OK, har nu fått hem min X-T1 med 18-55/2.8-4.
Måste, tyvärr, säga att jag första intrycket inte alls gör mig övertygad.
Saker jag gillar;
* Grym JPEG-kvalitet. ISO 6400 utan problem.
* Bra skärpa i objektivet, redan på fulla bländare och över hela omfånget.
* Kvalitetskänslan. Metall och tydliga vred...gillas!
* Snabb ögonsensor
* Ingen tendens alls till felfokus
* Bra, stor EVF med mycket anpassningsbar info
* Gillar att vid användning av exponeringskompensationen så syns det färdiga resultatet direkt. Jag är helt säker på att EVF *ÄR* framtiden. Vänta bara några generationer till när följande AF är riktigt bra, då är det byebye med DSLR.
Det mindre bra då?
* Omständiga, och inte särskilt intuitiva menyer.
* 12-timmarsklocka, lägg av!
* Enorma RAW-filer (33 MB/stpå en 16 Mpix-kamera, jisses...)
* AF är inte alls så snappy som jag trodde
* Drive-vredet flyttas lätt av misstag när man ska ändra ISO. Fruktansvärt irriterande och jag kan tänka mig att man kan missa några bra tillfällen pga detta.
* Kameran blir varm på högersidan vid mycket användande. Satt och pillade en bra stund och det känns rätt B att värmen alstrad från datorkraften faktiskt känns igenom greppet och på undersidan. Handsvett efter ett tags användande, någon?
* Tar lång tid att ändra andra inställningar än bländare - vilket iofs väl är meningen. Klar nackdel här för mig, eftersom jag alltid kört A utan blixt på Canon, och bytt till M vid blixthantering.
Som det är nu är jag väldigt tveksam till detta. Ångerrätt.... Kanske det blir en 6D, trots allt.
Hur säger ni andra, vänjer man sig?
Högst subjektivt, men greppet kunde vara liiiiiiite högre för min del. Dessutom förstår jag inte mycket alls av den medföljande RAW-convertern.. RAW vid ISO 6400 ser riktigt illa ut än så länge. Men jag hittar nog reglagen tids nog.