Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Webdesigner, kan någon tipsa?

Produkter
(logga in för att koppla)
MWPhoto skrev:
Alltsa, eftersom jag inte har erfarenhet av detta sa vet jag inte exakt vad som ar bast, det ar darfor jag fragar. Jag vill att kunden ska kunna precisera mycket exakt vad de vill kopa. Kanske det fungerar med att bocka for i en omfattande tabell som sedan genererar ett email till mig. Hur kan sedan betalningen ga till pa ett enkelt vis? Kanske jag anvander fel ordval nar jag sager "webhandel"?

Nagonting istil med www.estethia.com ar ok for mig. Dar kan man aven gora bokningar och logga in som kund for privat atkomst.
Det jag behover ar ocksa ett satt att bestalla varor. Hur kan betalningen ga till?

I en hel del program kan man ju generera hemsidor automatiskt och i de flesta fall kan man får filnamnet utskrivet under bilden också. Om du namnger dina bilder på ett bra sätt så har du löst första frågan. Kunden anger helt enkelt filnamnet/en i sitt mail.

Gör en vanlig presentationssida där du även lägger in din mailadress och andra kontaktuppgifter som du vill ska vara tillgängliga så kan kunderna själva kontakta dig. Angående betalning är jag på intet sätt rätt man att råda men faktura funkar väl?

Detta är en så enkel operation så om du inte själv kan sånt här så har du säkert en "grannens unge" eller något i din närkrets som kan hjälpa dig.

Problematiken med en sådan lösning är att det blir lite jobbigare att uppdatera sidan men med en genomtänkt grunddesign kan man göra så att man bara tankar upp ett nytt automatgenererat bildmtrl och låter resten av sidan vara intakt varje gång man vill ändra bilder/lägga till bilder.

Mvh
Jerry

Senast ändrad:
MWPhoto skrev:
Alltsa, eftersom jag inte har erfarenhet av detta sa vet jag inte exakt vad som ar bast, det ar darfor jag fragar. Jag vill att kunden ska kunna precisera mycket exakt vad de vill kopa. Kanske det fungerar med att bocka for i en omfattande tabell som sedan genererar ett email till mig. Hur kan sedan betalningen ga till pa ett enkelt vis? Kanske jag anvander fel ordval nar jag sager "webhandel"?

Nagonting istil med www.estethia.com ar ok for mig. Dar kan man aven gora bokningar och logga in som kund for privat atkomst.
Det jag behover ar ocksa ett satt att bestalla varor. Hur kan betalningen ga till?

Vad är det du ska sälja? Tjänster eller produkter? Var finns dina kunder? Lokalt, nationellt, internationellt? Är dina kunder privata eller företag?

Per.

Ska salja produkter och tjanster. Kunderna finns lokalt inom sverige och ar privata i de flesta fall. Det ar inte bilder jag ska salja, i alla fall inte pa det sattet. Saljer jag bidler sa ingar de i en tjanst.
Later detta flummigt....hmmmm

MWPhoto skrev:

Later detta flummigt....hmmmm

Japp!

Om du inte kan beskriva det därför att du är rädd att någon ska stjäla idén är det väl OK, men om du inte kan beskriva det enkelt på webben sedan, lär du inte få några kunder.

Men i alla fall. Det finns enkla metoder för betalning från privatpersoner; plus- eller och bankgiro före/efter/vid leverans är väl det enklaste. PayPal kan kanske vara ett alternativ också.

Per.

MWPhoto skrev:

Hej det du pratar om finns i det nya Adobe Acrobat, man gör en pdf som man lägger utt på sidan, her kan man fylla i sina upplysningar och önsker efter ett skema som du gjort och trycka submit, derefter skickas den till din mail, en order:)
Der kan man också evt. använda E- leg

Per, snalla bry dig inte om ifall jag far kunder eller inte, det blir min huvudverk. Jag vill inte diskutera i detalj mina planer, acceptera det.

Jag kan uttrycka mig i tal och skrift inom de omraden jag anser mig utbildad. Detta med att bygga upp en websida ar inte min starka sida. Jag har och kommer att kunna beskriva min affarside och vad mitt "mission" kommer att bli.

Tack Ralf och Mads!

Hej!

Titta in på www.clikpic.com

Dom har "färdiga" sidor designade för fotografer.
Många olika layouts att välja mellan, och möjlighet att göra personliga inställningar.
Nya inställningsmöjligheter installerades förra veckan...och fler kommer till sommaren.

Möjlighet att koppla upp sig till paypal.

Prova 7 dagar utan kostnad!

mvh Peter

Ta kontakt med Stina Deurell här på fotosidan. Hon håller på med webdesign.
Vet inte vad det kostar men det kostar ju inget att fråga:)

MWPhoto skrev:
Per, snalla bry dig inte om ifall jag far kunder eller inte, det blir min huvudverk. Jag vill inte diskutera i detalj mina planer, acceptera det.

Jag kan uttrycka mig i tal och skrift inom de omraden jag anser mig utbildad. Detta med att bygga upp en websida ar inte min starka sida. Jag har och kommer att kunna beskriva min affarside och vad mitt "mission" kommer att bli.

Jag tror dig, och inser att du inte kan diskutera planerna. Men då måste du också acceptera att råden blir litet flummiga.

Per.

Den där såg ju inte direkt lovande ut. En svart sida med bara adressuppgifter, och sen poppar ett helt nytt fönster upp med den "riktiga" websidan. Jag får vibbar om överdesignade websidor med mycket yta och lite innehåll.

Jag tycker att man ska undvika för mycket visslor och bjällror på en websida. Innehållet är viktigast, och presentationen av innehållet ska vara så enkel som möjlig. Undvik flashanimationer och javascript.
Det känns bara irriterande att behöva vada igenom sånt när man kommer till en websida första gången.

"Jag behöver inte den typen av svar. Försök istället sätta er in i situationen lite bättre. Jag vill öppna en sida och det skulle i så fall vara första gången jag driver egen firma. Att man ska behöva satsa de pengarna är något jag tror är skitsnack"

Lugna dej ett par hack. Du har minst sagt lämnat en luddig kravspec. Jag har jobbat med luddiga kravspecar (och andra taskigt förberedda självmordsprojekt med databaser och webbprogrammering) i något tiotal år, så jag snackar inte SKIT när jag påstår att du behöver betala för en bra produkt som *stämmer* med din verksamhet idag och imorgon.

Bluesman skrev:
"Jag behöver inte den typen av svar. Försök istället sätta er in i situationen lite bättre. Jag vill öppna en sida och det skulle i så fall vara första gången jag driver egen firma. Att man ska behöva satsa de pengarna är något jag tror är skitsnack"

Lugna dej ett par hack. Du har minst sagt lämnat en luddig kravspec. Jag har jobbat med luddiga kravspecar (och andra taskigt förberedda självmordsprojekt med databaser och webbprogrammering) i något tiotal år, så jag snackar inte SKIT när jag påstår att du behöver betala för en bra produkt som *stämmer* med din verksamhet idag och imorgon.

Visst, men hur många småföretagare som startar sin första firma tror du lägger 50 till 100 tusen kr på en websida? Kanske du vet förresten.

Ja, det var just det du inte nämnde till en början, Du nämnde "seriös", "professionell", "skräddarsydd", "webbhandel" och andra "sexiga" ord. Jag trodde då - på grundval av vad DU lämnat för uppgifter innan jag postade mitt första svar - att det var fråga om en seriös och proffsig satsning, och skrev mitt svar i den belysningen. Hade väl fel då, no offense i så fall. Men det innebär fortfarande inte att jag pratar SKIT.

/R

Oj, det här var en aggresiv tråd. Själv är jag en såndär hemsk skolungdom som man tydligen inte ska ge jobb, så jag borde kanske inte uttala mig. (Trots att jag drivit ett antal företag framgångsrikt under min skoltid...)

Jag vill tipsa dig om ett system som heter Joomla!

Joomla är ett gratis publiceringsystem för webben (OpenSource), vilket gör att du bara behöver någon som kan ta fram en anpassad layout som passar dina behov och installera de komponenter du behöver, resten gör du själv.

Själv skulle jag kunna ordna det om jag bara hade tid, men sista terminen på mitt gymnasium är för tuff för att jag skulle kunna ordna det inom en OK tidsram. Mitt råd är därför att leta upp någon, kanske på Joomla!-forumet som kan skapa en bra layout och installera rätt komponenter. Borde inte handla om allt för många timmars konsulttid.

Joomla!s officiella webb:
http://www.joomla.org/

Det officiella Svenska forumet för kommersiell hjälp med Joomla!-utveckling.
http://forum.joomla.org/index.php?board=308.0

Senast ändrad:
tänkte bara säga att det finns garanterat många skolungdomar på it eller media gymnasium som kan php och mysql bra och kan bygga en skräddarsydd hemsida för lite billigare pengar än ett webdesignsföretag. UF företag finns det gott om, hör med någon gymnasieskola i närheten, lovar att det finns någon, har flera i min klass som håller på med sånt där och det är snygga hemsidor...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar