Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Weekend i Barcelona

Produkter
(logga in för att koppla)

PeBro

Aktiv medlem
Reser snart till Barcelona en tors-sön och undrar om det är något man absolut ej bör missa? Reser i familjesällskap, 10 pers. varav en i rullstol varför det bör vara hyfsat lättåtkomligt. Det primära är ej att fota men kameran följer självklart med ändå. Vilka objektiv tar jag med EF 16-35, 24-70, 70-200 och Ext 1.4, kanske alla, vågar man det?

Tacksam för input/ Peter

Tack så hjärtligt Jörgen, jag noterar!

Parc de la Ciutadella - Zoo. Kan det va nåt?

Kanske linbanan som går från hamnen upp på kullen/berget vid os-byn vara något? Heter Montjuic eller nåt sånt om jag inte missminner mig. Borde ju inte vara några problem med rullstol. Ångrar att jag inte åkte den när jag var där...

Fin fin grafitti kring parc cituadella

Parque Guell (Gaudi parken) Har tagit en bild därifrån på okuperade lägenheter om du klickar på min sida

Området nedanför köpcentret Diagonal Mar alldeles längst till vänster på den stora stranden. Kommer inte riktigt ihåg vad det heter, men det är det ballaste stället i Barcelona just nu tycker jag, mycket pampigt och storslaget, ligger ner mot vattnet från mässhallarna, det är mångs som badar där. Det märks att konst och arkitektur står högt i kurs i Barcelona.

Absolut inte La Rambla (värsta sortens turistskit)

Sagrada Familia (också för mycket turister kul att hämsta insperation, men besök då hellre Gaudis hus inne i stan

El Bourne och Barri Gotic området för sköna restauranger och affärer, fina miljöer

Generellt sett händer det väldigt mycket i Barcelona nu, byggs mycket och om man gillar att skildra det på bilder så finns det mycket kontraster gammal-nytt, fattigt-lyxigt, fult-snyggt. Mycket arkitektur. Du bör inte missa Picasso-muséet. Grattis till att du ska åka till Europas skönaste stad, och se till att hålla dig borta från kedjerestauranger och ramblan :)

Jag slutar aldrig förundras över all hjälpsamhet här på Fs, stort tack ska ni alla ha!
Parque Guell, törs man besöka den med hela utrustningen, såg lite ruffigt ut i din bild Lars?

Mvh / Peter

PeBro skrev:
Parque Guell, törs man besöka den med hela utrustningen, såg lite ruffigt ut i din bild Lars?

Parken är lugn, bra utsikt över stan, bilden är tagen från parken inte i. Barcelona är fantastiskt, ser fram emot att ta del av dina bilder sedan :)

Behöver man vara extra försiktig i någon del av staden eller räcker det med sunt förnuft, man vill ju gärna behålla utrustningen?
Hur skulle ni göra, ta med alla objektiv eller begränsa sig till ett eller två?

Mvh / Peter

Jag var i barcelona för ett par år sedan tillsammans med en kompis som växt upp där. Enligt honom var vissa delar av La Rambla fram till för bara några år sedan väldigt osäkert och man ska väl även nu var lite försiktig med var man går sent på kvällen (och nu talar vi om gator mitt inne i stan).
Med honom som guide gick vi runt på en del bakgator och besökte en del trevliga ställen på kvällen (inte de vanliga turistfällorna). Det var trevligt men jag skulle nog inte gått runt på en del av gatorna ensam och inte utan guide (särskilt inte med en dyr kamera), risken är att man hamnar på "fel" gata av misstag och det vill man inte som turist (i Barcelona sticker man ju dessutom ut ur mängden om man som jag är vinterblek svensk).

Å andra sidan gäller väl det de flesta städer, Barcelona är nog inte annorlunda än andra storstäder.

Barcelona är säkert farligare än Stockholm statistiskt sett. Som föregående sa är det lite skumma kvarter lite här och där från ramblan ner till vänster mot hamnen, men det har städats upp de senaste åren. Det som räknades som skumma kvarter är numera hippa kvarter med coola restauranger och gallerier, men jag har aldrig råkat ut för något och det känns absolut inte osäkrare än tex sthlm, det står och hänger lite illegala immigranter i de gamla stadsdelarna brevid ramblan på kvällen som sägs kunna råna, men som sagt om du bara klär dig lite hyffsat (ej karta, magpåse runt midjan, virrig blick :) så bör du vara säker. Att kunna stoppa ner kameran i en väska som inte ser ut som stans fotoväska kan ju vara en idé. Som sagt känns Barcelona anorlunda nu än för några år sedan, det är mycket expansivt och det känns som de satsar mycket på uppfräshning och ordning a la NY.

Tack så hjärtligt Tobias & Lars! Att jag ska ha så svårt för att bestämma mig, tar jag inte med alla tre objektiv ångrar jag mig säkert. Å andra sidan blir det mindre att bära med ex.vis enbart EF 24-70 och mindre uppseendeveckande, hmm, svårt (om än kärt) beslut ;)

Mvh / Peter

Kul!
Barcelona är en toppenstad. Håll dig borta från La Rambla, där finns det enbart turistfällor. Jag gillade de gotiska kvarteren jättemycket.
Sagrada Familia är väl värt ett besök även om det är mycket turister där. Fantastisk arkitektur.

Jag har ett album med lite bilder från Barcelona som man kan titta på här:
http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=103854

Känner flera (3st för att vara exakt) som råkat ut för det klassiska knepet med att bli påsprutad med vatten/ketchup eller träffad av 'fågelskit' varvid en eller flera 'hjälpsamma' personer tillströmmar för att 'hjälpa' en att torka bort det. Då ska man veta vad klockan är slagen och att man håller på att bli avplockad väl valda delar av ens ägodelar.
Dessa tricks utförs förstås inte bara i Barcelona, men de tycks vara speciellt populära bland ficktjuvarna där.
Skit i fågelskiten/vattnet/ketchupen och håll i grejerna!
Men var inte för paranoid - bara vaksam och förberedd. Barcelona är värt öppna korpgluggar!

Ta med något vidvinkligt då det finns husfasader och interiörer som är speciella. Sagrada famiglia må vara full av turister, men den är unik och bör ej missas.

Tack alla hjälpsamma, det ska bli riktigt spännande att ströva runt i staden, vi får se hur mycket vi hinner med av alla fina tips. Förhoppningsvis får jag med mig några bilder hem som tål att visas upp ;)

Mvh / Peter

Beviset

Nu kan jag instämma, Barcelona är verkligen en toppenstad! Vi hann med att se bl.a La Rambla med La Boqueria, Casa Batllo, La Pedrera, La Segrada Familia, Parc Gûell, Parc de la Ciutadella, Gothic Quarter mm, mm. Bara trevligt inga missöden, bortsett från ömma fötter!
Har satt ihop ett collage...

Mvh / Peter

Bilagor

• mt9k4564-colage-web-small.jpg
    mt9k4564-colage-web-small.jpg
    74.1 KB · Visningar: 151
Var i Barcelona i våras och kan bara gratulera till att du har valt ett utmärkt resmål. Upprepar inga tips som redan nämnts i tråden.

La Rambla är ett riktigt turiststråk där restaurangerna skall undvikas men det finns mycket möjligheter till gatufotografering. Här ligger också saluhallen, La Boqueria som är ett måste för alla matintresserade.

Moderna museet eller MACBA gillade jag nog mest av de sevärdheter jag besökte, en underbar byggnad och mycket intressant konst. Fotografi fanns också en hel del.

Uppe på berget Montjuic ligger en gammal fästning med riktiga kanoner. Ett intresant Miromuseeum finns också där.

Här är några av de bilder jag tog.

http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=114703

Var in och kikade på ditt album Martin, såg något jag kände igen!

Mvh / Peter

Bilagor

• mt9k4601-web-small.jpg
    mt9k4601-web-small.jpg
    80.5 KB · Visningar: 146
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar