ANNONS
Annons

Windows fotogalleri klarar inte RAW?

Produkter
(logga in för att koppla)

Canon_60

Medlem
Hej!
Jag har en nyinköpt DSLR ( Canon EOS 60d). När jag för över bilder från kameran till min dator läggs bilderna i Windows fotogalleri. Problemet är att det inte verka klara av bilderna, jag tror det är för att jag fotar i RAW? Ska inte windows klara av det?! Systemet ( alltså windows fotogalleri) laggar och jag tvingas stänga ned det.

OERHÖRT frustrerande! Så, vet någon vad jag bör göra? Finns det andra, bättre sätt att lagra bilderna? ( OBS: Jag har bilderna i datorn bara en kort tid innan jag lägger över dem till bärbar hårddisk, så det är inte mycket bilder på datorn.)

Tacksam för svar!

Varför använda Windows galleri öht? Du kan ju spara bilderna i vilken katalog som helst, och titta på dom med vilket program som helst, så slipper du "bli tvingad" till jobbiga program som är sega och inte funkar som dom ska. Ett tips är att titta på FastStone Image Viewer, http://www.faststone.org/FSViewerDetail.htm, som dessutom är helt gratis!

Varför använda Windows galleri öht? Du kan ju spara bilderna i vilken katalog som helst, och titta på dom med vilket program som helst, så slipper du "bli tvingad" till jobbiga program som är sega och inte funkar som dom ska. Ett tips är att titta på FastStone Image Viewer, http://www.faststone.org/FSViewerDetail.htm, som dessutom är helt gratis!

Om man installerar codecen så kan man även se raw-filernas tumnaglar i utforskaren, utan att starta något annat program.

Super, tack! Gillar särskilt att den klarar att visa s/v-filer som i just svart och vitt.

Min photoshop/Lightroom visa s/v cr2-filer i färg. Något tips på hur man fixar till det?

Jag _tror_ att windows fotogalleri/utforskaren visar den inbädda JPG-som kameran skapat. Har du fotat med en sv/v bildstil så visas denna.

Lightroom och Photoshop däremot läser in din RAW-fil och konverterar den sedan med dina default inställningar och tar inte hänsyn till vilken bildstil som använts.

Jag _tror_ att windows fotogalleri/utforskaren visar den inbädda JPG-som kameran skapat. Har du fotat med en sv/v bildstil så visas denna.

Lightroom och Photoshop däremot läser in din RAW-fil och konverterar den sedan med dina default inställningar och tar inte hänsyn till vilken bildstil som använts.

Aha! Tackar!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar