Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Webbgalleri för SNYGG visning

Produkter
(logga in för att koppla)

kad

Aktiv medlem
Den som är ute efter ett snyggt och extremt funktionellt webbgalleri bör ta sig en titt på finländaren Pekka Saarinens Exhibit Engine. EE är för närvarande freeware/donationware PHP/MySQL kod för professionalla online fotogallerier. EE har fått fina "ratings" hos bla. hotscripts.com och scriptsearch.com

http://photography-on-the.net/ee/

Mer info. finns också i Pekkas CANON DIGITAL PHOTOGRAPHY FORUM med över 10000 medlemmar.

http://photography-on-the.net/forum/
 
Håller med om att "Gallery" också är en höjdare.. (har båda igång för närvarande).. väntar på den nya versionen av Exhibit Engine (1.5) som ska komma inom kort enl. info. i CDPF.
 
ee verkar vara en bra variant men hur får man upp det på servern svårt eller????
Använder för närvarande Jalbum men tycker att det tar upp lite väl mycket plats på servern.

/Olle
 
jalbum är faktiskt rätt smidigt program. dock var jag också ute efter något mer dynamiskt, så man slipper göra om och om igen.. och som någon sa, spara utrymme.

jag får ta och kolla in EE och Gallery. Ironin är att jag kan ASP och inte PHP, samtidigt har jag bara möjlighet till PHP på mitt webbhotell ;)
 
Scripten är redan färdigskrivna så du behöver inte kunna php det räcker om du kan ftp ;-)
 
hehe, ftp kan jag, du har så rätt.

jag menade mest ifall man skulle behöva sätta sig in i hur skripten fungerar.. men slipper man det så är det egentligen inte mycket PHP-kunskaper som krävs ju :)
 
If you're prepared to open your wallets up (I bet a bunch of people just ran away screaming:)) take a look at Photopost. It's a great program and allows others to post pics to your site, too.

HERE is a functioning version of Photopost.

Cost was around $150 if I remember right.

MVH Duncan
 
Photopost är helt ok.

De olika bildvisningsscripten som vi talar om här har lite olika funktioner och målgrupper. Potopost och Gallery har stora likheter medan däremot EE avviker en hel del.

Den funktion som du nämner finns också i Gallery, den går dessutom att köra som en modul i tex. PostNuke. (ett vanligt CMS (content managment system)). Inloggade i PN kan tilldelas olika rättigheter, tex. att ladda upp bilder. Ett par andra trevliga finesser är möjligheten att slumpa thumbnails från bilddatabasen i ett randomblock på indexsidan och slide shows med olika bildövergångseffekter.

Det intressanta med EE, förutom den, enl. mig, snygga layouten med utbytbara layoutteman, är flexibiliteten och anpassningen till den aktive fotografens specifika behov.
 
Nu har den gode Pekka Saarinen kommit ut med en ny version av Exhibit Engine, version 1.5.. ännu så länge bara en beta 1 men ändå. I den nya versionen finns många nyheter bla. ett komplett ftp upload system, automatisk bildstorleksanpassning med GD eller Imagemagic och bildskärpning med Imagemagic mm. Den nya versionen innehåller också möjlighet för användaren att välja språk.

För att kunna utnyttja EE optimalt krävs det en del extra på serversidan förutom php och mysql. Där krävs även GD 1 alt. 2 eller ännu hellre Imagemagic. Även modulerna EXIF och IPTC för att läsa kameradata och bildbeskrivningar. Dessa specifika krav börjar bli ett litet problem eftersom många webbhotell inte visar något större intresse av att tillmötesgå marginalkundernas önskemål. Det finns dock en lösning även på detta nämligen att byta hotell;-)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.