Annons

Ytterligare en bröllopstråd (men med en twist)

Produkter
(logga in för att koppla)
WFS) (Graylingman skrev:
Linda, rätta mig om jag har fel!

Visst är det väl fortfarande så att om man under ett år tjänar mindre än ett visst belopp behöver man inte skatta alls? Kan tänka mig att det i så fall kanske skulle kunna vara aktuellt för trådstartaren som ju går på gymnasiet.

//Anders
Jo

Det är den regeln som utnyttjas när många sommarjobbare slipper betala skatt.

Popcorn skrev:
Det finns sedan skattereformen i början av 90-talet ingen nedre gräns för när hobbyinkomster är skattepliktiga. Detta betyder att hobbyinkomster är skattepliktiga från första kronan
Ja, sa ar det. Men man har ocksa ratt att gora avdrag for alla utgifter man haft for att fa dessa inkomster fran sin hobby. Dvs kostnaden for inkop av kamera, objektiv, film, minneskort, dator... Sa det lar knappast bli nan skatt att betala pa de femhundra i alla fall!

/Pia, som deklarerat inkomst av hobby ett par ganger for att fa tillbaka skatt som uppdragsgivare dragit av!

madsen1 skrev:
Vem säger att den "fotograf" som kostar xx000kr levererar bättre? Jag har sett skräck exempel från en etablerad fotograf här i Lidköping.....

Tror han finns på fotosidan också ;-)

Jo det där kan variera, det är mycket trist när man tror att man betalar för det där lilla extra men får motsatsen. Det har vi nog alla erfarenheter av.

Men här tycker jag att det känns lite som man försöker utnyttja att fotografen är ung och studerande med en vilja att slå sig fram i fotobranchen.

För 500 kan man nästan inte ens framkalla bilderna som är efterfrågade. Då har vi inte lagt till eventuell resa, mat, slitage och arbetstid.

Jag skulle nog minst säga 500 kr plus de övriga tillkommande kostnaderna (framkallning framför allt).

Kanske lite lågt pris om det är en heldag plus bearbetning. Jag skulle se på detta som en chans att lära sig mer. Man kan inte alltid se till priset, utan är till lärdomar samt PR värde för dig som fotograf, kan ju leda till fler jobb och då sätter du lite högre pris o s v.

Hej John

Bröllops fotografering verkar vara ett hett ämne i debatterna. Själv så hadde vi proffs fotograf för själva poträtt bilderna (hon tog 5000kr för stora paketet) och hon hadde riktig utrusning (mellanformat och Eos 1D och riktig blixt med paraply) och i priset inkluderade även bilkörning.

Vi hadde bokat en annan fotograf men tyvärr så gick han bort innan vårat bröllop.

Fotograferingen i kyrkan så hadde vi en kompis som plåtade och även där blandade vi både digitalt (Hyrt en Eos D20+is+stor blixt) och analogt. Som present av oss fick hon storpack film (Fuji Reala).

Detta uppdrag kan ge dig liten bit av arbetslivs erfarenhet och själv jobbar jag som konsult och det är en ädel konst att både debitera och få nöjd kund.

Inte för att jag är fotograf men som att jobbat som konsult i drygt 10 år vill jag ändå ge följande råd.

1. Prata med kund och försök få ut vad dom är ute efter. Genom att veta vad kund vill ha så sparar du mycket tid och det underlättar att få nöjd kund.

2. Uppskatta hur mycket tid du måste lägga på detta uppdrag och skriv ned det. Se till att sedan följer upp det och skriver ned den tid du verkligen lägger. Om du är nybörjare så får du även räkna med viss tid som lärotid och den kan du inte debitera.

Inte för jag är fotograf men följande faktorer ska läggas in i kalkylen.

1. Tid för inköp av material
2. Restid till/från kyrkan
3. Eventuell hyra av utrusning
4. Efterarbeten
5. Matrial kostnad

Räkna att du måste vara på plats i kyrkan 1 timme innan så du kan bekanta dig med kyrkan och eventuellt musiker mm. Se till att få vigselprogrammet i god tid förväg.

Om jag läser mellan raderna/prisnivå som du har beskrivit det så är kunden inte ute efter något avancerat utan lite enkla bilder från vigseln.
I den önskade prisnivån så ska du inte lägga ner någon tid för eventuell efterarbete av bilderna.

Räkna med faktorn strul och av någon anledning så brukar den dyka upp vid sådana här tillfällen så se till att gardera dig och dubblera lite.

Tror du att detta uppdrag tar 3 timmar att genomföra + restid.

Om vi räknar att uppdraget är 3 timmars jobb då betalar dom 160kr/tim för uppdraget.

För att få upp priset lite så se till att dom även betalar för material och reskostnader och om du har lång resväg till vigseln så bör du även ta betalt för restiden.

Mvh
Fredrik

För din egen skull, om du tar det..
Efterbehandla bilderna och gör jobbet så bra du kan då. Paret kommer visa bilderna för andra och då lär du tjäna på att de ser bra ut.

Historien har fått ett mer eller mindre lyckligt slut. Jag pratade min lärare igen, och det visade sig att han missuppfattat saken. Det ska inte tas några bilder i kyrkan, utan bara lite enkla porträttbilder på brudparet innan ceremonin. För detta får jag 600 kr, vilket är hyfsat acceptabelt.

Men tack så mycket för alla åsikter och funderingar. Det har varit ganska värdefullt ändå.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto