ANNONS
Annons

[windows] - Lite bra tips

Produkter
(logga in för att koppla)
Vi kan säga så här. Och nu menar jag inte dig personligen.

Om någon vill göra det onödigt omständigt för sig när man kan göra samma sak betydligt enklare och snabbare, så är det deras sak inte min. Jag behöver ju inte sitta så, eller hur?

Däremot kan jag posta ett tips om att det går att både förenkla och göra saker snabbare, sen är det upp till dem om de vill göra så eller inte. :)

Jag törs nästan lova att DITT sätt är mer omständigt och suboptimalt än MITT sätt. Återigen, du blir lycklig på ditt sätt med TC.

Jag spenderar nog över 90% av min tid i antingen Lightroom, Zend Studio, MindJet Mind Manager, Adminstudio, Visual Studio, OneNote, Excel, Word eller SSH.

Förstår du nu varför TC inte skulle göra ett jota mer effektivt för _mig_?

Vidare så är ju vissa av dina tips helt FELAKTIGA. Förklara nu för mig varför ditt tips om "zippa filer" skulle vara bättre än att bara aktivera "compression" på sagda objekt i NTFS?

Jag törs nästan lova att DITT sätt är mer omständigt och suboptimalt än MITT sätt. Återigen, du blir lycklig på ditt sätt med TC.

Jag spenderar nog över 90% av min tid i antingen Lightroom, Zend Studio, MindJet Mind Manager, Adminstudio, Visual Studio eller SSH.

Förstår du nu varför TC inte skulle göra ett jota mer effektivt för _mig_?

Vidare så är ju vissa av dina tips helt FELAKTIGA. Förklara nu för mig varför ditt tips om "zippa filer" skulle vara bättre än att bara aktivera "compression" på sagda objekt i NTFS?

Compression zippar också. Men här har du mer kontroll då du använder Total Commander. Total Commander hanterar arkiv som inget annat. Du kan till och med köra hela packade program direkt från zip filen utan problem. Titta på nedzippade filer direkt. Och vill du ha riktigt med kompresion så använder du 7zip pluggen på LZMA och får ned storleken otroligt mycket mer. Visst kan du köra på ditt sätt också om du hellre vill det. Själv väljer jag att använda TC när som helst.

Compression zippar också. Men här har du mer kontroll då du använder Total Commander. Total Commander hanterar arkiv som inget annat. du kan till och med köra hela packade program direkt från zip filen utan problem. Titta på nedzippade filer direkt. Och vill du ha riktigt med kompresion så använder du 7zip pluggen på LZMA och får ned storleken otroligt mycket mer. Visst kan du köra på ditt sätt också om du hellre vill det. själv väljer jag att använda TC när som helst.

På ren svenska: Nu pratar du strunt.

Jag tror att du pratar om "Send to compressed folder". Det har inte ett dugg med "compression" i NTFS att göra.

Vill du försöka igen? Vad är bättre med att zippa filer än att använda compression i NTFS?

På ren svenska: Nu pratar du strunt.

Jag tror att du pratar om "Send to compressed folder". Det har inte ett dugg med "compression" i NTFS att göra.

Vill du försöka igen? Vad är bättre med att zippa filer än att använda compression i NTFS?

Du har mer kontroll när du använder TC. Ge mig ETT skäl till att jag hellre skulle använda ditt sätt.

Ge mig en fördel?

Och vill man verkligen pressa ned filerna så kör man antingen rar eller 7zip, eller bäst av allt WinUHA.
http://www.klaimsoft.com/winuha/download.php

Du har mer kontroll när du använder TC. Ge mig ETT skäl till att jag hellre skulle använda ditt sätt.

Ge mig en fördel?

Mer kontroll? Nej.

Ett skäl? Nej, jag kan ge dig flera.

Compression är helt transparent. Alltså kan ALLA program accessa filerna utan någon anpassning. Vi tar det igen: Inget program märker alltså någon skillnad.

Compression är journalförande (eftersom NTFS är journalförande) alltså minskar du sannolikehten för datakorruption)

Compression är ACL aware, alltså kan du ha olika permissions på VARJE objekt, och inte bara på ett ziparkiv som innehåller dina objekt.

Compression stöder EFS vilket ger dig transparent kryptering.

Compression innebär att metadata är indexerbar, vilket gör att sökfunktionerna fungerar även på komprimerat innehåll.

Compression innebär att previewing fungerar.

Compression är.. jeez, jag skulle kunna hålla på ganska länge.... :)

Det enda man som användare behöver göra är att aktivera det. Sen är det klart.

Så... replik?

Ge mig en fördel?

Och vill man verkligen pressa ned filerna så kör man antingen rar eller 7zip, eller bäst av allt WinUHA.
http://www.klaimsoft.com/winuha/download.php
Han säger inte att du skall använda hans sätt.
Han frågar VAD som är effektivare i DITT sätt eftersom DU påstår det.
Janne frågar vad HAN vinner på att byta.

Och då kan man ju inte svara med en fråga.

Mer kontroll? Nej.

Ett skäl? Nej, jag kan ge dig flera.

Compression är helt transparent. Alltså kan ALLA program accessa filerna utan någon anpassning. Vi tar det igen: Inget program märker alltså någon skillnad.

Compression är journalförande (eftersom NTFS är journalförande) alltså minskar du sannolikehten för datakorruption)

Compression är ACL aware, alltså kan du ha olika permissions på VARJE objekt, och inte bara på ett ziparkiv som innehåller dina objekt.

Compression stöder EFS vilket ger dig transparent kryptering.

Compression innebär att metadata är indexerbar, vilket gör att sökfunktionerna fungerar även på komprimerat innehåll.

Compression innebär att previewing fungerar.

Compression är.. jeez, jag skulle kunna hålla på ganska länge.... :)

Det enda man som användare behöver göra är att aktivera det. Sen är det klart.

Så... replik?

Du vet att TC även söker inuti arkiv?

För att inte tala om att du får kontroll över alla filer. Jag använder zip för att lagra mina filer på DVD och liknande, sparar mycket plats. Jag zippar allt hela tiden och kör allt från TC. Mitt tips var till såna som aldrig använder komprimering överhuvudtaget och har tusentals med bilder på hårddisken.

Är du sån?

Om inte så kan du bortse från mitt tips för då var inte du den målgruppen. Därför förstod jag inte riktigt din reaktion. Posta gärna ett tips till dem istället som jag gjorde så kan du säga vad du anser vara bäst?

Han säger inte att du skall använda hans sätt.
Han frågar VAD som är effektivare i DITT sätt eftersom DU påstår det.
Janne frågar vad HAN vinner på att byta.

Och då kan man ju inte svara med en fråga.

Det sa jag ju?

Kontroll.

Då undrade jag vad som var effektivare med hans sätt mot vad jag gör nu.

Jag börjar allvarligt tro att BW_62 får betalt av någon för att sitta här på FS och framhäva vissa program som det enda alternativet som finns.

Det är bra att man gillar det man använder men inte nödvändigt att försöka omvända andra med argument som känns dåligt underbyggda. När någon pushar så hårt som BW_62 gör för något så drar i alla fall jag öronen åt mig och blir relativt misstänksam mot personen ifråga och dennes agenda...!

Du vet att TC även söker inuti arkiv?

För att inte tala om att du får kontroll över alla filer. Jag använder zip för att lagra mina filer på DVD och liknande, sparar mycket plats. Jag zippar allt hela tiden och kör allt från TC. Mitt tips var till såna som aldrig använder komprimering överhuvudtaget och har tusentals med bilder på hårddisken.

Är du sån?

Om inte så kan du bortse från mitt tips för då var inte du den målgruppen. Därför förstod jag inte riktigt din reaktion. Posta gärna ett tips till dem istället som jag gjorde så kan du säga vad du anser vara bäst?

*harkel* Det hade varit mer intressant att se hur ditt älskade TC kan ge dig samma saker som compression kan. Men det känns lite som du totalt bortser ifrån det, eller (mer troligt) inte var medveten om hur compression faktiskt fungerar.

Men okej, låt oss ta fram hagelbössan och ge oss på det enda du svarade "TC söker i arkiv".

Okej, det gör den, men det är inte en indexerad sökning, vilket gör att RESTEN av windows inte har tillgång till det. Dessutom så måste ju sökningen göras om varje gång, medan den indexeringstjänst som är inbyggd i windows har en metadatabas vilket gör att sökningarna är ögonblickliga.

ja, just det ja, om man prenumererar på en sökning från ett peer i nätverket så är ju även uppdateringarna i indexresultaten ögonblickliga för dina peers. Även där misslyckas TC att ge ett mervärde.

Men, om folk vill ha större sannolikhet att förlora data på grund av att en fil blivit korrupt så får de gärna välja din metod.

Jag börjar allvarligt tro att BW_62 får betalt av någon för att sitta här på FS och framhäva vissa program som det enda alternativet som finns.

Det är bra att man gillar det man använder men inte nödvändigt att försöka omvända andra med argument som känns dåligt underbyggda. När någon pushar så hårt som BW_62 gör för något så drar i alla fall jag öronen åt mig och blir relativt misstänksam mot personen ifråga och dennes agenda...!

Testa först, posta sen? Utan förutfattade meningar.

Det kostar dig inget, inte programmet heller, sen vet du. ;)

Men det är upp till dig personligen, inte mig.

Testa först, posta sen? Utan förutfattade meningar.

Det kostar dig inget, inte programmet heller, sen vet du. ;)

Men det är upp till dig personligen, inte mig.

Jag tror, ärligt talat, att du skrämmer bort fler personer från TC och dina andra förslag än du lyckas vinna över. Du framstår ärligt talat lite som en telefonförsäljare på sin första dag på jobbet.

*harkel* Det hade varit mer intressant att se hur ditt älskade TC kan ge dig samma saker som compression kan. Men det känns lite som du totalt bortser ifrån det, eller (mer troligt) inte var medveten om hur compression faktiskt fungerar.

Men okej, låt oss ta fram hagelbössan och ge oss på det enda du svarade "TC söker i arkiv".

Okej, det gör den, men det är inte en indexerad sökning, vilket gör att RESTEN av windows inte har tillgång till det. Dessutom så måste ju sökningen göras om varje gång, medan den indexeringstjänst som är inbyggd i windows har en metadatabas vilket gör att sökningarna är ögonblickliga.

ja, just det ja, om man prenumererar på en sökning från ett peer i nätverket så är ju även uppdateringarna i indexresultaten ögonblickliga för dina peers. Även där misslyckas TC att ge ett mervärde.

Men, om folk vill ha större sannolikhet att förlora data på grund av att en fil blivit korrupt så får de gärna välja din metod.

"Min metod" fungerar bra för "mig". Därför rekommenderade jag den till de som aldrig komprimerar något. De vinner både plats och antal filer på hårddisken. Sedan om de vill använda en annan metod så har jag inga som helst problem med detta ärligt talat.

"Min metod" fungerar bra för "mig". Därför rekommenderade jag den till de som aldrig komprimerar något. De vinner både plats och antal filer på hårddisken. Sedan om de vill använda en annan metod så har jag inga som helst problem med detta ärligt talat.

Med min metod sparar man också plats och noder på disken. Men man får INTE en ökad risk att förlora data vilket man får med din metod. Inte heller behöver man ge upp finesser som finns inbyggt i Windows, vilket man måste med din metod.

Jag tror, ärligt talat, att du skrämmer bort fler personer från TC och dina andra förslag än du lyckas vinna över. Du framstår ärligt talat lite som en telefonförsäljare på sin första dag på jobbet.

Alla får ursäkta men nu önskar jag att det fanns en "Gillaknapp" på FS... ;-)

I matchen Johansson vs. Johansson har Johansson precis vunnit på knockout fast den andra Johansson har inte upptäckt att han är på väg mot golvet än.

Jag behöver popcorn!

Dags att ringa i klockan för ny rond: BW_62 - du pratar om att använda ett program för att komprimera filer till arkiv. j2^ pratar om att i grunden komprimera hela enhetens filsystem. OM man nu ska komprimera data (vilket vi redan konstaterat är onödigt för oss bildlirare) så är j2^s metod överlägsen då inget program på datorn fattar skillnaden - det vill säga helt transparent. Med Zip-akriv kan inte Photoshop (eller Gimp, eller något annat gratisprogram) jobba med filerna utan att de först packas upp. Det gör Total Commander automagiskt om man öppnar filer därifrån men med så mycket begränsningar...

Med min metod sparar man också plats och noder på disken. Men man får INTE en ökad risk att förlora data vilket man får med din metod. Inte heller behöver man ge upp finesser som finns inbyggt i Windows, vilket man måste med din metod.

Jag vet ärligt talat inte när jag var med om att en zip fil pajade senast. Rar filer däremot har jag haft flera som blivit korrupta.

Kopiera alltid så är det mindre risk för att något går åt skogen. Minst dubbla backup hela tiden. ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar