ANNONS
Annons

Xtol

Produkter
(logga in för att koppla)

fredrikru

Aktiv medlem
Hej

Har inte framkallat på ett tag men tänkte komma igång igen. Har liggande Agfa Rodinal men det är inte värt att slänga bort en rulle för att testa att framkallaren fungerar eller inte. Tittat på tidigare resultat av Rodinal och jag tycker att det har blivit kornigt men på den tiden hadde jag vatten (egen brunn) med mycket mineraler i som kan ha påverkat.

Man ska tillbringa en hel del tid ihop med sina kemikalier så en mera miljövänlig framkallare är nog bättre alternativ. Därför blev mitt val XTOL.

Har kollat upp lite på nätet och Kodaks manualer men jag är alltid öppen för bra förslag.

Börjar med vattnet. Har nu förtiden kommunalt vatten och det är mjuk med PH8 tror jag (får kolla med mina akvariet testare). Tror att det ska fungera bra.

Tyvärr så finns XTOL bara i större förpackning nu för tiden men jag har köpt på mig en hel del film (Ilford PF4+) och det blir mycket fotograferade i sommar.

Nu har jag en mindre dosa och kan endast framkalla 2 rullar år gången.

Ska man göra det lätt för sig så är det att andvända framkallaren som engångs med 1:1 spädning.

Är man mera sparsam så kan man köra upp till 15 rullar på 1 liter 1:0 lösning.

Undrar lite över metoden "blanda liten skvätt gammal soppa i den nya blandingen" och hur gammal får då den gamla soppan vara och hur mycket.

Mvh
Fredrik

XTOL

Jag använder nästan bara uteslutande XTOL. De sälkjs för blandning till 5 liter, så jag gick ner på macken och köpte en bensindunk i plast för 49 kr och blandade i den.

XTOL kan du använda med bra resultat i spädningar från 1+0 till 1+3. Själv kör jag 1+1 då jag märker att den funkar bäst för mig.

Du skriver: "Undrar lite över metoden "blanda liten skvätt gammal soppa i den nya blandingen" och hur gammal får då den gamla soppan vara och hur mycket"

Jag säger så här: Ge fan i det, riskera inte dina filmer. Kör xtol som engångsvätska.

Lycka till !!

/ NIKLAS
www.niklaswibom.com
www.modellguiden.com

Re: XTOL

"Skåningen" skrev:
Jag säger så här: Ge fan i det, riskera inte dina filmer. Kör xtol som engångsvätska.
Ehuru jag möjligen skulle uttrycka mig lite annorlunda så håller jag helt med.

Jag har aldrig ens hört talas om någon metod där man förorenar nyblandad framkallare med gammal oxiderad dito. Är det inte så att du tänker på förnyelsebara framkallare, typ D76R och T-Max RS? De funkar som så att man häller i en speciell förnyelsevätska i framkallaren efter varje film. X-tol är inte en förnyelsebar framkallare.

Engångsframkallare har en annan stor fördel: De kan blandas till rätt temperatur så man slipper hålla på med vattenbad och grejer.

Re: Re: XTOL

jimh skrev:
Ehuru jag möjligen skulle uttrycka mig lite annorlunda så håller jag helt med.

Jag har aldrig ens hört talas om någon metod där man förorenar nyblandad framkallare med gammal oxiderad dito. Är det inte så att du tänker på förnyelsebara framkallare, typ D76R och T-Max RS? De funkar som så att man häller i en speciell förnyelsevätska i framkallaren efter varje film. X-tol är inte en förnyelsebar framkallare.

Engångsframkallare har en annan stor fördel: De kan blandas till rätt temperatur så man slipper hålla på med vattenbad och grejer.

Tror att jag kommer att köra XTOL som engångs framkallare för det är enklast för mig.

Men när jag läser Kodaks Databald och XTOL för stora tankar så står det att man ska tillsätta liten skätt ny framkallare för varje rulle som har framkallats.

// Fredrik

Testa att framkallaren fortfarande funkar...

Hej Igen

Då har det gått ett tag sen jag blandade till X-tol och det har fungarar riktigt bra.

Provade även att köra full styrka men jag var inte riktgit nöjd över resultatet. Det är mera känsligt med tider gämfört med 1:1 och jag framkallar inga större mängder så risken att soppan blir gammal är nog större för min del.

Min fråga nu är följande:

Har förvarat min färdigblandade xtol lufttätt i Hama flaskor och det var nog minst 7 månaders sedan jag blandade. Enligt Kodaks datablad så ska det hålla 6 månader i täta flaskor.

Hur testar jag på enklaste sätt att min X-tol fungerar fortfarande?

// Fredrik

Re: Testa att framkallaren fortfarande funkar...

fredrikru skrev:

Hur testar jag på enklaste sätt att min X-tol fungerar fortfarande?

// Fredrik

Ta en filmsnutt och låt den ligga i lite soppa typ halva vanliga framkallningstiden. Skölj av och fixera. Är filmsnutten svart så lever soppan och fixet.

Men tänk på att XTol kan dö plötsligt. Jag håller Kodaks rekommendationer vad gäller lagring.

mvh
Johan

jimh skrev:
Jag har aldrig ens hört talas om någon metod där man förorenar nyblandad framkallare med gammal oxiderad dito.

Det var en stor trend under många år att man när man blandat en ny 5 liters dunk med framkallare blandade i en liter av den gamla framkallaren. Sedan körde man förnyelselösning upp till 2,5 liter innan man blandade ny lösning. Ansågs ge en lite rundare, mjukare framkallning med lite mindre hård kornighet.

Stefan

jimh skrev:
Jag har aldrig ens hört talas om någon metod där man förorenar nyblandad framkallare med gammal oxiderad dito.
Som Stefan skriver var det halvetablerat under en period bland vissa fotografer att göra så, inte bara med Xtol, även t ex D-76. Har stått om det i Foto, troligen 80-talet. Förutom vad Stefan skriver ansågs förfarandet även jämna ut skillnaden mellan ny och använd framkallare så att man slapp framkallningsvariation över tid.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar