Annons

Windows 2000/ASP eller Linux/HTML/PHP vilket ska jag välja????

Produkter
(logga in för att koppla)

Bossebarrskog

Aktiv medlem
Skulle registrera en ny domän och fick då frågan om jag vill ha Windows 2000/ASP eller Linux/HTML/PHP .
Nu har jag ingen större koll på vad som är vad och varför. Jag ska ha sidan att lägga upp bilder på som man ska kunna söka med hjälp av olika sökord. typ databas tror jag. och gärna kunna ha en lösenordsskyddad sida som bara speciellt utvalda får komma in på.

Kan någon av er kloka mäniskor förklara vad jag kan tänkas behöva.


Jörgen
 
Använder Linux och PHP. De jämförelser jag har sett med w2k visar på betydligt bättre uptime. Finns även mycket fria PHP-baserade lösningar att ladda hem, för olika ändamål.
 
Alltid Linux/Apache/MySql/PHP (LAMP) för bästa prestanda och uptime.

Min E450 (Sun Enterprise 450) har just nu varit igång i nästan 2.5 år utan omstart. Rätt ok tycker jag...
 
Du skall registera en domän säger du men du menar kanske att du hyr plats på ett webbhotell?

Frågan är vilka möjligheter du i så fall har att administrera och konfigurera webbserver, databashanterare, operativsystem osv.

Jag väljer Linux/Apache i normala fall men är det ett webbhotell så skulle jag först undersöka vilken variant som jag själv har störst kontroll över.

Som tur är så kör jag mina webb- och epostservrar hemma så jag har fullständig kontroll på det hela.
 
Håller med dom andra – Så länge du inte VET att du ska installera någon asp-lösning, välj linux/apache.

Snyggt efternamn förresten :)
 
Om du inte har något speciellt skäl att välja MS Windows eller ASP (som t ex att du behöver använda någon applikaiton som bara fungerar i den miljön) tycker jag att du ska välja Linuxalternativet.

Till de skäl som redan nämnts kan man lägga att det minskar risken för att din webbplats blir oåtkomlig för besökare som använder 'fel' operativsystem eller webbläsare.

Dessutom är det nog enklare för de flesta som inte redan behärskar ASP, att skriva små programsnuttar i PHP om det t ex skulle bli aktuellt att koppla webbplatsen till en databas eller lägga till någon annan typ av funktionalitet. Webbhotell som erbjuder Linux, Apache och PHP brukar också erbjuda databashanteraren MySQL som passar utmärkt för webbtillämpningar. Detta med programmering är kanske inte aktuellt i ditt fall, men det är ju inte någon nackdel att möjligheterna finns om du senare skulle vilja vidareutveckla webbplatsen själv eller med hjälp av en kompis.

Staffan
 
Senast ändrad:
bive skrev:
Alltid Linux/Apache/MySql/PHP (LAMP) för bästa prestanda och uptime.

Min E450 (Sun Enterprise 450) har just nu varit igång i nästan 2.5 år utan omstart. Rätt ok tycker jag...

Min erfarenhet av flerårigt arbete med Sun burkar är att de fungerar bäst med Solaris. Jag har alltid varit GNU-förespråkare och använt Linux alltid när jag kunnat, men gör man bra säkerhetsgenomgång på en Solarisburk och installerar massa verktyg som man är van vid från Linux så får man en mycket trevlig miljö.

Till exempel kör jag Solaris på min brandvägg hemma. Det fungerar superduper.

För övrigt, även om jag själv föredrar Linux så skulle jag ändå rekomendera att man tar reda på exakt vad man vill använda ASP/PHP till. Det kan ju vara så att man har behov av enkelt gästbok eller liknande och då har man kanske någon i familjen/bekanskapskretsen som kan ASP eller PHP. Att köra blint på just Linux för att det är "säkrare" kan vara dumt om man tvingas betala massa konsultarvoden för att någon ska sätta upp det åt en.

Sen finns det också massa fria och färdiga produkter. Bestäm dig vad du vill ha på sidan och kolla ifall det finns och vilket språk det är skrivet i. Då får du ditt svar rätt enkelt.

Jag själv kodar PHP och Java (JSP och servlets) och då är ju Linux självklart val med tanke på min bakgrund.
 
- - - Ironi varning - - -

Härligt att se att fördomarna florerar vilt även här på FS.

Helt plötsligt är alla fotografer kunniga systemarkitekter med mångårig erfarenhet av att utveckla, drifta & supporta olika plattformar.

Nästa gång vi behöver anlita extra konsulter så skall jag söka här på FS istället för de vanliga kanalerna.

- - - Ironi varning - - -
 
Ziden skrev:
- - - Ironi varning - - -

Härligt att se att fördomarna florerar vilt även här på FS.

Helt plötsligt är alla fotografer kunniga systemarkitekter med mångårig erfarenhet av att utveckla, drifta & supporta olika plattformar.

Nästa gång vi behöver anlita extra konsulter så skall jag söka här på FS istället för de vanliga kanalerna.

- - - Ironi varning - - -

??? Jag tror majoriteten av användarna här på fotosidan är amatörfotografer. Det innebär att man har annan profession som sitt yrke. Av det antalet medelmmar som är här skulle det inte förvåna mig ifall det var MÅNGA systemadministratörer/programmerare/vafansomhelst.

Att "ni" "proffsfotografer" ibland får glänsa med era D2X, 1DS MK2, vafansomhelst, sticker inte i våra ögon mer än "det där skulle jag också vilja ha", och då borde det inte vara retligt för dig att folk uttalar sig när någon tema plötsligt motsvarar deras expertis.

/Zoran
Hobby: Fotograf
Yrke: Systemadministratör/programmerare.
 
Zoran,

Jag var medvetet vag i min ironi-formulering.

Jag har jobbat som professionell utvecklare och systemarkitekt sen 1996. Byggt datorer och nätverk för nisch-brancher sedan 1990. Drev en av Stockholms största BBSer på den tiden modem var häftigt.

För att göra mitt inlägg tydligare:

Jag tycker det är fånigt att säga att Windows är sämre och mindre säkert än unix/php då man inte kan ställa en icke färgad diagnos på komponenterna.

Nu är detta ett foto-forum - så jag tror det är bäst att vi "går On-topic" igen :)

Mvh Lazze
 
Jag kör kombinationen Windows, Apache, mySQL och PHP på min server hemma i förrådet. Jag tycker mig se i loggfilerna att i stort sett alla försök till attacker som kommer bygger på svagheter i antingen Linux / Apache eller Windows / IIS. Kombinationen Windows / Apache verkar klara sig bra. Jag har inte särskilt mycket trafik men servern går som tåget.

Så, ska man köra en egen server föreslår jag man väljer det man kan, Windows eller Linux, jag tror inte det spelar så stor roll egentligen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.