ANNONS
Annons

XP2 och Opemus III

Produkter
(logga in för att koppla)

kiwawa

Aktiv medlem
OK,då har jag fått mitt första egna mörkrum.
Jag har tänkt fota med XP2 400 till en början,(billigt att framkalla,skall lämas bort för detta)och då kan jag ju köra på iso 100-800.Hur påverkas kontrasten av detta?

Sen har jag köpt en Opemus III(tror att det är III-kanske -60-70 tal)med Meopta Belar 75/4,5.Det enda jag behöver köpa till är en termometer.Fick också med lite D76.
Vad i kemiväg kan jag fixa till själv?(med ättika osv).Finns det annat billigt "superoptik"
till apparaten,kanske den som jag har duger utmärkt.Har läst dom andra trådarna men dom är kanske lite "out of date".
Tider och dylikt har jag, det är just kemibiten som känns osäkert.
Fick också med lite Ilford multigrade papper,är det "lätt" att börja med?
/Janne

Learning by doing är mitt tips. Men läs en bok som ger dig grunderna i koperingsteknik först. Och ragga gärna upp någon lokalt, med erfarenhet som kan hjälpa dig igång.

Urr skrev:
Learning by doing är mitt tips. Men läs en bok som ger dig grunderna i koperingsteknik först. Och ragga gärna upp någon lokalt, med erfarenhet som kan hjälpa dig igång.
Har läst en hel del om det tekniska,men inte om vad för olika slags kemier det finns,och deras egenskaper på olika papper.Men jag vill inte gå och köpa en dunk industriellt tillverkat preparat om jag likväl kan bland ihop det med grejer från ica.Nåt tips på bok?Känner till dom från 70-80 talet,funkar dom än idag,dvs använder man idag samma papper och kemi som då?

Film Tri-x och D76
Papper Ilford Multigrade och Dektol framkallare
Allroundfix för både film och papper
Hushållsättika
Fotografiskt vätmedel.
Detta är nog det mest standardiserade du kan hitta och mer behövs inte.

Jag har kvar min Opemus i orginalkartongen.
Det var en mycket bra och pålitlig förstoringsapparat, optiken är mycket bättre än vad ryktet säger.
Varför inte framkalla filmen själv det ända du behöver är en dosa, kemin har du redan.

Calle Camp skrev:
Jag har kvar min Opemus i orginalkartongen.
Det var en mycket bra och pålitlig förstoringsapparat, optiken är mycket bättre än vad ryktet säger.
Varför inte framkalla filmen själv det ända du behöver är en dosa, kemin har du redan.
Ok,då kör jag med optiken,bra att man inte "behöver"köpa nytt.Jag ska till en början iallafall lämna in filmen för framkallning,så att jag får en "referens"att jobba efter,när jag lärt mig apparaten ska jag prova och framkalla filmen också,har även grejer för det.Nu ska jag bara få tag på en bra bok i ämnet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar