Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

XMP-metadatas betydelse för bilders genomslag på Internet

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
För något år sedan frågade jag David Elmqvist på Fotosidan om de kunde få bilder i portfolios och bloggar att indexeras bättre på Internet, så att även bilderna på FS nådde ut. Då syntes endast bilder jag hade på en annan site, så jag trodde väl av det skälet att det var FS som var problemet.

Idag tror jag det var lite mer komplicerat än så.

Jag har nu under över ett års tid konsekvent använt Camera Bits Photo Mechanic som bildarkiv och metadatahanteringsverktyg. Ju mer jag har märkt upp med XMP-metadata ju bättre och snabbare verkar nu både bilderna jag lägger ut i bloggar och i mina portfolios exponeras i Google- sökningar. Jag tycker det blivit fantastiskt mycket bättre genomslag än tidigare. I bästa fall dyker nya bilder jag lagt in i en ny blogg upp efter en dag bara.

Även om PhotoLibrary i Photolab 5 inte är mitt huvudsakliga sökverktyg, för det är ju PM Plus, så har jag ibland stor nytta av att kunna söka i Photolab också. Photolab läser numera XMP-metadatat jag lagt på i PM Plus utan att strula till det. Förutsättningen är dock att man låter PMPlus helt äga metadatat och inte strular med det i Photolab om man även editerar externt. Ett villkor till finns och i det fallet gäller det att konsekvent avstå användning av hierarkiska "keywords".

Så XMP-metadata kan verkligen transformera visningen av era bilder på Internet. Har fotografer idag som lever på sina bilder råd att avstå en sådan exponering i dessa tider när allltfler yrkesfotografer verkar ha allt svårare att kunna leva på sitt yrke?

Här en länk till Googles "Bilder på Sten-Åke Sändh":


Det är inte klockrent utan ger en del brus som vanligt på Google men det är verkligen mycket bättre än hur det varit tidigare. Kollar ni noga så ser ni att Google nu hittar både bildrr från mina bloggar och mina portfolios. Så var det inte tidigare.

Jag har de senaste veckorna lagt ut ett par bloggar där jag skrivit om införandet av "Direktlito". Även de bilderna kan jag se nu om jag söker på Google: "direktlito dn ingol"


Det är inte så att precis riktigt alla bilder jag adderat syns ännu men det är väldigt mycket bättre än tidigare innan jag applicerade XMP-metadata till bilderna och en del kommer möjligen med viss fördröjning, då Googles indexerare säkert har andra än mina bilder att indexera.

Man kan dessutom alltid hitta vidare till bloggar och portfolios genom att från en enskild bild välja "Besök" och då kommer man vidare till bloggar eller portfolios och det var ju det jag ville uppnå.

Fotosidan verkar helt klart ha gjort sin del av jobbet med den äran, så ska det bli något genomslag ute på nätet för våra bilder i sökningar där, om vi nu vill det, så verkar det alltså nu som att det är helt upp till oss själva om det ska hända.
 
Senast ändrad:
Kort sagt med metadata så underlättas sökningar.
XMP som togs fram av Adobe och som nu är en standard ISO 16684. Kan bäddas in i filer eller lagras i en sidecar-fil (fil vid sidan om huvudfilen).
Om man laddar upp t ex en bildfil så kan metadata lagrat i bilfilen i xmp-format läsas av de flesta sök/indexerings motorer.
Om du använder t ex LightRoom kan du vid export välja vilka delar/kategorier av XMP-data som ska bäddas in i filen.
 
Senast ändrad:
Kort sagt med metadata så underlättas sökningar.
XMP som togs fram av Adobe och som nu är en standard ISO 16684. Kan bäddas in i filer eller lagras i en sidecar-fil (fil vid sidan om huvudfilen).
Om man laddar upp t ex en bildfil så kan metadata lagrat i bilfilen i xmp-format läsas av de flesta sök/indexerings motorer.
Om du använder t ex LightRoom kan du vid export välja vilka delar/kategorier av XMP-data som ska bäddas in i filen.

För mig är det en stor bonus att det metadata jag egentligen främst lagt på för att få ordning på mitt eget bildarkiv har så starkt genomslag när de lagts upp i FS portfolios eller bloggar. På det viset kan folk som ser dessa bilder om de exv. söker på någon viss data eller bara googlar mig faktiskt hitta till både bloggar och portfolios. Det skedde inte tidigare. Det kanske kan motivera fler att använda XMP-metadata.

Sedan är det långtifrån så att de metadata i form av IPTC Caption/Description eller exv. Title kan läsas i exv. Windows filhanterare eftersom den inte läser IPTC utan EXIF.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.