Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Westex 6x9 cm

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!
Är det någon som känner till någonting om Westex 6x9 kameror?
Jag har fått en gammal trasig Westex där jag lagat slutaren och står i begrepp att göra provexponeringar.

Vet inte så mycket mer än att "Westex" är ett handelsnamn för Westminster Photographic LTD i London, som använts för en del kameror tillverkade av bland annat tyska Wirgin och Balda Kamerawerk.

Inget mer än att jag själv har en Westex 6x9 bälgkamera i fungerande men kosmiskt dåligt skick. Var ett tag sedan den används men skall nog ta och motionera den lite nu när det börjar bli sommar.

Kan tillägga att det handlar om amatörkameror av "mellanklass" av tyska mått, vilket är rätt bra. 6x6-versionen av "Westex" efter kriget tillverkades av Balda. Jag har goda erfarenheter med en småbildskamera från Balda, en "Baldina" från 30-talet. Kvaliteten är mycket bra, och utfälld låses bälg- och objektivarangemanget bergfast i rätt läge.

Westex 6x6 kanske är en ommärkt version av Balda Baldix/Baldax, som gått via grossisten i London?

http://www.mattdentonphoto.com/cameras/balda_baldix.html

Hej igen!
Tack för informationen.
Min Westex 6x9 cm har ingen annan märkning än "WESTEX".
Objektivet är en Anastigmat 1:6,3. F= 10,5 cm.
Har beställt hem D76 och fix och skall ut och fotografera i helgen hoppas jag.
Skall även provfotografera med men gamla Zeiss Nettar 515/16 6x6 cm.
Skall bli intressant att se resultatet.
Med hälsningar
Sigvard

Jag har en Westex I och en Westex III och bägge har gett mig jättefina bilder. Se till att din kamera kommer till användning!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar