ANNONS
Annons

[windows] - Lite bra tips

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag kopierar emellanåt ut data från döende hårddiskar (fast det börjar bli ett tag sedan nu, peppar-peppar). Diskar med läsfel eller som helt lägger av och måste startas om. Där är Total Commander överlägsen att skippa oläsbara filer (Windows Utforskaren avbryter hela jobbet) eller någorlunda vettigt återuppta där disken tillfälligt la av (kopiera bara sådant som inte redan finns, det klarar inte Utforskaren - bra även när två kataloger ska stämmas av med samma innehåll).

Sen har jag lärt mig tangentkommandona så "vardaglig" filhantering går mycket enklare för mig.

Majoriteten av Windowsanvändare behöver dock inte TC, dra och släpp är enklare i Utforskaren.

Visst är det bra med tips, men man bör vara lite kritisk innan man nappar på dem och framförallt ta reda på vilka riskerna är.

Minne är billigt idag så det är inte mycket vunnet med att komprimera om det kan få svåra följder.
Som sagt en korrupt zipfil gör innehållet oläsligt. Bättre då med ett par korrupta jpg och resten läsliga.

Jag gjorde en gång en backup på disketter med ett komprimeringsprogram som gjorde att man bara matade på med disketter tills hela zipen var sparad. "Span" kallades tekniken när man kunde göra så.
Några år och windowsversioner senare fanns inget program som kunde öppna det hela.

Jag har varit medlem i både diverse Linuxforum (till och med moderator) och även TC forumet, så jag vet ganska väl hur det låtit. Att köra TC genom WINE funkar tyvärr inte så bra.

Du vet inte vad du behöver, förrän du testat. Sen vet du.

Resonerar man så blir man alltid positivt överraskad.

Du verkar verkligen utgå ifrån att du har hittat det ultimata verktyget? Det är bra att du tycker det.

Men, för mig, tillför det inget jag behöver.

Saker som snabbar upp lite är aldrig fel och även om det inte blir 100% så gör det mycket i alla fall för en defragmenterad disk. Vem orkar sitta och vänta i timmar på att det skall stå och tugga? Inte jag i alla fall.

Har du ens en aning om hur NTFS-systemet fungerar? Har du någon aning om hur liten roll det faktiskt spelar med fragmenterade filer om man jämför med prestandaproblemen man kan få om man får en fragmenterad MFT (som defrag pro inte kan åtgärda) eller om man har problem med DLT eller SIS i NTFS? (Som defrag pro inte heller kan åtgärda).

Återigen, om du vill tro att Defrag Pro gör ett bättre job (eller ens ett lika bra jobb) som det inbyggda verktyget i Windows eller för den delen dedikerade paket såsom Diskeeper så får du gärna tro det. Men du kommer inte att kunna hitta något objektivt bevis som visar att du skulle ha rätt.

Jag kopierar emellanåt ut data från döende hårddiskar (fast det börjar bli ett tag sedan nu, peppar-peppar). Diskar med läsfel eller som helt lägger av och måste startas om. Där är Total Commander överlägsen att skippa oläsbara filer (Windows Utforskaren avbryter hela jobbet) eller någorlunda vettigt återuppta där disken tillfälligt la av (kopiera bara sådant som inte redan finns, det klarar inte Utforskaren - bra även när två kataloger ska stämmas av med samma innehåll).

Sen har jag lärt mig tangentkommandona så "vardaglig" filhantering går mycket enklare för mig.

Majoriteten av Windowsanvändare behöver dock inte TC, dra och släpp är enklare i Utforskaren.

Dra och släpp använder jag sällan när man kan göra det så mycket enklare och smidigare. Hemligheten med att jobba snabbt är att hoppa över musen och använda tangentbordet så mycket som går.

Skall jag öppna ett boikmärke i Firefox...

"Alt+B" (fäller ned bokmärkesmenyn)

Första bokstaven i namnet öppnar bokmärket.

Gjort på en halv sekund. Så jobbar jag med TC också. Systemet med att jobba från ett fönster till ett annat är så mycket enklare och snabbare. När jag ser hur ovana datoranvändare sitter så gråter jag nästan över hur omständigt de gör för sig. (helt ärligt)

Gjort på en halv sekund. Så jobbar jag med TC också. Systemet mad att jobba från ett fönster till ett annat är så mycket enklare och snabbare. När jag ser hur ovana datoranvändare sitter så gråter jag nästan över hur omständigt de gör för sig. (helt ärligt)

Välkommen hem till mig. Jag har valt att skriva egen mjukvara och koppla in egna HID-enheter. Jag gråter över folk som bara använder tangentbord och mus till Lightroom när det ju såklart är ett fett MIDI-mixerbord man skall ha, för det har ju jag.

See my point?

Har du ens en aning om hur NTFS-systemet fungerar? Har du någon aning om hur liten roll det faktiskt spelar med fragmenterade filer om man jämför med prestandaproblemen man kan få om man får en fragmenterad MFT (som defrag pro inte kan åtgärda) eller om man har problem med DLT eller SIS i NTFS? (Som defrag pro inte heller kan åtgärda).

Återigen, om du vill tro att Defrag Pro gör ett bättre job (eller ens ett lika bra jobb) som det inbyggda verktyget i Windows eller för den delen dedikerade paket såsom Diskeeper så får du gärna tro det. Men du kommer inte att kunna hitta något objektivt bevis som visar att du skulle ha rätt.

Först satt jag med windows egen hemska defragmenterare. Jag använde diskeeper tidigare. Och till sist Auslogic's alternativ.

Har nu kört min dator i 2 år, utan ett enda problem. Hårddisken är fortfarande snabb trots att jag kört mycket och hårt. Det borde väl vara ett ganska bra exempel på att det fungerar?

Bokmärken, används de än? :D

(jo, jag har faktiskt fyra för sådana där ställen jag behöver besöka en gång per kvartal eller så)

Bokmärken, används de än? :D

(jo, jag har faktiskt fyra för sådana där ställen jag behöver besöka en gång per kvartal eller så)

Jag har väl cirka 3000 bokmärken i Firefox oxh lika många som jag öppnar från Notetab Pro. Så mångsidig är jag över nätet.

Först satt jag med windows egen hemska defragmenterare. Jag använde diskeeper tidigare. Och till sist Auslogic's alternativ.

Har nu kört min dator i 2 år, utan ett enda problem. Hårddisken är fortfarande snabb trots att jag kört mycket och hårt. Det borde väl vara ett ganska bra exempel på att det fungerar?

Jag har inte defragmenterat mitt system på 3-4 år ärligt talat. Jag går fortfarande från POST complete till användbart skrivbord på under halvminuten.

Windows hemska defragmenterare? Alltså.. du vet väl om att den inbyggda defragmenteraren ÄR Diskeeper? ;)

Jag har väl cirka 3000 bokmärken i Firefox oxh lika många som jag öppnar från Notetab Pro. Så mångsidig är jag över nätet.

Jag har, låt mig räkna efter... noll.

Jag utgår liksom ifrån att mitt system håller koll på vad jag besöker, och låter mig söka i det hela med något som liknar SQL-syntax.

Ajdå.. Jag är alltså inte alls mångsidig på nätet menar du? :)

Till alla som är skeptiska mot gratisprogram. Var inte det, för då missar ni många guldkorn som inte ens har någon motsvarighet i betalvärlden. Men ta bara från välkända stora sajter som testar sina program ordentligt så att de är helt fria från allt vad virus heter.

Till alla som är skeptiska mot gratisprogram. Var inte det, för då missar ni många guldkorn som inte ens har någon motsvarighet i betalvärlden. Men ta bara från välkända stora sajter som testar sina program ordentligt så att de är helt fria från allt vad virus heter.

Jag är inte skeptisk mot gratisprogram.

Jag är skeptisk mot program som inte tillför något till mitt sätt att arbeta, oavsett om de är kostnadsfria eller inte.

Du menar att man ska vara skeptisk? :D

Jag har, låt mig räkna efter... noll.

Jag utgår liksom ifrån att mitt system håller koll på vad jag besöker, och låter mig söka i det hela med något som liknar SQL-syntax.

Ajdå.. Jag är alltså inte alls mångsidig på nätet menar du? :)

Medan jag sorterar varenda bokmärke under speciella menyer och håller stenkoll på olika kategorier som jag vill besöka igen. Det är därför det blir så många bokmärken för min del. Bara retrodata avdelningen innehåller säkert bortåt 1000 bokmärken till olika sidor och sajter. Jag vill ha stenkoll på allt sånt.

Sen har jag flera egna forum och bloggar på det.

Jag antar att vi alla jobbar lite annorlunda vid datorn, inget fel i det.

Exakt. Jag väljer dock att inte framhäva "mitt sätt" som det enda rätta.

Vi kan säga så här. Och nu menar jag inte dig personligen.

Om någon vill göra det onödigt omständigt för sig när man kan göra samma sak betydligt enklare och snabbare, så är det deras sak inte min. Jag behöver ju inte sitta så, eller hur?

Däremot kan jag posta ett tips om att det går att både förenkla och göra saker snabbare, sen är det upp till dem om de vill göra så eller inte. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar