** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Webbsida (typ Picturo) för bildförsäljning?

Produkter
(logga in för att koppla)
Och den som KUNDE bygga själv ...

om någon bygger så kanske ni är villiga att sälja till en engångskostnad??! Letar förtvivlat själv men har inga kunskaper om att bygga själv. Det är ju just det att man inte VET om och hur mycket man kommer kunna sälja. I mitt fall är det i allra högsta grad ett "sidoprojekt" som kanske kanske kan växa och då har man inte råd med fasta kostnader på flera hundra i månaden. Snacka om att gå back då ... så snälla rara, om någon bygger, kontakta gärna mig =)
Ha en fin dag!

imagedesk

Imagedesk verkar vara bra.
Jag skall försöka att sälja mina bilder i första hand via http://www.mostphotos.com och får jag igång försäljningen där och den muntliga försäljningen så kommer jag att hoppa på Imagedesk... jag har bokmärk adressen så jag återkommer. :)

Jag har nyligen köpt applikationen Pixaria som diskuterats tidigare i denna tråd: http://www.pixaria.com/

Den kostar cirka 1 300 kronor och man behöver utöver det ett ganska rymligt webbhotell med en linuxinstallation, databaser och php som kan köras utan "safe mode".

Det finns två hakar. Dels är den på engelska och dels så krävs det en hel del jobb och bök för att installera den. Själv har jag suttit i en hel vecka i sträck för att fixa till min egen version. Mest tid har allt översättande tagit. Det är ett jäkla jobb rent ut sagt.

Men jag är ändå väldigt nöjd nu när jag mer eller mindre är färdig. Nu ska jag bara fylla på med bilder också! :)

Ta en titt förresten: www.masterpix.se

/Joakim

Tycker mostphotos.com verkar riktigt trevlig. I alla fall idéen, hur tjänsten är vet jag inte då jag inte har provat själv (än). Men en motsvarande tjänst hade ju varit riktigt trevlig om Fotosidan.se kunde tillhandahålla den. Skulle vara trevligt att kunna få bilderna skickade hem på papper också.

Pixaria/Masterpix

Joakim!
Jag tjuvtittar på din användning av Pixaria.
det går väldigt långsamt, är det typiskt applikationen eller den server Du använder?

Har Du förändrat layouten? Kan man förändra layouten?

/Christer

midicart

Hej,

Jag använder mig sedan en tid tillbaks av midicart från coxco.se som jag köpte för 995:- lade den på webhotell från one.se och den fungerade direkt. enkelt admin gränsnitt för att lägga till nya produkter.. sen kan man ju ändra gränsnittet efter egen förmåga och kodkunskaper..

så här blev min sajt www.konstfotografen.se

/Pontus Arvåsen

Gratis träsket...

Har traskat runt lite i gratis träsket nu och hittat något som jag tycker funkar super och är helt gratis. I grunden så använder jag mig av ett system som heter joomla.hittas på http://www.joomla.com/.

Sedan ett tillläg (eller komponent som det heter i den världen) som heter Virtuemart. Tod ca en vecka inefektiv tid att få ihop.Nu har jag en egen gratis webshop som funkar super. Har lagt allt på one.com. Där jag har mina servrar.Helt gratis och ganska enkelt.

Har moddat liiite själv för att få det exakt som jag vill.Det bästa med detta är att man kan sälja bilderna för download med. Finns det inte så många andra lösningar som tillhanda håller.Färdiga kopplingar til paypal och sådant. När en kund lägger en order så skickar paypal info till din site när det betalt, och din site skickar ett download e-post till kunden. Super najs!

oops

jag skrev visst fel. menade www.one.com det är ett webbhotel där du köper plats för att lägga upp din hemsida. du kan även enkelt beställa domännamn.. har fungerat mycket bra för mig men det finns säkert tusen andra webbhotell som är lika bra eller bättre.. eller sämre :)

Jag testar imagedesk nu. Kanske vore det ngt också för mig.

Känner bara inte att jag kom igång på en gång med imagedesk. Önskar att den var lite mer intuitiv också för datanördar som mig 8)

Sådana siter är tämligen avancerade och jag tror knappast att jag har tid eller möjlighet att snickra det som krävs för att individualisera siten.

Märks absolut att man inte är rikigt med i tekniktiden...

MVH Niclas,

Hej och hå!

Jag har funderingar på att skaffa ett system till mitt företag.
http://www.pixaria.com/ tittade ja på och gillade det , men min fråga är hur funkar betalning vid försälning till företag? Jag antar att dem inte vill betala via paypal. Jag vill ju kunna skicka faktura.

Sen till andra frågan: Måste jag ha alla bilder i fullformat på webservern? det lär ju ta bra mycket plats.

Kan inte ni som använder liknande typer av system skriva av er lite?

MVH Billy

Denna tråd är intressant för mig då jag letar efter en plats att sälja mina foton på online. Imagedesk är den sida som ser mest attraktiv ut helt klart (för mig i alla fall), och jag har inget emot att betala lite för tjänsten. Gillar verkligen upplägget efter att ha lekt lite med det nu.

Det som känns osäkert dock är hur själva betalningen skulle gå till. De har en eShop modul som låter helt suverän men tyvärr måste man ju ha ett registrerat företag för att kunna använda sig av det. Så mitt stora frågetecken är hur tar man betalt för bilderna man säljer egentligen? Skickar ut fakturor manuellt? Om man inte har ett företag utan är en hobby fotograf som jag hur ska man egentligen gå tillväga med att fakturera eventuella köpare?

Kan tillägga att jag av misstag (fråga inte) uppgraderade mitt imagedesk konto med eShop modul till en kostnad av 1500kr/kvartal tidigare idag. Hoppas att det går att rätta till först av allt innan jag "går vidare" ;)

danieljansson skrev:
Denna tråd är intressant för mig då jag letar efter en plats att sälja mina foton på online. Imagedesk är den sida som ser mest attraktiv ut helt klart (för mig i alla fall), och jag har inget emot att betala lite för tjänsten. Gillar verkligen upplägget efter att ha lekt lite med det nu.

Det som känns osäkert dock är hur själva betalningen skulle gå till. De har en eShop modul som låter helt suverän men tyvärr måste man ju ha ett registrerat företag för att kunna använda sig av det. Så mitt stora frågetecken är hur tar man betalt för bilderna man säljer egentligen? Skickar ut fakturor manuellt? Om man inte har ett företag utan är en hobby fotograf som jag hur ska man egentligen gå tillväga med att fakturera eventuella köpare?

Kan tillägga att jag av misstag (fråga inte) uppgraderade mitt imagedesk konto med eShop modul till en kostnad av 1500kr/kvartal tidigare idag. Hoppas att det går att rätta till först av allt innan jag "går vidare" ;)

Jag fixar det nu på kvällen så det är lugnt. :)

Du behöver inte ta betalt via eModulen utan du kan använda Imagedesk och sälja bilder ändå. Du får hela tiden info om nya ordrar och sen kan du tex låta frilansfinans.se fakturera åt dig.

elmfeldt skrev:
Jag fixar det nu på kvällen så det är lugnt. :)

Du behöver inte ta betalt via eModulen utan du kan använda Imagedesk och sälja bilder ändå. Du får hela tiden info om nya ordrar och sen kan du tex låta frilansfinans.se fakturera åt dig.

Tack för det snabba svaret David! Pheew en sten lyftes från mitt hjärta nu vart lite oroad ett tag över mitt misstag.

Ska ta mig en titt på sidan du rekommenderade tack för tipset =)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar