Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

X-E2 eller X-T1 i Kristianstad

Produkter
(logga in för att koppla)
tråden har helt hamnat ur fokus för ts frågeställning men Mats skickade bild till mig den är tagen med x-pro 1 o har luddigt lövverk. Jag har inte det problemet med min e1 o i Mats fall syns det först vid ca 100% förstoring således borde det innebära rätt stora utskrifter. Får min x-t1 i veckan. Till ts jag hade satsat på x-t1 den har fått strålande tester.

tråden har helt hamnat ur fokus för ts frågeställning men Mats skickade bild till mig den är tagen med x-pro 1 o har luddigt lövverk. Jag har inte det problemet med min e1 o i Mats fall syns det först vid ca 100% förstoring således borde det innebära rätt stora utskrifter. Får min x-t1 i veckan. Till ts jag hade satsat på x-t1 den har fått strålande tester.

Ingen fara med urspårningen - jag är tacksam för all feedback. Jag har länge varit aktiv som "lurker" på Fotosidan m.fl sites. Det är ingen hemlighet att både Ove och Mats har god renommé och jag tar självklart era ord på allvar!

Hade bara Fujifilm haft någon vettig blixt också så hade nog saken varit biff.
Som det är nu lutar det åt att jag behåller min felmätande 5D tillsammans med 85/1.8 och 430EX för det korta skärpedjupet, samt avyttrar 24-105/4 som delfinansiering av X-T1 + 18-55.
56/1.2 är bra, men att lägga 10 lock för en avancerad amatör känns ... sådär.

Ove - när du fått din X-T1 får du hemskt gärna återkomma! Antingen i den här tråden, eller åtminstone länka här till vad du funnit. Du är, som du själv nämnt, väldigt kritisk, och det uppskattar jag.

OK, har nu fått hem min X-T1 med 18-55/2.8-4.

Måste, tyvärr, säga att jag första intrycket inte alls gör mig övertygad.

Saker jag gillar;
* Grym JPEG-kvalitet. ISO 6400 utan problem.
* Bra skärpa i objektivet, redan på fulla bländare och över hela omfånget.
* Kvalitetskänslan. Metall och tydliga vred...gillas!
* Snabb ögonsensor
* Ingen tendens alls till felfokus
* Bra, stor EVF med mycket anpassningsbar info
* Gillar att vid användning av exponeringskompensationen så syns det färdiga resultatet direkt. Jag är helt säker på att EVF *ÄR* framtiden. Vänta bara några generationer till när följande AF är riktigt bra, då är det byebye med DSLR.

Det mindre bra då?
* Omständiga, och inte särskilt intuitiva menyer.
* 12-timmarsklocka, lägg av!
* Enorma RAW-filer (33 MB/stpå en 16 Mpix-kamera, jisses...)
* AF är inte alls så snappy som jag trodde
* Drive-vredet flyttas lätt av misstag när man ska ändra ISO. Fruktansvärt irriterande och jag kan tänka mig att man kan missa några bra tillfällen pga detta.
* Kameran blir varm på högersidan vid mycket användande. Satt och pillade en bra stund och det känns rätt B att värmen alstrad från datorkraften faktiskt känns igenom greppet och på undersidan. Handsvett efter ett tags användande, någon?
* Tar lång tid att ändra andra inställningar än bländare - vilket iofs väl är meningen. Klar nackdel här för mig, eftersom jag alltid kört A utan blixt på Canon, och bytt till M vid blixthantering.

Som det är nu är jag väldigt tveksam till detta. Ångerrätt.... Kanske det blir en 6D, trots allt. Hur säger ni andra, vänjer man sig?

Högst subjektivt, men greppet kunde vara liiiiiiite högre för min del. Dessutom förstår jag inte mycket alls av den medföljande RAW-convertern.. RAW vid ISO 6400 ser riktigt illa ut än så länge. Men jag hittar nog reglagen tids nog. :)

Felet man gör är att man jämför med PRO kameror i handhavande. Mina d800 är bättre arbetskameror men Fuji är grym på bildkvalitet o optik o den stora vinsten är storleken. Sedan visst det är omständligare o lite bökigare ibland pga tröga knappar hjul etc men jag sväljer det pga storlek o bildkvalitet. Se Fuji som ett komplement till tegelstenarna ;) åker till Grekland o ska tests kameran efter det så kommer jag ha mer på fötterna. Ang mina knappar så känns dom ok däremot är vreden lite tröga men dom kanske blir bättre efter lite användande.

Sabuds bild ser felbehandlad ut. Något jag lagt märke till sedan länge oavsett märke är när jag tex fotar i skärgård är att buskar träd kan lätt bli överskärpta o jag brukar lägga på en mask o skärpa bara där det behövs o då har jag kört med D800. Ang skärpa man kan få det på miljoner olika sätt i bildbehandling om man tex väljer en jpg med högre kontrast så kan den Bilden redan se skärpt ut. Vad jag lärt mig genom åren är att alla objektiv kameror etc har alltid svagheter inom något o bättre på annat det gäller att lära sig leva med det o använda rätt verktyg för rätt jobb/ foto . Själv har jag flera olika kameror för olika ändamål men gillar Fujin bildresultat som är oftast klart,trevligare än ca/ni. Jag kör raw men Fuji ger grymma jpg som funkar oftast kalas rakt ur kameran. Skicka gärna mig din bild du ser min mail adress på hemsidan under kontakt.

Det är som med allt jag står o svär ve o förbannelse med nikins 14-24 i solsken pga flare men gillar gluggen på alla andra plan. Så jag har ofta lagt med en bättre vidvinkel för solsken i väskan för det finns brister med allt även om det kan vara topptestat osv.

Håller med, bilden ser felbehandlad ut och det var därför jag väckte frågan.
Här är hela jpeg-bilden rakt ur kameran som är ställd default ( skärpa = 0). Ingen övrig behandling av bilden och ändå dessa `maskar´ i detaljerna. Kan väl säga att jag tagit liknande bild vid annat tillfälle och lite mjukare ljus utan detta fenomen.

http://www.dpreview.com/forums/post/53771953

/Stephan

OK, har nu fått hem min X-T1 med 18-55/2.8-4.

Måste, tyvärr, säga att jag första intrycket inte alls gör mig övertygad.

Saker jag gillar;
* Grym JPEG-kvalitet. ISO 6400 utan problem.
* Bra skärpa i objektivet, redan på fulla bländare och över hela omfånget.
* Kvalitetskänslan. Metall och tydliga vred...gillas!
* Snabb ögonsensor
* Ingen tendens alls till felfokus
* Bra, stor EVF med mycket anpassningsbar info
* Gillar att vid användning av exponeringskompensationen så syns det färdiga resultatet direkt. Jag är helt säker på att EVF *ÄR* framtiden. Vänta bara några generationer till när följande AF är riktigt bra, då är det byebye med DSLR.

Det mindre bra då?
* Omständiga, och inte särskilt intuitiva menyer.
* 12-timmarsklocka, lägg av!
* Enorma RAW-filer (33 MB/stpå en 16 Mpix-kamera, jisses...)
* AF är inte alls så snappy som jag trodde
* Drive-vredet flyttas lätt av misstag när man ska ändra ISO. Fruktansvärt irriterande och jag kan tänka mig att man kan missa några bra tillfällen pga detta.
* Kameran blir varm på högersidan vid mycket användande. Satt och pillade en bra stund och det känns rätt B att värmen alstrad från datorkraften faktiskt känns igenom greppet och på undersidan. Handsvett efter ett tags användande, någon?
* Tar lång tid att ändra andra inställningar än bländare - vilket iofs väl är meningen. Klar nackdel här för mig, eftersom jag alltid kört A utan blixt på Canon, och bytt till M vid blixthantering.

Som det är nu är jag väldigt tveksam till detta. Ångerrätt.... Kanske det blir en 6D, trots allt. Hur säger ni andra, vänjer man sig?

Högst subjektivt, men greppet kunde vara liiiiiiite högre för min del. Dessutom förstår jag inte mycket alls av den medföljande RAW-convertern.. RAW vid ISO 6400 ser riktigt illa ut än så länge. Men jag hittar nog reglagen tids nog. :)

Jo, den blir lite varm och det ganska snabbt har jag märkt. Du är lite obekväm med greppet. Har du köpt kameran osett??

/Stephan

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar