Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

windows vs linux

Produkter
(logga in för att koppla)

bullen_freden

Aktiv medlem
Japp som rubriken låter windows vs linux

Typ vad finns till linux som inte finns till windows och tvärt om

Är själv vann användare av båda, två stationära burkar eller faktiskt fyra men bara två som är igång med linux och två bär bara med windows..

enligt min personliga mening så är det musik och programering (linux) redigerar och spelar in musik som hobby okså..

Bildbehandling och spelning (windows)

Skulle gjärna hör er mening om det hella okså..

/kristian

Om man håller sig till en realistisk jämförelsemängd och bara jämför opertivsystemen (och inte de oändligt många program man kan köra i dem) så ser jag inga punkter där Windows är ett bättre val.

Börjar vi räkna in mjukvarustöd från tredjepartsutvecklare, marknadsandelar och religion så är det kört.

Om man håller sig till en realistisk jämförelsemängd och bara jämför opertivsystemen (och inte de oändligt många program man kan köra i dem) så ser jag inga punkter där Windows är ett bättre val.

*harkel* Ge mig då en möjlighet till standardiserad centraladministration av operativsystemet i en distribuerad/mobil stor företagsmiljö.

NIS/NIS+ kommer inte i närheten, men AD/GPO gör det definitivt.

*harkel* Ge mig då en möjlighet till standardiserad centraladministration av operativsystemet i en distribuerad/mobil stor företagsmiljö.

NIS/NIS+ kommer inte i närheten, men AD/GPO gör det definitivt.

Jag lyckas inte se frågan genom alla buzzwords. ;)
Låt flamkriget börja!

Jag lyckas inte se frågan genom alla buzzwords. ;)
Låt flamkriget börja!

Det var väl varesig buzzwords eller flame'ing? Jag hanterar ett par tusen klienter utspridda över flera kontinenter. Jag behöver (av rent juridiska skäl) kunna påtvinga dessa klienter ett visst beteende vad gäller en hel massa saker.

Jag behöver kunna centralstyra detta på ett vettigt sätt, och dylik funktionalitet saknas totalt på såväl Linux-sidan som (exempelvis) Mac OS X.

Det var väl varesig buzzwords eller flame'ing? Jag hanterar ett par tusen klienter utspridda över flera kontinenter. Jag behöver (av rent juridiska skäl) kunna påtvinga dessa klienter ett visst beteende vad gäller en hel massa saker.

Jag behöver kunna centralstyra detta på ett vettigt sätt, och dylik funktionalitet saknas totalt på såväl Linux-sidan som (exempelvis) Mac OS X.

Jag tyckte att det bara var buzzwords, och det var det som var flamman ;)
Jag förstår nog inte riktigt vad det är du vill göra.

Jag tyckte att det bara var buzzwords, och det var det som var flamman ;)
Jag förstår nog inte riktigt vad det är du vill göra.

Jag behöver tvinga användarna att skärmsläckare skall aktiveras efter maximalt två minuters frånvaro. Jag måste kunna tvinga en policy som gör att man inte får ansluta lokala skrivare. Jag måste kunna tvinga en policy som förbjuder lokala minnesenheter (usb/externa diskar/what ever). Jag måste kunna lägga kryptonycklar i 'escrow' såväl hos oss som (i vissa fall) hos lokala myndigheter.
... samt cirka tre hundra andra inställningar. (Naturligtvis ser reglerna olika ut beroende på om klienten befinner sig inom EU eller i tredje land)

Dessa skall appliceras på klienterna även om de arbetar fråndockat (varvid de replikeras vid anslutning), osv osv osv.

Det finns inget system för Linuxsidan som låter dig administrera en miljö på detta sätt. Medan det faktiskt är standard på Windowssidan.

Visst, jag har även några hundra linuxmaskiner, men dessa kör inga interaktiva tjänster.

Nu hamnar jag lite utanför ämnet här (men hur kan det inte bli det med en sådan trådstart :) ):
Vad är NIS/NIS+? Det låter uråldrigt och proprietärt... titta på Kerberos och LDAP som öppna och säkra alternativ.

Annars är det just därför jag föredrar exempelvis GNU/Linux, det är fritt. Jag kan göra lite vad jag vill, något som kostar tid men även ger kunskap.

När det handlar om just fotorelaterat mjukvarustöd är utbudet sorgligt handikappat jämfört med Windows dock.
dcraw är en riktig pärla som går att använda flexibelt som ingen annan råfilshanterare jag känner till i Windows.
Men när det gäller bildredigering så finns det mest bara stöd för 8-bitars färgdjup (om man inte räknar CinePaint men det gör jag inte, jag får huvudvärk av det).

Edit: såg att det tillkommit inlägg... seg på att svara som jag är.
Jan: Som jag ser det kan man relativt enkelt genomföra allt du skriver om i första paragrafen i GNU/Linux, är du säker på att det är omöjligt?

Senast ändrad:
Nu hamnar jag lite utanför ämnet här (men hur kan det inte bli det med en sådan trådstart :) ):
Vad är NIS/NIS+? Det låter uråldrigt och proprietärt... titta på Kerberos och LDAP som öppna och säkra alternativ.

Annars är det just därför jag föredrar exempelvis GNU/Linux, det är fritt. Jag kan göra lite vad jag vill, något som kostar tid men även ger kunskap.

När det handlar om just fotorelaterat mjukvarustöd är utbudet sorgligt handikappat jämfört med Windows dock.
dcraw är en riktig pärla som går att använda flexibelt som ingen annan råfilshanterare jag känner till i Windows.
Men när det gäller bildredigering så finns det mest bara stöd för 8-bitars färgdjup (om man inte räknar CinePaint men det gör jag inte, jag får huvudvärk av det).

Edit: såg att det tillkommit inlägg... seg på att svara som jag är.
Jan: Som jag ser det kan man relativt enkelt genomföra allt du skriver om i första paragrafen i GNU/Linux, är du säker på att det är omöjligt?

AD bygger på exakt Kerberos+LDAP. Men det finns fortfarande inga standardiserade verktyg på Linuxsidan för att uppnå samma nivå av funktionalitet.

Omöjligt är det naturligtvis inte, men det finns ingen sådan lösning på marknaden för tillfället.

Börjar vi räkna in mjukvarustöd från tredjepartsutvecklare, marknadsandelar och religion så är det kört.

Du menar att om man faktiskt vill göra något med datorn också så är Windows bättre, men för alla andra användare går det minst lika bra med Linux? Det stämmer i så fall ganska bra med den slutsats jag dragit! ;)

Och skulle man vilja använda Nikons Capture NX2 är Linux helt ute ur bilden (?, har i varje fall aldrig lyckats få det att funka under Ubuntu).

Skulle annars med största nöje kasta ut allt Microsoft ur burkarna även om Windows 7 x64 är ett stort framsteg.

Du menar att om man faktiskt vill göra något med datorn också så är Windows bättre, men för alla andra användare går det minst lika bra med Linux? Det stämmer i så fall ganska bra med den slutsats jag dragit! ;)

Vad jag säger är att om jag skriver mjukvaran Apanage till TOPS20, vägrar att porta Apanage till andra system, sitter på källkoden och stämmer alla som försöker skriva mjukvara lik eller kompatibel med Apanage så betyder inte det att alla andra operativsystem (utöver TOPS20) är dåliga.

Att t.ex Nikon inte skrivit/portat Caputre NX 2 för/till Linux betyder inte att Windows är bra och Linux dåligt, utan snarare att Nikon är dåliga. Alternativt att closed-source-mjukvara är dåligt, annars hade någon säkert portat det redan.

Så, man måste bestämma sig om man vill diskutera till vilket operativsystem folk skrivit bäst/flest applikationer, eller om man vill diskutera vilket operativsystem som är det bästa operativsystemet. Då är det i så fall stabilitet, säkerhet, öppenhet, skalbarhet, modifierbarhet, minneshantering etc etc som ska diskuteras.
Här tycker jag personligen att Linux är överlägset Windows.

Vill man köra en specifik applikation skriven exklusivt för ett visst operativsystem så är oftast just det operativsystemet bäst.

Jag behöver tvinga användarna att skärmsläckare skall aktiveras efter maximalt två minuters frånvaro. Jag måste kunna tvinga en policy som gör att man inte får ansluta lokala skrivare. Jag måste kunna tvinga en policy som förbjuder lokala minnesenheter (usb/externa diskar/what ever). Jag måste kunna lägga kryptonycklar i 'escrow' såväl hos oss som (i vissa fall) hos lokala myndigheter.
... samt cirka tre hundra andra inställningar. (Naturligtvis ser reglerna olika ut beroende på om klienten befinner sig inom EU eller i tredje land)

Dessa skall appliceras på klienterna även om de arbetar fråndockat (varvid de replikeras vid anslutning), osv osv osv.

Det finns inget system för Linuxsidan som låter dig administrera en miljö på detta sätt. Medan det faktiskt är standard på Windowssidan.

Visst, jag har även några hundra linuxmaskiner, men dessa kör inga interaktiva tjänster.

Det behövs inget extra system för att göra det, det går att göra med rootaccess och god insikt i hur linux fungerar. Vilket är något med grejen i mitt tycke. Allt går att göra, men tröskeln är högre.

Det behövs inget extra system för att göra det, det går att göra med rootaccess och god insikt i hur linux fungerar. Vilket är något med grejen i mitt tycke. Allt går att göra, men tröskeln är högre.

Jesper; Jag tror inte du förstodd vidden i det.

Visst, det GÅR att göra, men lösningen finns inte. Det är inte heller ekomomiskt försvarbart att utveckla den för oss (77.000 användare world wide).

Vidare, rootaccess är en sak, men hur säkerställer du att maskinerna applicerar policyn om de spenderar 98% av sin tid ej uppkopplade mot nätet?

AD bygger på exakt Kerberos+LDAP. Men det finns fortfarande inga standardiserade verktyg på Linuxsidan för att uppnå samma nivå av funktionalitet.

Omöjligt är det naturligtvis inte, men det finns ingen sådan lösning på marknaden för tillfället.

Jag undrar vad du menar med "standardiserade verktyg", är det ett verktyg där man har allt man kan tänka sig behöva eller ett verktyg som följer alla ingående standarder? Om du menar det senare så vill jag nog påstå att AD inte passar in där* och menar du det första så beror det förmodligen på ett filosofiskt arv från UNIX:
Peter H. Salus. A Quarter-Century of Unix. Addison-Wesley. 1994. ISBN 0-201-54777-5 sa:
This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.

Senast ändrad:
Jag undrar vad du menar med "standardiserade verktyg", är det ett verktyg där man har allt man kan tänka sig behöva eller ett verktyg som följer alla ingående standarder? Om du menar det senare så vill jag nog påstå att AD inte passar in där* och menar du det första så beror det förmodligen på ett filosofiskt arv från UNIX:

Den PDF'en och många andra finns i mitt bibliotek. Om arvet är filosofiskt eller inte spelar ärligt talat ingen roll. Det är funktionalitet som krävs på den breda marknaden. Om du (till en lägre TCO) skulle kunna få denna funktionalitet även på Linuxsidan så skulle vi se långt flera migrationsprojekt. Dessvärre är det ju så att det faktum att mjukvaran är kostnadsfri betyder inte att du får en lägre TCO.
.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar