Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Web.archive.org publicerar hela min site!

Produkter
(logga in för att koppla)
Om man är så rädd för att någon skall arkivera ens hemsida, varför då överhuvudtaget lägga ut NÅGOT på nätet?
Kanske det bästa vore att införa någon regel som inte tillåter att någon får ta del av något på nätet utan skriftligt tillstånd från den som har lagt ut materialet.
 
Re: Re: Web.archive.org publicerar hela min site!

steelneck skrev:
Som redan sagts så kan du bestämma hurvida dina sidor skall indexeras i liknande tjänster. Det är du som publicerar dina verk och du som ansvarar för vilken server du lägger ut ditt material på. Servern kan konfigureras genom filen "robots.txt" så att varken sökmotorer eller archive.org indexerar ditt material. Om du inte gjort det pga. okunskap, så lasta inte sökmotorerna eller archive.org för din okunskap. Ditt kunnande är ditt ansvar och inte deras. Det är inte heller deras skyldighet att skälla på ditt webbhotell om de inte tillhandahåller den konfigureringsmöjligheten, alternativt inte upplyser dig om att möjligheten finns. Återigen, det är du som valt att publicera såsom du gjort, inte de.

Hmm, men praxis för robots.txt är ju framtaget ensidigt från sökmotorhåll. Om jag skulle börja lägga ut videofilmer för allmän nedladdning och hänvisa kritiker till att det faktiskt inte står på omslaget i grön text på röd botten "får ej läggas ut på nätet av Marcus" så skulle nog inte det hålla i längden.

Jag håller dock helt med dig om hur det borde vara, och jag tror att det i längden är ohållbart att hålla fast vid principen att all upphovsrättslagstiftning ska vara teknikneutral. Om vi överhuvud taget ska kunna använda och vidareutveckla Internet så måste vi erkänna att där (här) råder ganska annorlunda förutsättningar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.