Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

XMP-filer

Produkter
(logga in för att koppla)

clano

Medlem
Hej! Jag har ganska nyligen börjat med RAW-format och märker att det bildas en "XMP"-fil varje gång jag arbetar med bilden i photoshop. Den filen består bara av 3,65kB som inte går att öppna - kan jag med gott samvete slänga dessa filer eller har de någon funktion att fylla?
 
Det är dina "sidovagnar" till dina RAW-filer. Filer som innhåller information om vad du har gjort för bearbetning med din RAW-fil, så spara dom eller om du vill slippa dom så konverterar du RAW till DNG.

Hälsningar
Robert
 
Tack så mycket för svaret men windows kan ju inte öppna filen - "hittar inget program för det". Om jag sparar filerna, ska de höra till de nyskapade JPEG-bilderna eller RAW-bilderna (som jag sparar på särskild plats)?
 
Vad använder du för program. I CameraRaw kan du ställa in om metadatafilen/sidovagenen ska hänga med RAW-filen eller om den ska sparas på en central plats i datorn.

Det är att föredra att spara sidovagnen tillsammans med RAW-filen då vet du var du har den och om du för över filerna till en skiva så vet du också att den hänger med.

Hälsningar

Robert
 
Filerna skall som sagt ligga tillsammans med bildfilerna. Använder man Bridge för att flytta filer så följer xmp-filerna med automatiskt.

XMP-filerna går att läsa med en vanlig textredigerare, t ex Notepad.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.