ANNONS
Annons

workflow

Produkter
(logga in för att koppla)

joan

Ny medlem
Hej alla fotografer! Jag studerar på grafiska høgskolan i Køpenhamn, och skriver en rapport om skanners. Jag undrar vad det ær før kvaliteter man som fotograf tittar efter nær man ska investera i en skanner, exempelvis uppløsning, tid, pris osv.?? Hur anvænder ni er av skannern i era arbeten, dvs førstoringar, densitet etc. TACKSAM FØR SVAR :) MVH/Jonna Berg

Jag antar att kraven skiljer mycket beroende på vad man fotograferar och om man är proffs eller inte.

För mig som frilansande fotograf har priset betydelse, men jag kan säkert ge mer pengar för en skanner än vad gemene man är villig. Jag är bara intresserad av filmskanners.

Densitetsomfång och dammborttagning är de viktigaste faktorerna för mig.

Näst viktigast är tiden. Men en bra dammborttagning spar mest tid... USB 1.0 är inte tillräckligt för dataöverföring utan det krävs USB 2 eller firewire.
Min Canon FS4000U är för långsam med orginal programvara och därför kör jag med program från annan tillverkare. Det halverar tiden.
En annan viktig faktor för tiden är att skannerprogrammet spar ner bildfilen direkt och inte med TWAIN låter bilden ligga osparad i Photoshop. När man jobbar snabbt vill man bara jobba i skannerprogrammet innan man börjar med Photoshop. Ligger bilderna osparade i Photoshop tar det en massa internminne och man riskerar att förlora bilderna vid en hängning. istället måste man stänga ner skannerprogrammet ofta för att spara vilket i Canons fall resluterar i enorma uppstartstider.

Om skannern har 4000 eller 5400 ppi upplösning är inte viktigt. 2800 är lite för lite.

Tackar! :)
En annan fråga: Vilka slags fotografer kan tænkas investera i en high-endskanner till 40 000kr eller 120 000 kr? Och isåfall varfør? Ær det enbart till ex. reklamfolders til bilar, eller ex.IKEA-katalogen och så vidare........
Det jag undrar ær nær den slags høga kvaliteten ær aktuell....
MVH/Jonna