Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Wacom

Produkter
(logga in för att koppla)
BugEyes skrev:
Jag har en A5 bräda och en 24 tums widescreen skärm och det funkar kanonbra. Men skulle jag köpa ny Wacom blev det A6 wide.

Tack för tipset. Det var ju kul att du nämner att du idag skulle välja A6 wide !

Det blir nog en A6 wide för min del. Men det vore ju hemskt om man sen tycker den är för liten.
Men jag tror att man inte gör så stora svepande rörelser när man lattjar med bilder i PS. Skulle man gilla teckna och måla vore det nog en annan femma inbillar jag mig.

// Hasse

Re: Re: Re: Re: Re: Wacom

Gården skrev:
Har du tittat på undersidan också ? Inga knappar där ? He,he, Nä, de där 4 som finns verkar nog räcka en bra stund, med alla dessa alternativ som du nämner :)
Den känns inte för liten då,tycker du ?
Tack för hjälpen iallafall.
Det lutar nog mot en likadan för min del.

// Hasse
Nej, den känns absolut inte för liten. Gör själv ett enkelt test. Tag ett vanligt A6-papper och jägg det på musmattan. Prova sedan att flytta lmusen från sida till sida, uppifrån och ner, och diagonalt. Då kommer du nog att märka att du ytterst sällan behöver flytta musen utanför pappret, det vill säga att du använder inte större yta ändå.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Wacom

vaktmästaren skrev:
Nej, den känns absolut inte för liten. Gör själv ett enkelt test. Tag ett vanligt A6-papper och jägg det på musmattan. Prova sedan att flytta lmusen från sida till sida, uppifrån och ner, och diagonalt. Då kommer du nog att märka att du ytterst sällan behöver flytta musen utanför pappret, det vill säga att du använder inte större yta ändå.

Du har rätt där. Då blir det en sådan !
Såg dom hade ganska bra pris på Inwarehouse.

Tack igen

// Hasse

MWPhoto skrev:
Intressant Björn, men hur tror du den funkar om man är västerhänt och håller pennan i vänster? Kan man använda knapparna med hjälp av pennspetsen tro? Att nå dem med höger hand blir lite klurigt. Jag kör dock musen med höger av nån kul anledning.

Jag vet inte, jag använder bara knapparna på pennan. Sedan har jag tangentbordet bredvid och gör resten där.
På pennan ger den ena knappen högerklick medan jag programmerat den andra till "x". På så sätt kan jag byta mellan svart och vitt när jag maskar utan att släppa pennan.

Jag röstar stenhårt på A5-storlek.
Jag hade en A6-platta först som jag kände mig jättenöjd med... tills jag började använda en A5-platta via jobbet och nu skulle jag aldrig kunna tänka mig att gå tillbaka till A6.

Jag tyckte först att A5 krävde för yviga rörelser, men nu tycker jag att det bara är bra då precisionen ökar och man kan jobba snabbare utan att behöva sitta och 'sikta' med pennan.
Detta gäller allt från vanligt Photoshoppande till surfning.
Jag i princip slutat använda musen helt och gör allt med ritplattan. Det hade jag nog inte gjort med en platta i A6-storlek.

I övrigt tycker jag personligen att snabbknapparna på Intious3 är lite överskattade, jag har tangentbordet placerat precis ovanför ritplattan och når med andra ord utan problem alla kortkomandon via tangentbordet.

Musen till Intious3 är rätt kass också, den kan bara användas ovanpå själva ritplattan... så finns det paket med extra penna istället för mus så är det att föredra tycker jag.

Dead_Silent skrev:
Jag röstar stenhårt på A5-storlek.
Jag hade en A6-platta först som jag kände mig jättenöjd med... tills jag började använda en A5-platta via jobbet och nu skulle jag aldrig kunna tänka mig att gå tillbaka till A6.

Jag tyckte först att A5 krävde för yviga rörelser, men nu tycker jag att det bara är bra då precisionen ökar och man kan jobba snabbare utan att behöva sitta och 'sikta' med pennan.
Detta gäller allt från vanligt Photoshoppande till surfning.
Jag i princip slutat använda musen helt och gör allt med ritplattan. Det hade jag nog inte gjort med en platta i A6-storlek.

I övrigt tycker jag personligen att snabbknapparna på Intious3 är lite överskattade, jag har tangentbordet placerat precis ovanför ritplattan och når med andra ord utan problem alla kortkomandon via tangentbordet.

Musen till Intious3 är rätt kass också, den kan bara användas ovanpå själva ritplattan... så finns det paket med extra penna istället för mus så är det att föredra tycker jag.

Tack för info ! Tycker du man måste ha en A5 wide om man har en wide skärm. Eller funkar det med en vanlig A5 tror du ?

// Hasse

Gården skrev:
Tack för info ! Tycker du man måste ha en A5 wide om man har en wide skärm. Eller funkar det med en vanlig A5 tror du ?

// Hasse

Jag körde kombinationen widescreen-skärm/icke-widescreen-platta på jobbet och störde mig inte på den 'utväxling' som sker när man använder pennan i sidled. Eller rättare sagt, jag har inte märkt av någon känsla av utväxling alls, och har således inte reflekterat över att jag kört en widescreen/icke-widescreen kombination förrän nu.

Som illustratör eller om man kalkerar mycket från pappersoriginal är det nog bäst med widescreen/widescreen-platta så att inte kalkeringarna blir förvrängda, men för min egen del... nja.
Är inte widescreen-modellen dessutom ganska mycket dyrare?

Dead_Silent skrev:
Jag körde kombinationen widescreen-skärm/icke-widescreen-platta på jobbet och störde mig inte på den 'utväxling' som sker när man använder pennan i sidled. Eller rättare sagt, jag har inte märkt av någon känsla av utväxling alls, och har således inte reflekterat över att jag kört en widescreen/icke-widescreen kombination förrän nu.

Som illustratör eller om man kalkerar mycket från pappersoriginal är det nog bäst med widescreen/widescreen-platta så att inte kalkeringarna blir förvrängda, men för min egen del... nja.
Är inte widescreen-modellen dessutom ganska mycket dyrare?

Jo, den är 700 spänn dyrare. Så den skippar jag nog om det inte behövs wide.

Vill bara tala om att jag nu har beställt mig en Vacom Intous3 A5.

I bara farten blev det även en liten bärbar mellanlagringsenhet som heter Hyperdrive Colerspace. Behöver en sådan när jag drar på semester om tre veckor.

Tack ska ni ha allihop för edra råd,tips och synpunkter !

// Hasse

får man lov att fråga var du beställde?
Kom gärna tillbaka och berätta om dina erfarenheter efter nedkomsten.

Det går att ställa in plattan för vänster eller höger användning, då vänder man på plattans så man får knapparna på andra sidan.

MWPhoto skrev:
får man lov att fråga var du beställde?
Kom gärna tillbaka och berätta om dina erfarenheter efter nedkomsten.

Hej Mats !

Jag beställde hos Dustin Home. En av artiklarna jag beställde fanns inte hemma för tillfället, så det skulle ta några dagar. Återkommer med utvärdering !
/ Hasse

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar