ANNONS
Annons

workflow

Produkter
(logga in för att koppla)

joan

Ny medlem
Hej alla fotografer! Jag studerar på grafiska høgskolan i Køpenhamn, och skriver en rapport om skanners. Jag undrar vad det ær før kvaliteter man som fotograf tittar efter nær man ska investera i en skanner, exempelvis uppløsning, tid, pris osv.?? Hur anvænder ni er av skannern i era arbeten, dvs førstoringar, densitet etc. TACKSAM FØR SVAR :) MVH/Jonna Berg

Jag antar att kraven skiljer mycket beroende på vad man fotograferar och om man är proffs eller inte.

För mig som frilansande fotograf har priset betydelse, men jag kan säkert ge mer pengar för en skanner än vad gemene man är villig. Jag är bara intresserad av filmskanners.

Densitetsomfång och dammborttagning är de viktigaste faktorerna för mig.

Näst viktigast är tiden. Men en bra dammborttagning spar mest tid... USB 1.0 är inte tillräckligt för dataöverföring utan det krävs USB 2 eller firewire.
Min Canon FS4000U är för långsam med orginal programvara och därför kör jag med program från annan tillverkare. Det halverar tiden.
En annan viktig faktor för tiden är att skannerprogrammet spar ner bildfilen direkt och inte med TWAIN låter bilden ligga osparad i Photoshop. När man jobbar snabbt vill man bara jobba i skannerprogrammet innan man börjar med Photoshop. Ligger bilderna osparade i Photoshop tar det en massa internminne och man riskerar att förlora bilderna vid en hängning. istället måste man stänga ner skannerprogrammet ofta för att spara vilket i Canons fall resluterar i enorma uppstartstider.

Om skannern har 4000 eller 5400 ppi upplösning är inte viktigt. 2800 är lite för lite.

Tackar! :)
En annan fråga: Vilka slags fotografer kan tænkas investera i en high-endskanner till 40 000kr eller 120 000 kr? Och isåfall varfør? Ær det enbart till ex. reklamfolders til bilar, eller ex.IKEA-katalogen och så vidare........
Det jag undrar ær nær den slags høga kvaliteten ær aktuell....
MVH/Jonna

Jag tycker att du borde ta kontakt med säljarna på yrkesfotobutikerna som Procenter, YFO, Kameradoktorn, Madeco och Molanders i Sverige för att få en korrekt bild av yrkesfotografernas önskemål. Fotosidan är bra, men här finns inte många som köper Imacon och Polaroidskannrar för stora summor.

Min kompis som plåtar mycket produkter och industri köpte en Nikon 8000 för 40 000 och den betalade sig snabbt då han kunde ta betalt för skanningen istället för att andra gjorde det. Nu plåtar han produkter digitalt med industribilderna är fortfarande mycket med mellanformat.

Visst är det många yrkesfotografer som har investerat i high end-skannrar för att kunna lämna digitala bilder som inte behöver gå via reprofirman alternativt inte behöver så mycket justeringar hos repron.

En del av dessa fotografer investerar nu i digitalkameror istället för att spara framkallningskostnader. En kille jag pratade med nyligen sparade 200 000 per år efter att ha köpt en Canon 1Ds.

Reklambramchen är gått ner kraftigt de senaste två åren och detta påverkar säkert investeringarna också.

Många professionella naturfotografer håller fast vid film och är därför kunder för bra skannrar.

Om man investerar eller inte beror inte bara på kvaliteten. Jag gör så sällan saker med mellanformat att det inte går att motivera inköp av en mellanformatsskanner. Det är mer lönsamt för mig att köpa in den tjänsten.

Jag ska følja ditt råd att kontakta førsæljarna. Annars tack før ett bra svar som jag definitivt har nytta av!
MVH/Jonna

froderberg skrev:
Min Canon FS4000U är för långsam med orginal programvara och därför kör jag med program från annan tillverkare. Det halverar tiden.
En annan viktig faktor för tiden är att skannerprogrammet spar ner bildfilen direkt och inte med TWAIN låter bilden ligga osparad i Photoshop. När man jobbar snabbt vill man bara jobba i skannerprogrammet innan man börjar med Photoshop.

Jag bara måste hänga på med en fråga som inte hör ihop med tråden i övrigt. Finns det alltså skannerprogram som är användbara till flera källor?
Vilket program använder du? Och finns det gratisprogram?

Kijana skrev:
Jag bara måste hänga på med en fråga som inte hör ihop med tråden i övrigt. Finns det alltså skannerprogram som är användbara till flera källor?
Vilket program använder du? Och finns det gratisprogram?

Ja det finns bra fristående skannerprogram som Vuescan och Silverfast. Vuescan kostar bara en symbolsisk summa.

ANNONS