Annons

Windows Vista och EOS Utility

Produkter
(logga in för att koppla)

dudi

Avslutat medlemskap
Har precis installerat Vista tillsammans med EOS DIGITAL Solution Disk v13.1. Jag har en EOS 400D och när jag försöker föra över bilder till datorn så startar rutan över enhetsalternativ. Jag väljer att föra över bilder med Canon EOS Utility. Nu poppar en ny ruta upp där det står "Camera is not recognized".
Pratade med supporten på canon och fick en länk till deras supportsida för Vista där det står att man överväger leverans av programvara som är Vista-kompatibelt: http://www.canon-europe.com/vista/index_se.asp
Nu till frågan: Är det någon mer som har samma problem eller är jag ensam? Vad göra för att lösa problemet? I utforskaren så mappar den upp kameran korrekt och jag kan browsa i kataloger och ta bilder den vägen, men det är inte så jag vill jobba. Jag vill heller inte vara tvungen att använda mig av windows egna program för överföring av bilder.
 
jag fick det att fungera direkt efter installationen men andra gången jag skulle använda programmet blev det samma meddelande som du fått.

Antar att det kommer ut några uppdateringar inom kort.

Är det någon som har tips på alternativt program som inte kostar förmögenheten och som kan ersätta Utility???
 
En kortläsare löser ert problem och samtidigt blir ni inte längre beroende av att kamerans batteri mår bra.

/Johan
 
Om man bara ska föra över bilder till datorn finns det ingen anledning att använda sig av Canons programvaror och/eller förlita sig på att kamerabatteriet skall hålla under hela överföringen.
Kortläsaren kopplas vanligtvis ihop med datorn via en usb-port och kortet ser ut som en 'extern disk' under "Den här datorn" - bara att kopiera bilderna sedan.

Kan vara en idé att kolla upp om du inte redan har inbyggda kortläsare i din dator. Många moderna datorer levereras med sådana för de mest populära kortformaten.

/Johan
 
Det finns en poäng med batterierna i kameran, men det som är bra med Utility är möjligheten med att ändra filnamnen, men det kanske går att lösas på annat sätt.

/Micke
 
mr_neo skrev:
Det finns en poäng med batterierna i kameran, men det som är bra med Utility är möjligheten med att ändra filnamnen, men det kanske går att lösas på annat sätt.

/Micke

Downloader Pro från Breezesystems t.ex.
Finfint program för att föra över och döpa filer.
 
Vista och EOS Utility

Är det någon som vet om det kommit nån lösning på detta problem?
om man vill använda EOS Utilitys för "remote shooting" dvs ta bilder som förs över direkt till datorn för att se resultatet på skärmen.

Någon som vet av något annat program som klarar detta om EOS utilitys inte fungerar med Vista
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.