Annons

Worst case scenario...

Produkter
(logga in för att koppla)

Slinters

Aktiv medlem
Skall plåta en kollektion i helgen och det skall göras i en lada med väldigt lite fönster och lite ljus i. Jag har tiggt till mig bygglampor som de skall ljusa upp lokalen med. Dock står jag där med bara en blixt + paraply, en reflexskärm samt vita frigolitskivor (isoleringstypen gissningsvis i storlek 1 X 1.5m).

Bilderna som skall plåtas skall användas till dels en affisch och dels på en hemsida.

Vad är ditt hetaste tips?
*Tok hög ISO
*Fota med blixtstilla modell + stativ
*Använda bygglamporna som fulblixtar istället för att de lyser upp lokalen
*Bara nöja sig med min enda blixt och låta ljuset studsa magiskt på frigolitskivorna
*en kombination av allt

Mitt objektiv har en bländare på 2.8 som lägst men ger skarpast bilder runt 4-5 i bländaröppning.
 
Skall plåta en kollektion i helgen och det skall göras i en lada med väldigt lite fönster och lite ljus i. Jag har tiggt till mig bygglampor som de skall ljusa upp lokalen med. Dock står jag där med bara en blixt + paraply, en reflexskärm samt vita frigolitskivor (isoleringstypen gissningsvis i storlek 1 X 1.5m).

Vad är ditt hetaste tips?

Att bygglampor och blixt har olika färgtemperatur.
 
Iso

Du kommer förmodligen att behöva justera ISO under de förhållanden du beskriver. Vilken kamera har du? Har den goda ISOegenskaper?
 
Blanda inte ljuset då de har olika färgtemperatur. Resultatet är att kollektionen får fel färg hur du än gör. Får du inte till ljuset med blixten, vilket är svårt om det ska bli snyggt, så kör bara bygglampor. Kläderna står ju still så det borde väl bli skarpt. Med bygglampor så menar du väl flera och då har du ju större möjlighet att laborera mer med ljuset, som att belysa snett bakifrån för att ge lite liv i bilden. Sen kan jag tillägga att jag inte provat bygglampor själv så jag vet inte hur mycket de orkar lysa upp.
Har du möjlighet att låna blixt så gör det men kom ihåg att du måste kunna lösa ut båda också.
 
Bygglampa säjer inte mycket, hur starka är de+ Du behöver säkert ett helt gäng 500w för att få nån effekt att tala om. Du kan köra mingelbelysningsvarianten annars, lång slutartid och blixt på kameran, så får du med bakgrunden också , omän kanske suddig ( men det kan vara en trevlig effekt i sig ).

Men eftersom det verkar ligga lite planering och tanke bakom hela ideen med plats och kollektion, varför snåla på ljuset. varför inte hyra ett Quadra set eller så ?
 
Använd blixten med paraply. (iso100) typ 1/125-200 f8 och reflexskärm på motsatt sida.
Blixten skall vara lite ovanför huvudet men paraplyet kan gå ner vid ansiktet.
Är det vitt eller halvtransparent(=blixtra igenom) ???

Är det helfigur du ska plåta du hoppas jag det är en bra blixt med klös i.

Lägg frigolit skivorna på golvet framför modellen för att hjälpa till med ljus nertill. Räcker det inte till höj iso.
(Frigolit är bra reflexskärmar nästan gratis)

Tala om för de som ska ha bilderna att det kan inte bli super bra med så enkla grejer. Då behöver du mera blixtar. Bakgrunden blir nog väldigt mörk eller med skuggor. prova prova prova

Men träna gärna en stund först innan ni börjar. Kanske någon dag före, det brukar kännas bra att ha lite koll på läget.

Säger som alla andra blanda inte blixtljus o bygglampeljus!

Om du kör med bygglampor så blir det jobbigt för modellen/erna att titta in i 2-3st 500w bygglampor.
Vänd dem för att sätta lite fixa ljus i lokalen men inte riktad på modellen.
 
Oj vad många svar. Och bra dessutom också!

Svarar i ordningsföljd:
Ventures
Ja jag är väl medveten om det.

Gucco
Jag har en Sony a580 med hyfsade ISO inställningsmöjligheter men hur högt vågar man gå. Jag känner att vid 800 så kliar bruset i ryggen?!

Grimmer
Nä kände också att det kommer ställa till det med färgtemp på de olika lamporna. Jag ringde runt idag och har fått tag i ett par FalconEye 110Ws, kanske inte i häftigaste laget men bör kunna sätta sprätt på detta spektakel ändå. Bygglamporna tänkte jag använda för att lysa upp lokalen och främst den trävägg som kommer att vara bakgrund några meter bort. Vad tror du om detta? Kommer bygglamporna skända mer än de gör nytta med bakgrunden?

pellepiano
Jag har faktiskt ingen aning om vad det är för bygglampor utan de kommer de som har lokalen fixa, tyvärr... Ytterligare en pankaka i detta kalas!
Jag tar det som en alternativ plan med mingel belysningsvarianten, vilken slutartid brukar man kunna utgå ifrån?

Rickard.v
Blixten jag har är, hör och häpna, en sony HVL42 (alltså inget mer än en påhängsblixt till kameran + sändare, mottagare stativ och ett vitt "skuta igenom" paraply). Bör jag försöka lägga mig på bländare 8 när min glugg presterar bäst skärpa vid 4-5. Det är väl kanske ingen stor skillnad mellan 4-5 och 8 och eftersom bakgrunden blir ett par meter bakom blir den ju ändå suddig och då kanske 8 är bättre för att få mer detaljer på kläderna så skarpa som möjligt?
Nu idag fick jag tag i två FalconEye 110Ws vilket ger mig större möjlighet att faktiskt få till detta, Skall jag ändå köra med frigolitskivorna framför modellen? Lättar de upp lagom eller kommer de att reflektera för mycket?
Hur skulle det funka att sätta båda Falcon blixtarna på samma sida och köra med frigolitskivor på andra sidan för att få så mycket kräm som möjligt på modellens hela kropp, räcker frigolitskivorna till för att lätta upp på andra sidan?
 
Iso

Min personliga reflektion... om du måste välja markant högre ISO vid bländare f8 skulle jag välja bländare f5,6... bruset vid högre ISO kan eventuellt dölja finare detaljer. Bländare f5,6 brukar täcka väldigt mycket:) Ah om bilderna får negativa följder av bruset redan vid ISO 800, skulle jag nog försöka pressa det så långt det går.
 
Fota inte alls :)

Fundera på om du verkligen har rätt ljusverktyg för olika typer av material/tyg.
Vissa tyger blir bäst i hårt ljus, andra i mjukt och ytterligare andra i en kombination av hårt och mjukt ljus. Det är mer än färgerna som ska stämma...

Om möjligt så kan ju en idé vara att fota utomhus. Är det soligt så går det diffusera ljuset genom att låta solljuset mjukas upp genom ett stort vitt lakan. Eller plåta i skuggan. Är det molnigt så finns inte så mkt att välja på, då blir det som en gigantisk softbox.
 
En annan lösning är ju att gel'a blixtarna att matcha tempen på arbetsbelysningen, sen kan du köra blixtar på modellen och sen dra slutartiden för att låta arbetsbelysningen jobba in lite av bakgrunden, och vill du inte gel'a så kan du ju göra samma och sen jobba som ett svin med att maska ihop en version vitbalanserad för blixten (modellen) och en version balanserad för bg - men det blir mkt jobb...
 
Att jag skrev f8 var pga skärpedjupet.

Bra att du fick tag i blixtar då är det iso100 som gäller eller kanske 200 om det behövs.

Hoppas du är van att fotta männsikor med flera blixtar.......

Eftersom du har sändare o grejer så har du ju 3blixtar.

1 Falcon Mainlight med skjuta igenom paraply. Framifrån 25-35grader åt sidan beroende på hur de vill ha bilderna. Kanske bara 10gr så det bli jämt ljus över hela modellen. Annars blir det en skuggsida som blir lite mörkare. Som du kan justera med reflexskärmen om du vill.

2 Sonyblixt på håret som står lite bakom modellen runt 0,5-1m högt upp vinklad neråt framåt.

3 falcon för att belysa bakgrunden om de vill ha det så. Om bakgrunden är fin.

Ja frigolit skivorna kan göra susen på golvet. Prova o se om ben/skor blir mörka.

Ska bli intressant att se bilder sen....
 
Att jag skrev f8 var pga skärpedjupet.

Bra att du fick tag i blixtar då är det iso100 som gäller eller kanske 200 om det behövs.

Hoppas du är van att fotta männsikor med flera blixtar.......

Eftersom du har sändare o grejer så har du ju 3blixtar.

1 Falcon Mainlight med skjuta igenom paraply. Framifrån 25-35grader åt sidan beroende på hur de vill ha bilderna. Kanske bara 10gr så det bli jämt ljus över hela modellen. Annars blir det en skuggsida som blir lite mörkare. Som du kan justera med reflexskärmen om du vill.

2 Sonyblixt på håret som står lite bakom modellen runt 0,5-1m högt upp vinklad neråt framåt.

3 falcon för att belysa bakgrunden om de vill ha det så. Om bakgrunden är fin.

Ja frigolit skivorna kan göra susen på golvet. Prova o se om ben/skor blir mörka.

Ska bli intressant att se bilder sen....

Jag hade tänkt sony på framsidan men nu när du skriver att falcon som main så kan jag köpa det.
Det som känns som bästa alternativ är just som du skriver att ha en falcon som main till höger om modellen i höjd något över modellens huvud riktad snett ner. Den andra falcon som upplysning av väggen bakom (tror den kan göra sig bra där) och slutligen sony som hårljus. Bör jag ha sonyn på motsatt sida om mainblixten och då något över huvudhöjd riktad mot bakhuvudet?
Sen blir det till att täcka upp med frigolit på vänsterflanken. Falcon blixtarna har varsin softbox i storlek 40x60. Skall jag ändå skjuta genom 105 diameter paraplyet på main hellre än genom softboxen? Skall jag köra med eller utan softbox på bakgrundsblixten?

(Van att fota människor med flera blixtar.... nää inte alls. Finns bara en sak att säga om det; Good luck and have fun! :D )
 
main någon dm över huvudet om det är paraply.
Men med softbox tror jag räcker det nog om bara softboxen går 2-3dm över huvudet.

Prova på 1.5-2meters avstånd o se om det blir ljus på hela modellen.
Du har inte berättat om det är helfigur eller halv??

60cm blir höjden o 40 bredd på softboxen.

Paraply eller softbox. Paraply ger mer spridning av ljuset o är nog lättare att få till bra om du är ovan. Du kan behöva reflexskärmen lite beroende på hur du vill att bilden ska se ut.

Med SB så blir det mera riktat ljus o du behöver kanske reflexskärmen på motsatt sida för att det inte ska bli helsvart på andra sidan ansiktet.

Ja Sony som hårljus skall vara på motsatt sidan mot mainlight. Kanske 50cm över modellens huvud.
Lite (50cm) bakom modellen som jag skrev och 1meter åt sidan kanske. Får inte blir för mkt bakom då belyses öran bakifrån så det lyser igenom lärde jag mig förra veckan. Ser inte bra ut. (inget problem med långt hår)
Kan du köra sony blixten i manuellt läge så du kan ställa styrkan??
Och ställa zoomen på blixten så det inte sprider så mkt ljus så du får in det i linsen. typ 50-80mm kan nog bli bra. (jag använder softbox på hårljuset, men har även kört utan)
Ställ ner blixten så håret belyses men inte blir överexponerat.

Bakgrund. Ja visst kan du köra softbox på bakgrunden men det kan nog funka bara med blixtens reflektor.
Har du papperbakgrund med eller blir det en vägg i ladan????
Ska den vara jämt belyst eller en runt ljuspunkt?? Rund ljuspunkt kan du nog fixa om du köper ganska tjockt papper o tejpar runt reflektorn. Det har jag provat o det funkar! Jag köpte svart papper.
på bokhandeln

Har du mottagare till alla 3blixtarna så det funkar??
Om ja provkör hemma så slipper du stå där i inte få igång grejerna. Då lyser det "o-van fotograf"

Lura dit en kompis som modell o prova dagen innan. Det är guld värt att prova på plats. Det kan ta någon timme men oj vad skönt när du har lite erfarenhet inför dagen D.

Studioblixtar går på 230Volt. Finns det 230v uttag i ladan?? Behöver du ta med skarvsladdar med förgreningsdosor??

Ojoj mkt text o info o ideer. Men det är så mkt att prova sig fram till.

Lycka till ha kul!
 
main någon dm över huvudet om det är paraply.
Men med softbox tror jag räcker det nog om bara softboxen går 2-3dm över huvudet.

Prova på 1.5-2meters avstånd o se om det blir ljus på hela modellen.
Du har inte berättat om det är helfigur eller halv??

60cm blir höjden o 40 bredd på softboxen.

Paraply eller softbox. Paraply ger mer spridning av ljuset o är nog lättare att få till bra om du är ovan. Du kan behöva reflexskärmen lite beroende på hur du vill att bilden ska se ut.

Med SB så blir det mera riktat ljus o du behöver kanske reflexskärmen på motsatt sida för att det inte ska bli helsvart på andra sidan ansiktet.

Ja Sony som hårljus skall vara på motsatt sidan mot mainlight. Kanske 50cm över modellens huvud.
Lite (50cm) bakom modellen som jag skrev och 1meter åt sidan kanske. Får inte blir för mkt bakom då belyses öran bakifrån så det lyser igenom lärde jag mig förra veckan. Ser inte bra ut. (inget problem med långt hår)
Kan du köra sony blixten i manuellt läge så du kan ställa styrkan??
Och ställa zoomen på blixten så det inte sprider så mkt ljus så du får in det i linsen. typ 50-80mm kan nog bli bra. (jag använder softbox på hårljuset, men har även kört utan)
Ställ ner blixten så håret belyses men inte blir överexponerat.

Bakgrund. Ja visst kan du köra softbox på bakgrunden men det kan nog funka bara med blixtens reflektor.
Har du papperbakgrund med eller blir det en vägg i ladan????
Ska den vara jämt belyst eller en runt ljuspunkt?? Rund ljuspunkt kan du nog fixa om du köper ganska tjockt papper o tejpar runt reflektorn. Det har jag provat o det funkar! Jag köpte svart papper.
på bokhandeln

Har du mottagare till alla 3blixtarna så det funkar??
Om ja provkör hemma så slipper du stå där i inte få igång grejerna. Då lyser det "o-van fotograf"

Lura dit en kompis som modell o prova dagen innan. Det är guld värt att prova på plats. Det kan ta någon timme men oj vad skönt när du har lite erfarenhet inför dagen D.

Studioblixtar går på 230Volt. Finns det 230v uttag i ladan?? Behöver du ta med skarvsladdar med förgreningsdosor??

Ojoj mkt text o info o ideer. Men det är så mkt att prova sig fram till.

Lycka till ha kul!

Mycket text och så grymt bra text med dessutom, tack för att du tar dig tid!

Det blir helfigur.

Sonyblixten kan köras manuellt (jag hade en tanke om att tejpa en vid strut på Sony blixten för att kunna rikta mot huvudet mer precis och så att inte ströljus kommer mot kameran, eller kommer det bara se dumt ut på annat sätt?)

230v finns i ladan.

Jag funderar på att köra en rund ljuspunkt mot väggen i ladan (ingen pappersbakgrund) och skall se till å fixa tjock papp innan... Vet inte alls hur det kan tänkas att se ut mot en laduvägg med en rund ljuspunkt och skall testa innan.

Jag har testat hemma nu en del med att få till bästa möjliga blixt sync och det som jag kommer köra på är att fjärra sonyblixten med min cactus sändare/mottagare och den i sin tur triggar Falcon blixtarna. Har testat å testat och det känns som att det funkar bra på det sättet. Skulle jag istället välja att trigga Falcon via min cactus så kan inte den i sin tur trigga sonyn tyvärr.

En intressant detalj i detta är att jag inte kan köra snabbare slutartider än 1/160, kör jag på nästa snäpp (1/200) får jag som en rullgardin på bilden, spegeln blir för snabb att blixten inte hinner med... Men det känns som att det kommer funka fint med 160 ändå.

Detta spektakel skall bli spännande att göra... Känns som ett omöjligt projekt, utan planering eller framförhållning från uppdragsgivarens sida. Men jag är där för att lösa ett problem de har, att fixa bilderna innan jul! :)
 
Klart jag tar mig tid. Var på jobbet hehe.
Måste ju lära dig allt jag erfarit under ett halvår o kanske 20 studio fotograferingar på några dagar via nätet.
Nu är ju inte jag speciellt erfaren men börjar få lite koll på grejerna.

Ok du har bara en mottagare till fjärrstyrningen förstår jag. Det kan vara den som orsakar att du inte kan köra 1/200. Eller så är det en kombination av fjärr och slavstyrning.

Men det spelar ju ingen roll egentligen. 1/160 funkar ju lika bra. Snabb slutartid har man ju ofta för att minska lokalens befintliga ljuspåverkan. Men med 1/200 f8 som jag kör blir bilderna kolsvarta när man glömmer starta blixtarna så 1/160 blir nog lika bra.

Helfigur då blir avståndet till kameran runt 4m. det brukar det bli med min fasta 50mm vilket ger 75mm i 35mm snack.
Testade skärpedjupet på 4m och du behöver inte f8. Det ger ett skärpedjup på över 2meter.
Jag fottar ofta på ca 2meters avstånd då blir djupet runt 50cm. Lite skillnad.

Du kan sikta på f2,8 vilket ger runt 70cm Sdjup om ditt objektiv tillåter det. (gäller med 50mm)
http://www.dofmaster.com/dofjs.html

När är det dagen D ??
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.