Annons

Yashica LM TLR och 120-film

Produkter
(logga in för att koppla)

Gast0n

Aktiv medlem
Har precis skaffat en gammal Yashica LM TLR som tar 120-film. Tyvärr så har jag inte någon manual och har aldrig använt detta format förut.

Kan någon berätta lite om hur man haterar filmen?

Laddade precis kameran och såg att filmen är upprullad utan skydd, exponeras inte filmen lätt om det inte är något skydd runtom, förutom filmen själv.

Ska jag tejpa fast fliken efter jag fotat klart och rullat över den på nästa plastrulle? eller blir det fel då när man lämnar in den och dom river sönder filmen pga. tejpen? Känns som det skall rulla upp sig själv annars.

Lite förvirrad här som ni kannske märker.

MVH Andreas
 
Pappersbackingen skyddar filmen rätt bra. Den är kolsvart och det finns ju inget spel mellan spole och papper.

Och ja, när du plåtat klart är det bara att slicka på klisterfliken och klistra igen.

Här finns förresten en manual till en Yashicamat 124G. Det är en lite nyare kamera än din, men om du ignorerar det som skrivs om att använda 220-film så bör filmladdningsproceduren vara densamma.
 
Tackar.. mer frågor

Ok, det tackar jag för!

Har plåtat upp en rulle nu. Den blev lite ojämn form på rullen. Tror den vek sig fel i början efter som jag knäppte fram en bild för att se om den drog filmen framåt. Det finns nämligen inget fönster för att se var den ligger som jag fattar att det är på dom nyare?

Men det ska vell bara vara att stoppa ner fliken i plastrullen, stänga locket och fota fram 1 bild? Manualen är lite krånglig att förstå eller då är det jag som är väldigt dum,hehe.

MVH Andreas
 
Har spånat vidare..

Har tittat på på manualen och efter lite knåpande tror jag nu att jag har försått hur det fungerar.

I manualen beskrivs det att pilen tvärs över filmen skall matcha med den röda markeringen i kameran där filmen dras fram (mitt i exponerings fältet). Nu när jag laddade den så minns jag inte rikigt hur det såg ut nu men det var ingen markering med pil, som filmen i manualen visade. Är detta någon gammal standard? Hur vet jag hur långt jag skall dra den? spelar det stor roll? Det värsta som kan hända är vell att jag tappar en eller två av dom 12 bilderna på rullen?


-ett himla laddande //MVH Andreas
 
Jo, <---> tvärgående "dubbelpilen" är standard på 120-film. Den ligger ungefär 20-25cm in på filmens skyddspapper. Den finns där. Därefter är det en standardlängd tills själva filmen börjar.

Bifogar en bild på hur det ser ut på en kodakfilm.
 

Bilagor

  • pilen.jpg
    pilen.jpg
    8.5 KB · Visningar: 123
Ok!

Låter bra, snällt av dig att visa filmen. Ska kolla detta noga nästa gång jag laddar. Har fotat lite under julen med Provia 100F och Velvia 50, ska bli rikigt kul att se resultatet. Mätte ljuset med en Nikon F50, hoppas att det stämmer.

Tack för all hjälp!

MVH Andreas
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.