Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Wow..bärbar lagring!

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej

Verkar lovande! har bara bra erfarenheter av Zebra media, de löser ev ´problem på ett bra sätt.


Undrar hur de löser att en CD rymmer mindre data än en CD skiva......

Roine
 
Verkligen smart grej. Hoppas de har en bombsäker funktion för verifiering av skivor i den.
 
ser inte helt tokigt ut...

Jag kör med 2st 512:mb minnen så det är ju en cd..

men hur gör den för dom som kör 1gb och dom som kör 64mb??.. inte så många som vill bränna en cd på 64mb kanske??
 
Hej Jim

Ring honom, han har helt klart pejl på vad han sysslar med!

Teori o verklighet möts ju, tyvärr, inte alltid!

undrar fortfarande om den gör två CD skivor av en Microdrive!

Roine
 
roinek skrev:
Hej Jim
Ring honom, han har helt klart pejl på vad han sysslar med!
Tills jag blir digital hinner nog både svagheter och fördelar mejslas ut i forumet, så jag hinner avvakta :)

Jag har lagt undan en äldre men pytteliten bärbar dator som jag har tänkt använda för att slanga bilder på fältet med. Men den måste ändå hårddiskuppgraderas för att räcka till och jag tycker nog att det här låter som ett intressantare alternativ om grejerna håller vad de lovar.

Med en bombsäker verifieringsfunktion, kanske en som läser hela skivan efter att den skrivits, kombinerat med att man bränner två skivor på fältet så tror jag att man skulle känna sig ganska säker.

Som ännu icke digital skulle jag kunna anpassa mediastorlek efter vad som ryms på en cd-skiva men för dem som redan sitter på minnesmedia alternativt är storknäppare som behöver rymliga doningar så får man ju hoppas att apparaten klarar av att bränna flera skivor från ett stort kort.
 
en sak som kan vara bra att veta är att denna pryl har multisession vilket innebär att den kan lagra flera stycken minneskort på samma skiva. man bränner helt enkelt vidare där man stannade med förra minneskortet.

det jag inte förstod är hur adam kan få plats med 2x512mb i en skiva? 90min-skivor har plats för 800mb. finns det större?
 
Vi är i grunden eniga. Jag raderar aldrig originalet i fält, har köpt 9st 1GB microdrive o en 512MB CF, o så kopierar jat till min trippern, utan att radera originalet.

Detta är ju mycket mycket säkrare än att sända sin enda analoga ruller via posten till en massprodcerande enhet...

Att jag sedan kan kopiera till CD/DVD o lagra en kopia av originalet (RÅ filen) på jobbet förvärrar ju inte senariet...

Roine
 
hehe ,nej Jag menade ju inte att jag skulle bränna 2st 512 minnen på en cd. utan ett minne per skiva..

precis som jag gör hemma idag.
 
Det verkar finnas någon form av verifieringsfunktion. Kolla knappen till höger. Tar tydligen fyra gånger så lång tid att bränna med den påslagen, då låter det ju som en rejäl verifiering.

Däremot kan den inte kopiera mer än som ryms på en cd:
There is no option for spanning multiple discs -- or if there is I didn't see any mention of it.

Test finns här.
 
Man kan ju tänka sig att manicken är bra att ha på resor tex. Jag undrar dock hur 'fältmässig' den är med (ömtåliga) CD-R som man ska schabbla med, ev. när kortet just blivit fullt. Stor o klumpig är den dessutom.
Nä, för samma pengar får man en 20Gig portabel hårddisk istället...
Kan tänka mig att den är OK om man kan ha den på hotellrummet där man kan bränna skivor i lugn o ro på kvällarna. En fördel är ju att man kan bränna flera skivor om man vill ha back-up.
En eller två 512Mb kort räcker en hel dag för det mesta...även om man plåtar i RAW.
 
Nä, fältmässig är den nog inte. Men är en hårddisk med alla dess känsligheter så fältmässig den då?

De senaste två åren har jag kvaddat två hårddiskar i min bärbara dator på jobbet. Och den lever på ett skrivbord.
 
Säg det. IT-knuttarna säger att det beror på att det står Dell på den men jag vet inte.

Men ok, det är inte helt sant att den lever på skrivbordet. Ibland åker den med hem i väskan också men det är inte hälften så hårda förhållanden som många andra utsätter sina maskiner för.
 
2.5" hårddiskar är gjorda för att tåla en del, men inte när disken snurrar. Är den avslagen är pickupen parkerad och SKA tåla en hel del men...man ska vara lite försiktig med dem.
Jag har dagligen använt hårddiskar i snart 20 år och inte råkat ut för en enda diskkrasch.
Aktar man den för stötar medan den skriver ska det gå bra. CD-R-skivor är ju som bekant ganska känsliga saker, för att inte tala om när man öppnar apparaten, lägger i skivor etc.
Min X-drive tickar o går perfekt efter ett halvår nu.
 
Vissa kanske bara inte har hårddiskarna med sig, som jag t ex. Tror 6-7 diskar har havererat för mig, senast en 40gb disk som bara dog, motorn vägrade starta. Annars har det varit klassiska saker som sektorfel (vilket gör disken, förutom opålitlig, seg och högljudd). Bara en parantes.
 
Säg det. IT-knuttarna säger att det beror på att det står Dell på den men jag vet inte.
Dom har rätt, och jag är inte partisk för att jag själv jobbar som IT-knutte, inte då, ne, inte jag, inte. :D

Eller så kan det vara för att jag tycker att en kund som köpt 15000 datorer och skärmar borde kunna få bra service, men låt oss säga att det finns ett skäl till att Dell är typ billigast på marknaden.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.