Annons

Yashica electro 35 cc

Produkter
(logga in för att koppla)

boka56

Medlem
Har precis fått en Yashica Electro 35 cc,som känns enormt gedigen,den har bara exponerat några filmrullar sedan början på 70 talet,och funkar perfekt.Jag känner hela dess historia,men har lite koll på hur bilderna kan bli med en sådan här.

Den har inte en repa och ser alldeles ny ut.Känns som ett riktig skatt,och väl värd att hållas igång med varsamhet och omsorg.De har till och med ett original sk everready case i läder som även det ser fabriksnytt ut.

Har skaffat ett nytt batteri till den,hittade ett konstigt nog, och laddat med film.Tog några bilder i morse,och det ska bli kul att se resultatet.

Någon som känner till något om dessa kameror? Jag är intresserad av allt som rör den här modellen.

Bildkvaliteten-handhavande-speciella saker................jag vill veta mer om de här fina kamerorna.


Mvh Bossse
 
Yashica Electro är en riktig klassiker, även känd som "nattkameran" eftersom den har slutartid på upp till 30 sekunder. Objektivet är mycket skarpt. Att den kallas just Electro beror på att den har elektronisk slutare, det var ovanligt på den tiden: kanske var det den första kameran som hade det?
Ett vanligt fel på dem är att någon liten gummi-"pidutt" i anslutning till avtrycket/slutaren torkar om jag inte minns fel. Min kamera lider delvis av detta fel, det yttrar sig genom att slutaren stängs så fort man släpper avtrycket, även om kameran har valt en längre slutartid.

Hastigt och helt ur minnet, så jag ber om ursäkt för eventuella felaktigheter.

/Micha
 
Jag har en Yashica GX som är något större och med ett 40/1.7, den presterar riktigt bra! Tyvärr är ljusmätaren trött så jag får överexponera två steg (ställa in iso400 för att exponera efter iso100) vilket leder till att snabb film är uteslutet.
 
Hej jag har fått tag i en Yashica electro35 MC men kan inte hitta någon info om den någon här som vet?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.