Annons

Webdesigner, kan någon tipsa?

Produkter
(logga in för att koppla)

MWPhoto

Aktiv medlem
Hej!
Behöver hjälp med något som jag inte vet ett skvatt om.

Vill öppna en professionell/seriös websida där jag ska presentera mig och mina bilder. Även webhandel skall inkluderas.

Hur hanteras support av sidan?

Skulle gärna vilja ha möjlighet att själv lägga till/ta bort bilder ur album på ett enkelt sätt.

Vill gärna ha möjlighet att lägga upp album för kunder som där kan göra urval.

Ja, det finns miljoner frågor, men kan börja så här.

Tack

SohoLaunch kanske är något för dig om du inte vill betala dyra pengar för en helt skräddarsydd hemsida. Finns säkert fler alternativ om du googlar.

lastrand skrev:
SohoLaunch kanske är något för dig om du inte vill betala dyra pengar för en helt skräddarsydd hemsida. Finns säkert fler alternativ om du googlar.
Tack Leif, jag ska kolla den direkt, men förmodligen vill jag ha en skräddarsydd sida och får vara beredd att betala för det.

Mellan fyra ögon tror jag också att en skräddarsydd sida är det bästa (och snyggaste) alternativet om du är villig att lätta på lädret och hittar någon som kan sin PHP. ;-)

lastrand skrev:
Mellan fyra ögon tror jag också att en skräddarsydd sida är det bästa (och snyggaste) alternativet om du är villig att lätta på lädret och hittar någon som kan sin PHP. ;-)

Hehe, med enbart PHP kommer man ju inte långt. PHP hanterar ju "bara" logiken bakom skalet.

Nej personen måste vara kunnig inom:

- Formöga och gränssnitt, koll på hur en kommersiell site byggs och hur design används med hänsyn till standarder, användarvänlighet etc.

- CSS, för att hantera layout och text.

- Skriptspråk (PHP eller ASP.NET).

- Databasdesign (MySQL, PostgreSQL eller MS SQL Server).

- Säkerhetstänk (e-handel med kontokort?).

Bonus är väl också om personen har erfarenhet av att bygga extra funktionalitet för dig som ska hantera innehållet på siten, typ ett enklare CMS (Content Management System). Det ska vara enkelt att lägga till bilder, ändra priser, hantera ordrar mm.

- Webbhotellet ska tillåta kommersiell verksamhet samt att du bör ha ditt domännamn både som .se och .com. Jag skulle nog försöka ha enbart företagsnamnet i domännamnet och inget annat krångel.

Kostnad? 3 månaders arbete för en person är nog ganska rimligt. Tänk på att ha en redig bild framför dig hur du vill ha det. Det är du som tar fram specifikationerna och är något feltänkt eller inte genomtänkt kommer tiden dra iväg.

Bara mina små tankar :)

Där kom mycket matnyttig info Joel! tack.
Men tre månaders arbete...har inte tänkt pynta 60+ tusen kr för en websida.
Jag kanske måste börja med frågan, vad kan ett exempel på en website kosta?

Tja...you get what you pay for. Grannens grabb må hacka ihop en sida på en kvart och en sajt på en kväll (för ett par hundringar i näven), men vi pratar om betydligt större system här, med betydligt fler variabler och större komplexitet - och därmed arbetstimmar. Lycka till, och hoppas du hittar nån som gör den perfekta sajten till en rimlig kostnad - och 60 Kkr är rimligt för en kommersiell sajt med dina önskemål. Avdragsgillt, varenda spänn, dessutom.

/R

Jag behöver inte den typen av svar. Försök istället sätta er in i situationen lite bättre. Jag vill öppna en sida och det skulle i så fall vara första gången jag driver egen firma. Att man ska behöva satsa de pengarna är något jag tror är skitsnack. Istället för att tro det är ett medelstort etablerat företag som ska skaffa websida så försök tänk er in i min situation.
När jag säger webhandel så talar jag inte om mer försäljning än kanske 4 artiklar per månad.
Om man tycker jag kommit med för lite info så ta inget för givet utan fråga om mer detaljer istället tack.
Jag har inte talat om att betala några hundringar, utan låt säga...vad får man för mellan 5 och 10000kr?

Senast ändrad:
MWPhoto skrev:
Jag behöver inte den typen av svar. Försök istället sätta er in i situationen lite bättre. Jag vill öppna en sida och det skulle i så fall vara första gången jag driver egen firma. Att man ska behöva satsa de pengarna är något jag tror är skitsnack. Istället för att tro det är ett medelstort etablerat företag som ska skaffa websida så försök tänk er in i min situation.
När jag säger webhandel så talar jag inte om mer försäljning än kanske 4 artiklar per månad.
Om man tycker jag kommit med för lite info så ta inget för givet utan fråga om mer detaljer istället tack.
Jag har inte talat om att betala några hundringar, utan låt säga...vad får man för mellan 5 och 10000kr?

Har du kikar på www.livebooks.com som någon föreslog längre upp i tråden. Dom har ju grunderna för en proffesionell hemsida som du tillsammans med dom designar så den blir helt unik. Man behöver ju inte uppfinna hjulet varje gång man ska starta en site. :)

Freddie, jag satt just tre timmar med Soholaunch men det känns trögjobbat.
Ska kika på livebooks i morgon. Tack :)

Mats,

En bra början är att leta reda på en sajt som ungefär motsvarar din bild av hur du vill att din sajt ska se ut. Det spelar ingen roll inom vilken bransch sajtexemplet är.

När du har ett sådant exempel att visa, är det väldigt mycket lättare att diskutera hur du kan få till din egen sajt.

Med mycket låg försäljningsvolym så skulle jag, om jag var i dina kläder, helt enkelt satsa på att kunder skickar in (eller ringer in) sina beställningar. E-post duger fint. Faktura duger normalt också bra, företag emellan. Krångla inte till det, om du inte har en volym som gör att det lönar sig.

Bara mina två öre.

Per.

MWPhoto skrev:

Tyvärr är det inte något skitsnack. Lekmännen tror att man hackar ihop en sida på ett par dagar men ska sidan ha lite dynamik och vara någorlunda editeringsbar så är ett bra riktmärke minst en månads arbete. Är det som i ditt fall dessutom en handelsplats som i sin tur kräver lite säkerhet och lite mer dynamik så är 3 månader inte alls orimligt. Att du sedan inte tänker sälja mer än ett par artiklar i månaden gör ju inte sidan enklare att göra. Själva finessen med en dator är just att när man väl skrivit ett program så kan programmet hantera en massa arbete automatiskt på kort tid. Att användaren väljer att inte låta programmet arbeta gör ju inte programmet lättare att skriva...Du ber väl inte snickaren slå av på priset bara för att du sätter en stol istället för ett helt möblemang i köket?

För 5-10 ska du nog istället sikta in dig på någon färdig lösning och försöka ändra den till ditt eget behov i den mån det går. För 5k får man inte stort mer än en hårdkodad htmlsida om man vill ha helt egen design.

Sen som någon skrev lite längre upp. Det är MYCKET viktigt att du har en väl genomtänkt idé och bra exempel och kravbeskrivningar på vad du vill ha gjort. Annars blir det mycket lätt missförstånd och priset springer snabbt iväg till det dubbla.

Mvh
Jerka

Edit: I praktiken springer kanske inte priset iväg MEN antingen slutar det med hårda ord och i värsta fall domstol ELLER så slutar det med att du har en sida du inte ville ha och har fått betala en hel massa sköna sekiner för den.

Senast ändrad:
köpa färdig, standardiserad lösning är det enda rimliga för de pengarna. då kanske det finns ett par tusenlappar kvar till formgivning/css/grafik.

om en programmerare/designer ska uppfinna ett hjul på nytt lär de inte komma lång på en å en halv vecka eller vad det kan bli.

Gutta skrev:
Tyvärr är det inte något skitsnack. Lekmännen tror att man hackar ihop en sida på ett par dagar men ska sidan ha lite dynamik och vara någorlunda editeringsbar så är ett bra riktmärke minst en månads arbete. Är det som i ditt fall dessutom en handelsplats som i sin tur kräver lite säkerhet och lite mer dynamik så är 3 månader inte alls orimligt. Att du sedan inte tänker sälja mer än ett par artiklar i månaden gör ju inte sidan enklare att göra. Själva finessen med en dator är just att när man väl skrivit ett program så kan programmet hantera en massa arbete automatiskt på kort tid. Att användaren väljer att inte låta programmet arbeta gör ju inte programmet lättare att skriva...Du ber väl inte snickaren slå av på priset bara för att du sätter en stol istället för ett helt möblemang i köket?

För 5-10 ska du nog istället sikta in dig på någon färdig lösning och försöka ändra den till ditt eget behov i den mån det går. För 5k får man inte stort mer än en hårdkodad htmlsida om man vill ha helt egen design.

Sen som någon skrev lite längre upp. Det är MYCKET viktigt att du har en väl genomtänkt idé och bra exempel och kravbeskrivningar på vad du vill ha gjort. Annars blir det mycket lätt missförstånd och priset springer snabbt iväg till det dubbla.

Mvh
Jerka

Edit: I praktiken springer kanske inte priset iväg MEN antingen slutar det med hårda ord och i värsta fall domstol ELLER så slutar det med att du har en sida du inte ville ha och har fått betala en hel massa sköna sekiner för den.

Men det det tillhör väl inte vanligheterna att någon sitter och "hackar" ihop en sida från grunden vid varje tillfälle. Dom flesta företag erbjuder ju naturligtvis en "bas" att utgå ifrån som dom har använt på tidigare kunder och sedan lägger ett individuellt grafiskt gränssnitt på detta.

Mitt förslag är som sagt ett företag som Livebook och att undvika skolungdomar som tycekr ett sådant här projekt är roligt den första månaden för en billig penning för att sedan ruttna totalt på det...vilket resulterar i att ingenting blir gjort.

Ok, men kan nagon tipsa mig om en bra webdesigner?
Kikat lite pa livebooks nu och det ser bra ut och jag har fragat dem om de kan erbjuda en "webhandel" som fungerar for lite mer komplicerade ting an fotografier.

MWPhoto skrev:
Kikat lite pa livebooks nu och det ser bra ut och jag har fragat dem om de kan erbjuda en "webhandel" som fungerar for lite mer komplicerade ting an fotografier.

Behöver du en webbhandel, då? Längre upp i tråden gissade du på 4 transaktioner / mån, om jag inte missminner mig.

Per.

MWPhoto skrev:

www.jahnson.com

Lars Jahnson känner jag sedan länge och är duktig, snabb och pålitlig.

Kolla med honom om han har tid - hälsa från mig :)

Freddie skrev:
Men det det tillhör väl inte vanligheterna att någon sitter och "hackar" ihop en sida från grunden vid varje tillfälle. Dom flesta företag erbjuder ju naturligtvis en "bas" att utgå ifrån som dom har använt på tidigare kunder och sedan lägger ett individuellt grafiskt gränssnitt på detta.

ABSOLUT. Men då är sidan inte skräddarsydd heller.

Mitt förslag är som sagt ett företag som Livebook och att undvika skolungdomar som tycekr ett sådant här projekt är roligt den första månaden för en billig penning för att sedan ruttna totalt på det...vilket resulterar i att ingenting blir gjort.

Håller helt med dig. Strömgrens förslag längre upp är också sunt. Då får man chansen att se om ens affärside håller och när pengarna börjar trilla in(om de nu gör det) så kan man börja fundera på egna lösningar som passar ens behov perfekt.

Mvh
Jerka

Senast ändrad:
Alltsa, eftersom jag inte har erfarenhet av detta sa vet jag inte exakt vad som ar bast, det ar darfor jag fragar. Jag vill att kunden ska kunna precisera mycket exakt vad de vill kopa. Kanske det fungerar med att bocka for i en omfattande tabell som sedan genererar ett email till mig. Hur kan sedan betalningen ga till pa ett enkelt vis? Kanske jag anvander fel ordval nar jag sager "webhandel"?

Nagonting istil med www.estethia.com ar ok for mig. Dar kan man aven gora bokningar och logga in som kund for privat atkomst.
Det jag behover ar ocksa ett satt att bestalla varor. Hur kan betalningen ga till?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar