ANNONS
Annons

Webbsida (typ Picturo) för bildförsäljning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Liax

Aktiv medlem
Jag och en fotokollega som plåtar på frilansbasis börjar få en hel del bilder som vi skulle vilja lägga ut i en sökbar och kategoriseringsbar bilddatabas. Upplägget ska med andra ord fungera som hos en bildbyrå med möjligheten för kunderna att söka fram bilder som är sparade i kategorier och med nyckelord. www.picturo.se är ett exempel på hur vi tänker oss det hela.

Frågan är bara var och hur man får tag i en sådan applikation utan att ruinera sig fullständigt. Är det någon som har några värdefulla tips i sammanhanget.

/Joakim

viktor1623 skrev:
Programmet Coppermine körs i PHP/MySql och är gratis men kräver en del kunskap om webbdesign/teknik om man ska få det precis som man vill ha det.

http://coppermine-gallery.net/

/Viktor

Tack för ditt svar Viktor. Har sett det där tidigare, men jag tycker det verkar vara så rörigt och oproffsigt. Fast det kanske man kan ordna själv.

/Joakim

Liax skrev:
Tack för ditt svar Viktor. Har sett det där tidigare, men jag tycker det verkar vara så rörigt och oproffsigt. Fast det kanske man kan ordna själv.

/Joakim

Jo, oproffsigt blir det lätt. Ska man verkligen satsa på ett eget bildarkiv i C-mine gäller det att göra en egen mall och lägga in allt precis som man vill ha det. Har själv ett sådant projekt på gång men det vilar just nu.

/Viktor

Vad vill man göra ?
Bara visa upp bilderna eller ha en liten handelsplats också där kunder kan köpa bilder direkt ?
Vill man sälja digitala bilder,"pappersbilder" eller både och ?

Varför jag undrar är för att jag har samma "problem" själv. Jag jobbar på en lösning fast den har fastnat lite.....

Berätta gärna mera vad man vill göra eller skicka ett mail till mig och berätta.

/P-O

Om jag vore er så skulle jag hålla utkik här för vi kommer snart att lansera något som kommer adressera detta problemet. Vi snickrar för fullt men är inte riktigt klara.

Tack igen för era svar.

Har letat lite själv och hittat denna lösning som ju faktiskt inte är så dyr (199 U$).

http://www.pixaria.com/

Problemet är bara att man får sitta och knacka om allt språk till svenska, men det är kanske inget jättejobb egentligen.

Annars får man väl hålla utkik här då! :)

/Joakim

Jag frågar igen!

Tjoho,

Jag sparkar igån min gamla tråd igen.

Är nu verkligen på G att skaffa en bra applikation där jag kan lägga ut bilder på ett proffsigt sätt. Tänkte bara slänga iväg frågan igen ifall någon känner till en bra lösning. Kanske har det kommit något nytt!

Jag har letat och letat men hittar inget som uppfyller mina krav förutom Pixaria som jag nämnt tidigare. Men som sagt - kanske finns det någon som har en bättre lösning. Hur gick det tex med Elmfeldts planerade lansering?

/Joakim

Jag har sett att fotosidangänget nu kommit igång med något som heter "imagedesk".

Hur ser det ut och vad kostar det?

Var det detta du syftade på David?

/Joakim

image desk kostade ju skjortan. Har ingen storskalig försäljning av arkivbilder utan bara en förfrågan av en kund om jag inte kunde fixa en lite del med arkivbilder. Fotar nästan uteslutande på uppdrag och då blir det inte mycket arkiv.

tycker det verkade vara en bra ide. meeeeen, jag är lite snål och bygger en lösning själv. Finns en massa gratis lösningar till olicka CMS system. jag håller på att anpassa en till e107 just nu. Finns det verkligen inget sådan färdigt system för fakturering?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar