Annons

Ytterligare en bröllopstråd (men med en twist)

Produkter
(logga in för att koppla)

plusminusgurkan

Aktiv medlem
Det finns en hel massa trådar om bröllopsfotografering, men den här nog lite annorlunda i alla fall.

Det är så att jag läser gymnasiets medieprogram, andra året. Läraren i ljudmedier har ett par vänner som ska gifta sig. Så han frågar läraren i fotografisk bild om han har någon elev som skulle vara intresserad av att plåta på bröllopet. Han i sin tur frågar mig.

Jag letar upp ljudläraren och frågar vad som gäller. Paret vill ha bilder under själva ceremonin och direkt efter, utan för kyrkan. Och de vill inte betala mer än 500 kr.

Ni kanske ser mitt dilemma. Ska jag ta ett sånt här skitjobb, eller inte?

Jag letar upp ljudläraren och frågar vad som gäller. Paret vill ha bilder under själva ceremonin och direkt efter, utan för kyrkan. Och de vill inte betala mer än 500 kr.

Ni kanske ser mitt dilemma. Ska jag ta ett sånt här skitjobb, eller inte? [/B]

Nix - starta en enskilld firma och ta betalt enligt gällande taxor.

mvh Erik

Klart du skall ta det.. Det ger väl lite erfarenhet.. och dom kan ju knappast förvänta sig några kanonbilder för det priset vilket borde göra att det blir ett perfekt tillfälla att prova nya ideer på.

Om du betraktar det som ett skitjobb så är väl frågan besvarad?

Sedan får väl var och en fundera på att det är värt 500:- för att åka till och från kyrkan och arbeta 4 - 8 timmar, eller ännu mer beroende på vad som ska göras, innan det är klart.

Jag skulle väl kunna tänka mig att ta en eller par enklare officiella bilder om bröllop var i kyrkan mitt emot där jag bor.

Mvh
Maverick

Att du får dåligt betalt får du väl acceptera.. du är väl ingen etablerad fotograf??

och bryr dig inte om alla revirpissande fotografer här på sidan.

Förmodligen inte det svar du vill ha, men...

Vad tycker du själv?

Ställ dig den frågan för egentligen är det ju bara du som kan känna vad som är rätt. Känns det som ett tvång som tar för mycket tid, är kass betalt och inget du egentligen vill syssla med? Eller känns det som att du vill göra det för det känns kul och att ger dig en möjlighet till utveckling, en praktisk del av din utbildning som ger dig 500 spänn extra i studiebidrag? Du har säkert fler vinklingar utifrån ditt perspektiv.

Väg för- och nackdelar och försök komma fram till vad som känns rätt för dig. Jag är övertygad om att DU då tar det bästa beslutet. Kanske inte för andra men för dig.

Som sagt, inget direkt svar kanske men det är välmenat.

/Lycka till

Hej John!

För några år sedan vad jag i precis samma dilemma som du. Och jag tog jobbet vilket jag är glad för idag (det sporrade mig att ta fler bröllopsjobb)

Jag tycker nog att du ska ta jobbet om du känner för det

Att starta firma förstår jag inte, i vilken anledning?
Ska paret ha en faktura? I så fall kan du använda firlansfinans eller liknande

Du får ju faktiskt tjäna upp en summa innan du behöver skatta för inkomsten. (tror det är 15.000kr)

Och med en så dålig betalning så lär det väl ta ett tag ;-)

Att ta betalt via BLF´s lista eller liknande är inte fel, men dom som enbart kör efter den prislistan lever nog i en fantasivärld. Få privatpersoner har råd att betala det som det skulle kosta om man tog betalt som listan rekomenderar)
Kör på, och pressa lite :) 500kr för fotograferingen + kopior är nog inte så dåligt som första jobb

Lycka till

/Adam

(edit: la till text om blf)

Gör Jobbet!

Se det som ditt livs chans! Gå in i det med hull och hår! Kolla på bröllopsbilder och fundera på hur du skall göra så bra bilder som möjligt!

Eller om du ser det som ett skitjobb LÅT BLI! Om du inte går in för det och då blir det nog skit och sedan blir det nog inte så många fler chanser......

Lycka till

Martin

plusminusgurkan skrev:
Hade jag vetat vad jag tyckte hade jag inte ställt frågan. Men just nu lutar det en del åt att göra jobbet.
Tack, förstås, för alla åsikter. Även om jag inte blivit mycket klokare...

Jag förstår hur du tänker. Tror jag i alla fall...
Att du tvekar framgår ju ganska tydligt. Vad man då ofta behöver är inte ett svar utan snarare lite motfrågor och argument, ett bollplank, som gör att man själv fortsätter att reflektera lite innan man kommer fram till ett eget beslut. När man väl har tagit det är det bara att köra på.

Och att du inte har blivit klokare tror jag inte på, jag är övetygad om att du har vägt in alla dessa svaren i ditt beslut. ;)

madsen1 skrev:

Du får ju faktiskt tjäna upp en summa innan du behöver skatta för inkomsten. (tror det är 15.000kr)

Okunskapsfråga: Tänker du på inkomst av hobbyverksamhet eller vad det nu kallas eller är det något annat?

Instinktivt tycker jag inte sådan snåla %&¤#! ska få någon fotograf =)

Men du är där någon timma. 500-1000kr + ev resa måste du ju ha. Minst!

Sedan får du väl göra kopior på filerna till dig själv, så att du har något ut av det...

och ge filerna till dem utan efterbehandling mm så att du inte lägger mer tid än 1h på "skitjobbet"..

zlice skrev:
ta jobbet men säg att du levererar produkt efter pris ;)

Vem säger att den "fotograf" som kostar xx000kr levererar bättre? Jag har sett skräck exempel från en etablerad fotograf här i Lidköping.....

Tror han finns på fotosidan också ;-)

Okey... okunskap möter okunskap... :) (sagt i all välmening).

Det finns sedan skattereformen i början av 90-talet ingen nedre gräns för när hobbyinkomster är skattepliktiga. Detta betyder att hobbyinkomster är skattepliktiga från första kronan med ett enda undantag och det gäller inkomster från plockande av bär, svamp och kottar i naturen där det finns en nedre gräns på 5 000 kr.

Vill man läsa mer kan man göra det t.ex. på Skatteverkets hemsida i broschyren om hobbyinkomster.

/Bolagsskattekonsult (och frilansfotograf, käck blandning va :))

madsen1 skrev:
Precis det :)

En femhundring var en förmögenhet för mig på gymnasiet, och det ger värdefull erfarenhet och kontakter.
Det är iaf nästan en dagslön för på ett vanligt kneg.

Jag skulle aldrig lämna ut obehandlade bildfiler. Folk fattar inte att det måste skärpas o.s.v
" -Min coolpix tar ju skarpare och färgstarkare bilder än detta.."

Linda, rätta mig om jag har fel!

Visst är det väl fortfarande så att om man under ett år tjänar mindre än ett visst belopp behöver man inte skatta alls? Kan tänka mig att det i så fall kanske skulle kunna vara aktuellt för trådstartaren som ju går på gymnasiet.

//Anders

ANNONS