Jag tycker att du borde ta kontakt med säljarna på yrkesfotobutikerna som Procenter, YFO, Kameradoktorn, Madeco och Molanders i Sverige för att få en korrekt bild av yrkesfotografernas önskemål. Fotosidan är bra, men här finns inte många som köper Imacon och Polaroidskannrar för stora summor.
Min kompis som plåtar mycket produkter och industri köpte en Nikon 8000 för 40 000 och den betalade sig snabbt då han kunde ta betalt för skanningen istället för att andra gjorde det. Nu plåtar han produkter digitalt med industribilderna är fortfarande mycket med mellanformat.
Visst är det många yrkesfotografer som har investerat i high end-skannrar för att kunna lämna digitala bilder som inte behöver gå via reprofirman alternativt inte behöver så mycket justeringar hos repron.
En del av dessa fotografer investerar nu i digitalkameror istället för att spara framkallningskostnader. En kille jag pratade med nyligen sparade 200 000 per år efter att ha köpt en Canon 1Ds.
Reklambramchen är gått ner kraftigt de senaste två åren och detta påverkar säkert investeringarna också.
Många professionella naturfotografer håller fast vid film och är därför kunder för bra skannrar.
Om man investerar eller inte beror inte bara på kvaliteten. Jag gör så sällan saker med mellanformat att det inte går att motivera inköp av en mellanformatsskanner. Det är mer lönsamt för mig att köpa in den tjänsten.