Annons

WU-1a - tidpunkt i Android

Produkter
(logga in för att koppla)

Gurk2015

Aktiv medlem
Hej,

Jag har en WU-1a-adapter som jag använder för att kopiera bilder från min kamera till min Android-telefon.

Jag har nu noterat att tidpunkt på bilderna ej alltid överensstämmer med tidpunkt då fotot togs. Jag har befunnit mig i USA och kameran är inställd på rätt tidszon (EST) så i kameran har bilderna rätt tidpunkt.

Men när jag flyttar dem till telefonen så får bilderna ibland "svensk tid" (CET) och ibland amerikansk tid (EST).

Detta är något som stör mig för det innebär att de inte hamnar i kronologisk ordning i telefonen. Jag har försökt ta reda på vad det kan bero på men kan inte hitta något samband.
Trodde först att det hade med aktuell tidszon på telefonen men vissa bilder som jag kopierade när jag var i USA fick svensk tidpunkt och bilder som jag kopierade när jag var i Sverige fick amerikansk tidpunkt.

Någon som har adaptern och noterat samma sak eller som kan veta vad det beror på.

Jag har funktionen "synkronisera klocka" avslagen.

Min erfarenheter

Hej.
Jag känner inte igen den adapter du använder men tänkt dela med dig av mitt arbetssätt och resultatet jag få.
Jag har en Samsung Galaxy Note 4 och överföra regelbundet bilder från mina två Fujifilm kameror med en USB OTG (on the go) sladd. När sladden är inkopplad och kameran startas så syns alla jpeg bilder i full storlek i den standard gallery app. Man kan bläddra, zooma och granska bilder och importera de man vill ha med ett klick.
När man kollar 'Details' på bilder få man fram bland annat när bilden togs och när den importerades bl.a.
Hoppas det hjälper.

Hej.
Jag känner inte igen den adapter du använder men tänkt dela med dig av mitt arbetssätt och resultatet jag få.
Jag har en Samsung Galaxy Note 4 och överföra regelbundet bilder från mina två Fujifilm kameror med en USB OTG (on the go) sladd. När sladden är inkopplad och kameran startas så syns alla jpeg bilder i full storlek i den standard gallery app. Man kan bläddra, zooma och granska bilder och importera de man vill ha med ett klick.
När man kollar 'Details' på bilder få man fram bland annat när bilden togs och när den importerades bl.a.
Hoppas det hjälper.

Hej,

Det är ungefär samma sak med Nikon-adaptern. Jag får upp alla bilderna som små thumbnails, kan klicka och förstora dem. Kan då gå in och se "details". Men när jag idag kollade igenom bilderna så ser jag att de kommit i icke kronologisk ordning och noterar då att vissa taggats med den amerikanska tidpunkten och vissa med svensk.

När jag kollar bilderna i datorn så är det samma tidszon som i kameran, dvs den amerikanska.

Funderar på om det är någon inställning som jag missat, men jag tror ej det...

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar