Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Wimberly Sidekick + Arca-swiss

Produkter
(logga in för att koppla)

vbg_snake

Aktiv medlem
Hej,

Jag har kollat på ett nytt huvud till mitt stativ. Ett Arca-Swiss B1 samt Wimberly Sidekick för att kunna försörja ett EF 400 2.8 L IS USM.

Detta är dock ett RIKTIGT dyrt alternativ tycker jag.
Någon som förstår sig på vad exakt det är man behöver för huvud för att köra Wimberly Sidekick. Jag ser att wimderly har en egen gimball men denna är också grymt dyr.

http://www.tripodhead.com/products/sidekick-main.cfm

Dom mountar den på sidan där, och jag har inte så bra erfarenhet med gimballs eller kullleder. Hade vart glad fall nån har lite mer information att komma med.

MvH

Martin
 
Ja, jag var nära att investera i ett stativset under försommaren. Det blev dock så att jag reste upp delar av den budgeten..

Jag har förtfarande inte ändrat mig gällande det jag för mina behov har behov av. Då blir det Gitzo Classic 1505 Compact + ArcaSwiss B1G men flip lock (G= giant).

Jag gillar tanken på den större kulstorleken som B1G, även om den vanliga B1 håller i kraft och trygghet.

Jag har också jag funderat över en typ "sidekick" men bromsas hela tiden då den begränsar stativets versibilitet när jag vill fästa huset som i en normal kulled...

Mvh Niclas,
 
Hur som helst så ser man på bilderna att själva Sidekicken är fäst som vanligt i kulans snabbfäste. Så det fungerar nog bra med vilken Arca som helst. Sidekicken lär ju ha en standard Arcaplatta i den änden som skall fästas..

Ser ut som en smart lösning. Kanske inte riktigt lika bra som denna numera klassiska http://www.tripodhead.com/products/wimberley-main.cfm Den är ev att föredra för ett så tungt tele som 400 2,8.

Mvh Niclas,
 
Jo, är det bara Arca som har den typen av sido-snabbfäste eller har Benbo eller de andra kull-ledstillverkarna också sånt? Blir ju inte direkt billigt.

Slutar väl med att man köper deras egna head. Går inte att släpa runt på ett 6kg + 1-2kg kamera på ett vanligt stativ. Känns lite som att det kommer tippa om man inte kör med ett riktigt stort kamerahuvud.

/M
 
Ja, risken är ju att det "dumpar" som det heter. Kan ju slå sönder både det ena och det andra..
Jag själv använder en rättså enkel manfrottokula, många idiotförklarar mig men inget har ju nånsin hänt mig. Bara man passar på så är det inget problem. Men ett 400 2,8 väger ju en hel del mer än ett 500 4.

Jag kommer att nöja mig med B1G kulan när jag investerar.

MVH Niclas,
 
Niclasfoto skrev:
Jag har också jag funderat över en typ "sidekick" men bromsas hela tiden då den begränsar stativets versibilitet när jag vill fästa huset som i en normal kulled...
Det är ju det som är hela poängen med sidekick, att den är snabb att slänga på stativhuvudet när man behöver gimbal, och lika snabb att ta av när man bara vill använda kulan igen.

/Pontus
 
Niclasfoto skrev:
Ser ut som en smart lösning. Kanske inte riktigt lika bra som denna numera klassiska http://www.tripodhead.com/products/wimberley-main.cfm Den är ev att föredra för ett så tungt tele som 400 2,8.
Precis. Det vanliga Wimberley-huvudet är ju konstruerat just för 400mm f/2,8 och 600mm f/4. Att använda sidekick till monstertelet fungerar, men inte alls lika bra. Wimberley själva rekommenderar det stora huvudet. För ett 300mm f/2,8 eller 500mm f/4 är sidekicken nog utmärkt. Far min kör Wimberley original med 500mm f/4 och tycker att den var klart överlägsen sidekicken även med detta.

Har man råd med ett monstertele har man också råd med ett Wimberley. Dumt att snåla på stativdelen tycker jag. Det skulle göra ditt drömobjektiv så mycket mindre användbart.

Vill du ha extrem stabilitet med monstertele skulle jag rekommendera ett gediget videohuvud eller direkt på en bred nivelleringskula, inbyggd i stativet såsom på Berlebach UNI 16 och 26. Men det finns inget alternativ till Wimberley för saker som rör sig.

/Pontus
 
Pongu skrev:
Det är ju det som är hela poängen med sidekick, att den är snabb att slänga på stativhuvudet när man behöver gimbal, och lika snabb att ta av när man bara vill använda kulan igen.

/Pontus


Jojo, men jag tycker att det är bra med så lite ficklande som möjligt.. dessutom så tror jag mig få bilderna utan den.

Mvh Niclas,
 
Ja, jag lär väl köra på ett Wimberlyhuvud och deras riktiga kick. Jag kör just nu ett Manfrotto-stativ som jag kommer uppgradera till ett Gitzo i kolfiber. Ett 400 2.8 väger ju en del, och är inte heller någonting man vill dänga i backen direkt när man mountat. Vad finns det för andra alternativ till att köra kulled samt wimberly?

Någon som har idéer till bra och billiga stativhuvuden? Kulled känns som det rätta, men 4-5000:- för ett sådant + wimberlykick känns sviiiiid i fickan..

Jag hade ett 300 2.8 som jag mountade på ett gitzo monopod och även på mitt manfrotto, men jag vet inte ifall huvudet håller för 400'at riktigt :(

/Martin
 
Det är en mkt betydande skillnad mellan ett 300 2,8 och 400 2,8 i vikt men det i sig är ju ingen nyhet och visst är det hanterbart. Säkert också på frihand till viss del, trots att mångaidiotförklarar den idén!!

Det huvud som känns ok för ett 300 2,8 lär inte duga länge för ett 400 2,8. Det jag har dög åt mitt EF300 2,8 jag en gång hade och med mitt nuvarande 500,a så duger det knappt..

Inget alternativ att spara när du väl skall köpa.

Mitt tips är att angingen vänta och köpa då du känner att det inte svider lika hårt eller helt enkelt köra knäckebröd och satsa nu, om du har möjlighet.

Mvh Niclas,
 
Hej

Full wimberley är kanon, men jag tycker du skall vänta till nya modellen som kommer november. Wimberley är rätt tung, ca 1.6 kg, så om den nya är mindre ochj lättare så är det ett plus bara det inte går ut på stabiliteten.

Från nätet

"Yes, there is a new Wimberley head that has been in the works for over a year. It will be the most superior gimbal-style tripod head on the market. Wait a minute, it already is. I'm not allowed to give you specific details other than to say that it will be lighter and more streamlined as well as more flexible and easier to use."
_________________

"Well, I have been to the mountain and I have seen the beast. It is gorgeous. Shorter, slimmer and lighter. The knobs work very well and lock down nice and tight with minimal effort.
While the current version of the Wimberley Head is awesomly functional and the very best gimbal head on the market, the new head is certainly a very giant step in the evolution of the Wimberley Head."


Annars är faktiskt inte Manfrottos Monopod bracket så dum för de pengarna ca 1400kr med snabbplatta. De jag känner med stora telen (tex Sigma 800 5.6 och Nikon 500mm f/4) som har den är väldigt nöjda Jag har själv testat den och den fungerar bra.http://www.manfrotto.com/page2430.html och fungerar så klart bra på tre bensstativ.

Själv är jag nöjd med kulled Arca B1

MVH

Omar Brännström
 
Wimberly :)

vbg_snake skrev:

Någon som har idéer till bra och billiga stativhuvuden? Kulled känns som det rätta, men 4-5000:- för ett sådant + wimberlykick känns sviiiiid i fickan..
/Martin

Men har du väl provat ett Wimberly så vill du inte ha någe annat :).
300/2,8 funkar ju mycket bra på frihand men med 400/2,8 o 600/4 då är det Wimberly som gäller.
 
Tackar och bugar för svaren. Jag kommer ju att fota rätt mycket rovfågel i flykt, även mycket vadarfåglar i lågvatten. Jag undrar hur lågt jag kan komma med ett stativ, mittenpelaren brukar ju vara en 40cm iaf. Kanske blir som jag körde me mitt 300, ligga i grunt vatten (1cm djupt) eller på tången och fotografera med objektivet liggande. Fast ett stativ är ju mest praktiskt.

Det lutar nog åt att köpa Wimberly's huvud. Får se hur priset blir på det nya huvudet. Då kanske den föregående modellen blir billigare om man har tur. Eller så slopas den helt kanske :(
 
Att komma lågt och gärna vääldigt lågt är för mig oavgjort ett måste!

Därför kommer jag att välja en "Compact",modell ifårn Gitzo. (1505 tex). Till detta en kulled. En wimberley bygger ju som synes en del på höjden.. men kanske ändå bara max 10cm...

Mvh Niclas,
 
Nya Wimberley

Hej

Från Arthur Morris:

"WIMBERLEY ANNOUNCEMENT

Our friends at Wimberley have announced a new Wimberley Head, the Wimberley Head Version II. The new head is scheduled to be released on November 14, 2005. The price will be $595.00 plus shipping and handling. We are expecting an initial order of 12 units. I have not had a chance to test the new head but am thrilled that it will weigh one pound less than the old one and that the knobs are improved for cold weather gripping. I will post an evaluation via Bulletin as soon as I have had a chance to field-test the new head at Bosque.

Here is some info from Wimberley:
The Wimberley Head Version II offers the same stiffness, capacity, and fluid movement of the old version in a more compact and lightweight package. It is (at 3.15 lbs) one pound lighter and about two inches shorter. The head’s redesigned panning base has zero play and the pan locking knob has been moved to the side of the head; this allows the user to easily operate both knobs with the same hand. The new lobed “soft-touch” knobs provide a more comfortable grip and perform better when using gloves. In addition to the above improvements, Wimberley has examined all aspects of the head, tightened the tolerances, and improved friction materials. Our goal has been to make this head functionally and aesthetically better in every way than the old version and competing products. The new head has a built-in Arca-Swiss style quick-release clamp. It is not available without the quick-release. The dovetail on the swing-arm of the new head is Arca-Swiss compatible. This was not true of the old version of the head. Thus, the Wimberley Head Flash Bracket, the one that attached to the swing arm of the old Wimberley head, is not compatible with the new Wimberley Head without the use of an adapter. This adapter (FA-09 Wimberley Head Flash Adapter) should be available by November 14th. The retail price will be $28.00. The new head will use the Module 9; a new flash bracket being developed for the new Wimberley Head. We will do our best to have this module available on or near November 14th. The retail price will be $110.00"


Hälsningar

Omar Brännström
 
Jag kan lägga upp lite bilder på det nya huvudet när jag kommer hem. Prenumererar du på Art Morris' Bulletin Omar? I så fall kan du beställa bilderna också.

/Pontus
 
Hej

Jo, jag har prenumerat från starten av Bulletinen, är riktigt kul att få lite då och då.

Visst är jag intresserat av det nya huvudet.

MVH

Omar Brännström
 
Tusan också... Det måste bli ett sånt... Måste köpa möbler... Nej, jag måste ha ett nytt stativhuvud! Det måste ju flickvännen förstå..? ;-)

/Pontus
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.