utanför ämnet - ja jag vet.

/ E

Jep samma problem.... nästan

Har råkat ut för samma sak med min kamera. Bara den skillnaden att min började fungera efter att jag tog ut batteriet och resettade programvaran. Har fungerat problemfritt efter detta.
Jag är minst sagt fundersam över det här.

Min kamera la också av för ca 1,5 månader sedan. Efter att ha haft ur batterierna ett nån dag så fungerade den plötsligt igen och gick felfritt en hel dag, men la sedan av igen. Jag ringde då Nikon som sa att jag skulle skicka den i ett paket till dem tillsammans med garantilapp och felbeskrivning. De sa att det skulle ta ca tre veckor vilket stämde bra. Jag fick dessutom låna en D70s under tiden. Mkt nöjd med deras service.

/Viktor

Hur lyckades du få låna en D70s? Jag har "snott" min mans 20D, men jag skulle föredra en D70. Det är konstigt, jag använde Canon hur många år som helst och nu klarar jag knappt av att byta objektiv på en sådan.

Min D70 har packats och skickats iväg. Även jag fick höra att det skulle ta två till tre veckor. Det kommer att bli långa veckor.

Förutom Nikon i Upplands Väsby så är även Lasses Kameraservice auktoriserad Nikonverkstad, och fixar garantiärenden. Jag ringde dem angående ett liknande fel som jag fått på min D50, och de brukar de fixa D70 med detta fel på 2-3 dagar, har också läst här på Fotosidan om någon som fick sin fixad över dagen hos Lasses. Kan vara ett tips att höra med dem också, eftersom Nikon själva verkar ta mycket längre tid på sig.

GrAcK skrev:
Jag fick dessutom låna en D70s under tiden.

Hur gjorde du för att få lånekamera? Skickade Nikon en själva, eller fick du fråga om det? Eller var det via någon återförsäljare de ordnade det?

Jag har varit utan min i en vecka, och lånekamera skulle vara perfekt.

Edit : Såg nu att mitt inägg var lite sent, dels att Eva redan skickat iväg kameran, och att hon ställt samma fråga om lånekamera. Jaja ;)

Jag bad att få prata med "servicechefen". Kommer inte ihåg vad han heter men han skickade iaf en kamera till mig som kom efter ca 4 dagar.

Nu behövde jag aldrig be om någon ersättningskamera eftersom min blev klar på service i förrgår och kom med posten igår, men tack för tipset!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar