Annons

XTool mot Tmax framkallaren

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har använt D-76 och Tmax framkallaren ett tag nu (99% Tmax). Jag gillar Tmax framkallaren för att den har fina egenskaper, för att den är väldigt bra att använda för +- framkallning och även enkel att blanda/använda.

Men har sneglat en längre tid på XTool för att även den har en hel del bra egenskaper som jag söker.

Nu till 1000 kr frågan! Hur skiljer sig dom två åt, båda verkar ju vara likvärdiga när det gäller skärpa osv? Kan jag förvänta mig ett annat resultat?

Jag kommer att använda den mest i full styrka och återanvända kemin.

En viktig skillnad är att Xtol kan tappa musten helt plötsligt utan förvarning, speciellt ihop med den känsliga TMXen. Jag skulle standardisera på Xtol men råkade ut för detta redan under mina tester. Jag kasserade det jag hade kvar och övergav den direkt. Jag skulle inte våga använda Xtol utan att framkalla en testsnutt före varje omgång för att se att den fortfarande har kvar effekten.

Ja det problemet är kännt, men det gäller bara när du har spätt ut kemin för att kunna använda den som engångs framkallare. Om du förvara den i full styrka så "ska" inte detta problemet dyka upp.

I alla fall om man ska lyssna på Kodak och andra yrkeskunnigt folk. Ska man använda en engångsframkallare så är väl Tmax:en ganska billig och väldigt bra så slipper man också ovanstående problem.

Min tanke är som sagt att återanvända framkallaren och vill veta vilka resultat jag kan förvänta mig mot Tmax? Eller det är kanske så att skillnaderna inte är synbara?

Detta har, såvitt jag vet, bara inträffat med den nu indragna enliterssatsen. Var det den du använde, jimh?

Jag har användt femliterssatser utan problem (90 % TMX) sedan famkallaren lanserades.

Jag har endast använt femliterspåsarna, att blanda en liter känns inte som om det är värt besväret. Och naturligtvis har jag förvarat lösningen i full styrka.

En titt på den inofficiella XTOL-sidan: http://www.covingtoninnovations.com/xtol/

"Users report that the failures are sudden. The developer does not gradually get weaker in storage. Instead, one day it works and the next day it doesn't. Further, most of the failure reports seem to involve Kodak T-Max 100 film.

By 2001, Kodak had tracked the problem to two sources.

(1) The small packets of powder, to make 1 liter of solution, were not adequately sealed to keep out air and humidity - or perhaps there was just too little powder in them, in proportion to the air that would inevitably get in. As a result, the powder would cake and become hard to dissolve, and the life of the developer would also be impaired.

(2) Xtol performed poorly at high dilutions (1:2, 1:3) in water of varying quality.

After making several attempts to improve the 1-liter packets, Kodak finally discontinued them altogether; the smallest size of Xtol that you can get is now 5 liters. Also, Kodak stopped publishing developing times for Xtol at dilutions higher than 1:1 (but see below).

Update: As of March 2002, Xtol is simply disappearing from the shelves of many camera stores that stock other darkroom supplies. Apparently, by discontinuing the 1-liter packet, Kodak effectively took Xtol out of the amateur and small-darkroom market; they continue to promote it in 5- and 50-liter packets for use in processing machines."

Själv har jag aldrig avänt den annat än i utspädning 1+1.

Japp, jag har inte heller använt någon annan spädning än 1+1. Och förändringen var verkligen plötslig. Men det där med vattenkvalitet är en tanke som har slagit mig. Det kanske har med klorinnehåll eller nåt sånt i vattnet att göra? Ja, jag har inte lust att lagerhålla mer destillerat vatten än vad som krävs för slutsköljen ändå, men det vore ju intressant att veta.

Väldigt synd, jag gillar tanken med en soppa som är lite snällare mot kropp och miljö.

Mitt förslag är att använda destvattnet till att blanda XTOL och i stället slutskölja i kranvatten med vätmedel.

Tror du att vattenkvaliteten kan spela in så mycket? Vilken beståndsdel tror du påverkar i så fall?

Om det verkligen skulle vara så så kanske man skulle ge Xtol en chans till. Det finns säkert något ställe där man kan köpa större mängder destillerat vatten.

Fast det blir ju krångligt med temperaturkontrollen om jag kör destillerat vatten förstås. Det är ju det som är så smidigt med att köra utspädd framkallare. Man kan alltid köra med samma temperatur och helt eliminera den variabeln från processen. Men man kan ju kanske använda destillerat vatten till förrådslösningen och späda med kranvatten?

Fast nu kidnappade jag ju tråden till ett helt annat ämne. Steinick, du (eller någon annan förstås) kanske kan svara i den här tråden istället om du vet något?

Här är mitt kranvatten.

Det är väl pH i vattnet som är en stor bov.
Ett alternativ till dest. vatten kan vara batterivatten, brukar gå att köpa i 25 liters dunkar (egen dunk) på bensinstationer.

Klorering kan ha betydelse. Vid överskott av hypoklorit kan askorbinsyran lätt oxideras och blir då förmodligen verkningslös. I så fall borde man kunna minimera problemet genom att tanka upp vattnet något dygn i förväg. Att koka vattnet 5-10 min har samma effekt (dessutom blir det avgasat, vilket ökar framkallarens hållbarhet).

Vattnets pH-värde regleras i vattenverket, inom ganska snäva gränser, så det tror jag mindre på.

Ursäkta Patrik, skillnaderna mella framkallare var det ju! Enligt min erfarenhet är skillnaderna i resultat kanppast märkbara i praktiken.

D-76 användes under hela utvecklingsarbetet med T-Max-filmerna. T-Max-framkallaren togs fram för att man ville ha ett flytande koncentrat. HC-110 hade råkat i vanrykte eftersom den påstods innehålla en cancerframkallande ingrediens.

Många fotografer höll kvar vid D-76, inte minst av kostnadsskäl. Men D-76 innehåller metol som lätt ger kontaktallergier och hydrokinon som inte löser sig vid rumstemp. XTOL har liknande egenskaper som D-76, men innehåller inte metol eller hydrokinon.

Tack Steinick!

Det var det jag ville veta :)
Varför använder du XTOOL istället för Tmax som en engångsframkallare?

Jag har blivit storförbrukare av S/V och framkallare så jag har börjat fundera på att använda mig av XTOOL istället!

Jo, men skillnaden i pris är inte så stor på spädning 1+1 i XTOOL och 1+4 Tmax, XTOOL blir lite billigare per rulle.

Men det blir mycket billigare om man återanvänder den, men då kan man väl inte ha 1+1 spädning... eller?

Nej nu ska jag dricka öl och titta på Handboll på glorias.... Du kan ju titta ner om du har lust.

Jag använde XTOL förut men en gång när jag skulle framkalla Kodak High Speed Infrared enligt rekomendationerna så blev filmen nästan helt blank!! Kommer dock inte ihåg hur gammal framkallaren var just då.

Påpekar att framkallaren i fråga heter XTOL och inte XTOOL. ;-)

Jag har funderat på att testa att mixtra med filmframkallare med Glycin genom att tillsätta några gram natriumaskorbat per liter. Detta för att se hur kornet och kontrasten påverkas. Pappersframkallare med natriumaskorbat ska visst ge varmare bildton. Det verkar intressant, men apoteket tar 350 kr för en burk natriumaskorbat, så det får vänta ett tag till...

XTOL inne håller ju en typ av natriumaskorbat (ett salt av askorbinsyra) som framkallningsämne, men jag har inte testat XTOL pga alla rapporter om otillförlitlighet, och dessutom är det roligare att blanda framkallaren själv.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar