Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Yongnou blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

haggelin

Ny medlem
Ska köpa blixt till min Canon eos 40 d och fick som förslag att köpa en blixt av märket Yongnou.
Är det någon som är bekant med det märket?
Det är ca 60% billigare än canon orginal.
Vet någon om det finns återförsäljare till dom i Sverige?
 
Har en Yongnuo YN460. Köpte den på ebay för ca 39 dollar. Den har nu gått sönder, vill inte ladda upp sig längre trots fräscha batterier. Fram till dess har den väl funkat ändamålsenligt, dock mest använt den som slav i studiosituationer vilket inte varit speciellt ofta. Kvaliteten är väl således kanske inte något att hurra över.

Skulle nog satsa på Canon original om jag var du, alternativt Sigma. Såg att Cyberphoto har halva priset på en sigmablixt nu http://www.cyberphoto.se/info.php?article=300743
 
Hej, jag har en YN560 som jag är helnöjd med. Man ska dock vara medveten om att allt ställs in manuellt - den har ingen annan kontakt med kamerahuset än avfyrningen.

Jag använder den främst som optisk slavblixt när jag vill ha en extra ljuskälla. Det är möjligt att livslängden är sämre än för t.ex. Canons egna blixtar men det är inget jag märkt hittills. (Har å andra sidan bara haft den ett år.) Jag har dock två smärre anmärkningar på den:

1) Den är aningen trögstartad. Man slår på den genom att hålla en knapp inne och då tänder en radda dioder upp en efter en. När alla dioder är tända så släpper man knappen och tror att den ska vara igång - det är den dock inte. Man måste istället hålla den där knappen intryckt i ytterligare ett par sekunder.

2) Knappen för manuell provblixt är riktigt trög - krävs starka nypor för att lösa ut den.

De här grejerna är på det hela taget petitesser som jag inte har några problem att leva med. Jag köpte den i första hand för att jag var ute efter en ljusstark blixt med optisk slavfunktion - slavtändningen funkar perfekt åtminstone på mitt exemplar.

Som första blixt till en 40D (eller annan kamera) bör man nog ändå satsa på en modell med TTL-automatik. Det är väldigt mycket bekvämare att bara sikta och trycka utan att bry sig om blixtinställningar. Vill man därefter komplettera med en blixt till för experimenterande med ljussättning i lugn och ro så kan jag mycket väl rekommendera en billig helmanuell blixt, t.ex. den jag har: http://speedlights.net/2010/07/14/yongnuo-yn-560-speedlite-review/
 
Senast ändrad:
Varför inte en begagnad originalblixt istället? Om ingen lämnat läckande batterier i eller tappat den så är det kvalitet för samma pengar som en ny kinesisk och den håller säkert 20 år till.
 
Jag har med en YN560 som jag fick ny på tradera för 459 kr inkl. frakt, att den startar trögt är bra tycker jag, då behöver man inte oroa sig för att den har slagit på sig själv i väskan. Den stänger även av sig själv när den inte används (går givetvis att stänga av den funktionen). Riktigt bra blixt imo. Den laddar vad jag förstår snabbare än t.ex Canon 580EX II. YN560 ska ladda till fullt på 3 sek men på nyladdade batterier är det snarare 2.
Vann just en till på tradera för 360 kr + frakt.

TTL är för mig fullkomligt onödigt, både på kameran och som slav. Den passar mitt fotograferande.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.